0

دانه های روغنی و فرآورده های جانبی در تغذیه طیور

 منبع اصلی پروتئینی مورد استفاده  شامل کنجاله های دانه های روغنی در تغذیه طیور و دیگر حیوانات است . سویا، بادام زمینی، کانولا و آفتابگردان را معمولاً برای تولید دانه و روغن کشی به منظور استفاده در تغذیه انسان کشت و استفاده می گردد. دانه سویا مهم ترین دانه روغنی است که در دنیا تولید می گردد.در ادامه با منبع پروتئینی در تغذیه طیور نیز بیشتر آشنا میشویید.

دانه های روغنی، محصولات و فرآورده های جانبی 

 پیشترفت هایی در زمینه کشت دانه های روغنی در مزارع به عمل آمده که بتوان آنها را در مزرعه به تغذیه دام رساند و منابع غذایی پر انرژی و حاوی پروتئین بالا در اختیار آنها قرار داد. این پیشترفت ها که از نظر فنی و اقتصادی تضمین شده است، در تولید ارگانیک دامی از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای از بین بردن مواد ضد تغذیه ای موجود در کنجاله دانه های روغنی احتیاج به حرارت متوسط است. اعمال حرارت بیش از اندازه موجب وارد آوردن خسارت به پروتئین آنها شده و در نتیجه مقدار لايزين قابل هضم يا قابل دسترس آنها کاهش می یابد. دیگر اسید آمینه ها از قبیل آرژنین، هیستیدین و تریپتوفان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند و لطمه می خورند.

دانه های روغنی در تغذیه طیور منبع پروتئینی در تغذیه طیور

نکته: تنها منابعی از کنجاله ها که به شیوه مکانیکی استخراج شده اند برای تهیه جیره های ارگانیک قابل قبول است.

کنجاله های دانه های روغنی مورد استفاده در صنایع تغذیه طیور دارای پروتئین خام بالایی هستند. به جزء کنجاله گلرنگ با پوست که پروتئین خام آن کم است. اغلب کنجاله ها از نظر لایزین کمبود دارند به جزء کنجاله سویا که منبع خوبی از این اسید آمینه است.

: برخی ویژگی های دانه های روغنی

ماده خوراکی برخی ویژگی ها
منداب دارای دو عامل ضد تغذیه ای اروسیک اسید و گلوکزینولات است – کنجاله منداب منبع خوبی از کولین، نیاسین و ریبوفلاوین و بالاترین سطح ویتامین بیوتین است
بذر کلزا طیور به اندازه کافی قادر به هضم دانه کلزا و استخراج کامل چربی آن نبوده پس در جیره غذایی مرغ ها لازم است از آنزیم به منظور حداکثر کردن قابلیت استفاده نیاز است
کنجاله تخم پنبه دارای ماده محدود کننده گاسیپول است – می توان در سطوح پایین در جیره های ارگانیک طیور در حال رشد به کار برد.
بزرک یا تخم کتان به عنوان فرآورده های جانبی استخراج روغن در تغذیه طیور ارگانیک کاربرد دارد – فرآورده های دامی تولید شده از تخم کتان دارای سطح بالاتری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند – دارای عوامل ضد تغذيه لينامارین و لیناتین می باشند.
سویا این ماده خوراکی را می توان به صورت: دانه کامل سویا، سویای اکسترود شده، کنسانتره پروتئینی سویا و کنجاله سویا مورد استفاده قرار داد

از دیگر مواد تغذیه ای موجود در این گروه می توان به: خردل، بادام زمینی، کنجاله گلرنگ، کنجاله کنجد، بذر و کنجاله آفتابگردان و … اشاره نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج