0

لوازم نظافت و بهداشت عمومی در گربه:شامپوها،حالت­ دهنده­ ها

شامپو گربه

گربه­ هایی که در مجاورت و پناه انسان­ها زندگی می­کنند و بیشتر اوقات خود را با صاحبانشان می­گذرانند، گرچه ذاتاً حیوانات تمیزی هستند، ولی احتیاج به مراقبت بهداشتی بیشتری دارند. چون که دایماً همه ­جا می­روند و همه چیز را لمس می­کنند و دایماً در معرض تماس با اشیاء مختلف بوده، بنابراین بیشتر در معرض انواع آلودگی­های مختلف قرار خواهند گرفت. به همین منظور مراقبت­های ویژه­ای احتیاج دارند، تا از احتمال به آلودگی­های انگلی، میکروبی و قارچی به دور باشند. در این مقاله به لوازم نظافت و بهداشت عمومی در گربه شامل شامپو گربه و حالت­ دهنده­ گربه می پردازیم.

در صورتی وسایل و ابزارهایی جهت تمیز نگه داشتن مو و آراستن موهای آن­ها به کار می­رود، رعایت مسایل بهداشتی صورت نگیرد، امکان گسترش آلودگی به سایر گربه­ها فراهم خواهد شد، بنابراین توجه به نظافت عمومی و رعایت مسایل بهداشتی از اهمیت ویژه­ای در گربه­ها برخوردار است.

شامپوها، حالت­ دهنده­ گربه

با توجه به انواع نژادهای گربه و داشتن موهای بلند و کوتاه و یا گربه­ هایی که دارای موها و پشم­ های مجعد دارند، انواع مختلفی از شامپوها و حالت­ دهنده­ گربه، قابل استفاده برای گربه بوده، ولی بهترین نوع شامپوهایی هستند که از قدرت قلیایی بالایی برخوردار نباشند، این­گونه شامپوها به انواع اسم ­های تجاری در فروشگاه­های مخصوص سگ و گربه وجود دارند.

در ایران بهترین نوع شامپوی مصرفی برای گربه، شامپوهای مخصوص بچه­ ها می­باشد که به جانسون شامپو معروف است. چون شامپوهایی هستند که خنثی یا امفوتیک و دارای Ph متعادل (نه اسیدی نه قلیایی) است. مصرف پودرهای شستشو برای حمام کردن گربه توصیه نمی­شود، چون باعث ایجاد صدمات پوستی، خارش و ریزش مو در گربه خواهد شد.

مصرف شامپوهای خشک در گربه

شامپوهای خشک را باید قبل از برس کشیدن در گربه مصرف کرد، در این­صورت انجام برس کشیدن و شانه کردن را آسان می­کند. کافی است آن را در روی سطح موها ریخته و با دست، سطح موها را ماساژ داده تا کاملاً تمام قسمت­های پوشش سطح خارجی بدن گربه را در برگیرد، این کار باعث خواهد شد اولاً موها حالت نیمه مرطوب به خود گیرند، ثانیاً راحت­تر می­توان برس زدن را انجام داد، در ضمن با چندین بار برس کشیدن در انبوه موهای متراکم، شامپو بهتر در عمق موها نفوذ کرده و خیلی راحت و روان­تر شانه کردن انجام می­گیرد.

حالت­ دهنده­ گربه

در حقیقت شامپوهای خشک، نوعی شامپوی مایع نظیر شامپوهای معمولی بوده، منتهی طوری تهیه گردیده که احتیاج به شستشو و تمیز کردن موها در گربه نداشته با اضافه کردن آن در سطح موها و ماساژ و حرکت در انبوه موها با دست که کاملاً موها را به خود آغشته می­سازد، با برس کشیدن و شانه کردن، گردوغبار، اجسام خارجی و تمیز کردن موها را انجام داده و باعث شفاف و تمیز کردن موها در گربه می­شود، استفاده از این­گونه شامپوها در گربه خیلی متداول و راحت است و احتیاج به شستشو، خشک کردن و غیره نخواهد داشت.

لازم است توجه نمود، بعضی از نقاط پوشش بدن گربه تمایل بیشتری به گره خوردن موها دارند، نظیر ناحیه کپل­ها در گربه­ که در دو طرف انتهای ناحیه پشتی بدن گربه قرار گرفته است، به این مناطق باید توجه بیشتری مبذول داشت، این­گونه گربه ­های مویی را می­توان با یک دست در چنگ گرفته و با دست دیگر با استفاده از برس، از انتهای رویش مو به طرف رأس موها حرکت داده تا گربه ­ها کاملاً باز شوند، در صورتی­که امکان برطرف شدن گره­های مویی مقدور نباشد، می­توان آن­ها را به وسیله قیچی تقسیم کرده و یا برش داده و به قطعات کوچک­تر تقسیم کرده و دوباره عمل برس کشیدن را تکرار کرد، بعد از اتمام برس زدن، لازم است با استفاده از یک شانه فلزی تمام سطح پوشش بدن را شانه کرده تا موهای کنده شده یا اضافی در سطح موها به­ وسیله شانه جمع شده و در نتیجه با چند بار شانه زدن موها حالت خاص خود را پیدا کرده و زیبایی خاصی به موها دهد.

به این نکته باید توجه نمود، اصولآً شستشو، تمیز کردن و حمام دادن در گربه ­ها خیلی معمول نیست،مگر این­که گربه خود را کثیف کرده باشد و یا در شرایط درمانی نیازمند استحمام و شامپو زدن باشد، شستشوی زیاد باعث بروز مشکلات پوستی در گربه شده، در ضمن گربه ­ها ذاتاً حیوانات تمیزی هستند و چندین ساعت از اوقات شبانه­ روزی خود را صرف تمیز کردن موها، لیسیدن و تیمار کردن خود می­کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج