0

بررسی بهداشت عمومی در لاکپشت ها

یکی از مهمترین نگرانی های مردم از نگه داری یا تماس با هر نوع حیوان، خطر بیماری­های قابل انتقال بین انسان و حیوان است. لاک پشت ها نیز می توانند مانند هر حیوان دیگری عامل انتقال بیماری به انسان باشند. رعایت اصول بهداشتی و آموزش کودکان و کسانی که با لاک پشت ها سر و کار دارند در مورد نحوه صحیح تماس با حیوان مهمترین راه برای پیشگیری از آلوده شدن آنها است.در این مقاله به بررسی بهداشت عمومی در لاکپشت ها می پردازیم.

لاک پشت و بهداشت عمومی

اگر لاک پشت به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری می شود، نخست باید به کودکان کمک کرد تا درک کنند که لاک پشت یک حیوان زنده است نه یک اسباب بازی، بی دفاع بودن لاک پشت­ها و نداشتن سر و صدا عاملی است که می تواند در برخی مواقع کودکان را به آزار حیوان تشویق کند.

اصولاً نگه داری از لاک پشت برای کودکان کمتر از پنج سال توصیه نمی شود چون رعایت اصول بهداشتی تماس با حیوان برای آنها قدری مشکل است. به جز مسائل بهداشتی مراقبت کردن از حیوانی مانند لاک پشت برای کودکان در سنین پایین ساده نیست.

مانند بسیاری از موجودات، در دستگاه گوارش لاک پشت­ها باکتری­های مختلفی زندگی می کنند که نقش مهمی در سلامت حیوان و هضم و جذب مواد غذایی دارند و بدون آنها زندگی طبیعی حیوان دچار مشکل می شود. در میان میکروب های دستگاه گوارش، Yersinia entrocolitica و Candidia albical و Salmonella spp اهمیت زئونوزی دارند.

یکی از مهمترین بیماری­های قابل انتقال از لاک پشت به انسان سالمونلوز است . باکتری سالمونلا جزو فلور طبیعی روده خزندگان است. این باکتری در انسان باعث تب، اسهال و تهوع می­شود. اما باید گفت که خطر انتقال این بیماری به کسانی که از لاک پشت نگه داری می کنند و بدن س المی دارند به اندازه خطر انتقال آن به هنگام پاک کردن گوشت مرغ یا تماس با سبزیجات خام است به شرطی که نکات بهداشتی رعایت شوند.

مراکز نگهداری و فروش غیر بهداشتی حیوانات خانگی از مهمترین منابع انتقال و انتشار آلودگی هستند. عفونت از راه تماس با مدفوع و ترشحات روده حیوان به شخص منتقل می شود. بنابراین در مورد لاک­پشتان نیمه آبزی، آب داخل ویواریوم می تواند منبع عفونت باشد. افراد باید حتماً بعد از تماس با حیوان دست­های خود را با آب و صابون بشویند. به خصوص به هنگام عوض کردن آب ویواریوم باید نکات بهداشتی را رعایت کرد تا محیط زندگی آلوده نشود.

افرادی که در مراکز خرید و فروش حیوانات خانگی کار می­کنند بیشتر مستعد بیمار شدن هستند. این افراد حتماً باید برای به دست گرفتن لاک پشت­ها از دستکش استفاده کنند و هنگام شستن ویواریوم­ها عینک بزنند. وسایل نظافت، برس ها و توری ها باید به طور اختصاصی برای لاک پشت ها مورد استفاده قرار بگیرد. توری­هایی که برای گرفتن لاک پشت­ها استفاده می شوند نباید برای به دام انداختن ماهی های آکواریومی یا سایر حیوانات مورد استفاده قرار بگیرند.

بهداشت عمومی در لاکپشت

رعایت نکات زیر می تواند دارندگان لاک پشت را از خطر آلوده شدن حفظ کند:

  1. حیوان باید از محل مطمئن و تمیز خریداری شود
  2.  هرگز نباید حیوان را در سینک ظرفشویی حمام داد
  3.  آب داخل ویواریوم را نباید در محیط آشپزخانه تخلیه کرد
  4.  باید برای شستن ویواریوم از اسفنج و ابزارهای مخصوص استفاده کرد
  5.  از قرار دادن لاک پشت روی کابینت ها و محیط آشپزخانه خودداری شود
  6.  اگر حیوان در محلی مدفوع کرد، لازم است محل آلودگی را ضدعفونی کرد
  7.  وسایل شست و شوی ویواریوم را نباید برای نظافت محل دیگری به کار برد
  8.  باید به کودکان یاد داد تا به هنگام تماس با حیوان دست های خود را به دهان نبرند و غذا نخورند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج