0

تغذيه خروس­های جنگی و خروس لاری

جیره روزانه خروس جنگی شبیه جیره خروس­های گله مادر است. آنها رشد چندانی ندارند تولید تخم نمی کنند و چه بسا نقشی در تولید مثل نیز ندارند. بنابراین باید نیاز نگهداری آنها را تأمین کرد. خروس ها تا کنون به شیوه مناسبی تغذیه شده و بسته به پتانسیل ژنتیک خود وضعیت بدنی ایدآلی دارند.برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تغذيه خروس­های جنگی و خروس لاری و همچنین کنسانتره مرغ و خروس لاری در ادامه توضیحاتی داده شده است.

تغذيه خروس­های جنگی

اکنون هدف فراهم ساختن مواد مغذی است که شرایط بدنی آنها (البته در در حالت ایدال) را ثابت نگه دارد و کمبود پروتئین از دست رفته در نتیجه فعالیت روزانه را جبران کند و وضعیت و نمره بدنی آنها را حفظ نماید. تنظیم جیره خروس­ها نیز همچون سایر پرندگان گله بستگی تمام به موجودیت و قیمت مواد خوراکی دارد. برخی پرورش دهندگان عمدتاً متکی به جیره­های تجاری (آردی یا پلت) هستند که در منطقه آنها به بازار عرضه می شود. این جیره ها ارزش غذایی معین و شناخته شده ای دارند که بعضاً مشخصات آن روی کیسه خوراک ثبت شده است. البته این تغذيه خروس­های جنگی و خروس لاری  تنوع مواد خوراکی ندارند. به همین دلیل برخی دیگر اقدام به تهیه مواد دان­های موجود در منطقه خود کرده و آنها را به نسبت معینی مخلوط کرده و در ساعت معینی از روز مخلوط­های متنوعی از آنها را به خروس­ها می دهند. در این صورت لازم است نیاز غذایی آنها به نحوی فرموله شود که نیاز پروتئین آنها در حد ۱۵ تا ۱۶ درصد تنظیم گردد.

کنسانتره مرغ و خروس لاری

کنسانتره مرغ و خروس لاری

برای مثال یک خروس باز از سن ۱۲ هفتگی خروس­ها تا آتر عمر آنها، از مخلوط یولاف اسبی، ذرت درسته، گندم، مایلو، تخم آفتابگردان و پلت مرغ تخمگذار (به ترتیب به نسبت ۵۰، ۲۰، 5/7 ، 5/7 ، ۵ و ۱۰ درصد) استفاده می کند. او ۴۰ درصد یولاف را خیسانده و بقیه را به صورت خشک فراهم می­کند و قبل از تغذیه آنها به خروس­ها، مخلوط وزنی مناسبی از آنها را در یک سطل مخلوط کرده و به آنها می دهد. آنها به مصرف دانه ها درسته ذرت عادت می کنند. در آب و هوای سرد مقدار ذرت افزایش و مقدار یولاف کاهش می یابد. در دوره آماده سازی، یولاف خیسانده کاهش می یابد ولی حذف نمی شود و عکس العمل خروس نسبت به غذای خورده شده بررسی می شود و تغییرات لازمه در آن اعمال می شود. در هوای گرم، خروس­ها در آخرین مرحله به خوردن دانه­های ذرت می پردازند در حالی که در هوای سرد ابتدا به سراغ آنها می روند. چنین جیره­ای سرعت رشد چندانی نداشته و بلوغ دیررس ایجاد می کند. هر دو آنها برای خروس­های جوان در حال رشد مناسب هستند. قابل توجه که مثلاً با تغذیه جیره حاوی پروتئین بالا و انرژی متناسب، می توان گوشت و چربی بدن آنها را به سرعت توسعه داد ولی توسعه استخوان های قوی و رباط­ها و وترهای محکم که از ارکان خروس جنگی است احتیاج به زمان طولانی تری دارد. بنابرین نباید عجله کرد. هر چه طول دوره نگهداری خروس های جوان بیشتر باشد، سیستم اسکلتی و وترهای آنها در زمان بلوغ سفت تر و قوی تر خواهد بود. نکته دیگر استفاده از سبزی تازه از سن ۸ هفتگی به بعد و از جمله در دوره آماده سازی است.

در صورت ضرورت استفاده از دانه غلات در کنار یک جیره تجاری بهتر است به ازای هر خروس یک قاشق غذاخوری در نظر گرفته و به تعداد خروس­ها آنها را مخلوط کرده و بعد از خیساندن آنها بمدت ۱۲ ساعت در آب، به مدت ۲۴ ساعت روی یک توری سیمی یا ورقه صاف پهن کرد تا آب آن تبخیر شود. آنگاه هر خروس را روزانه با یک قاشق غذاخوری پر از این مخلوط تغذیه کرد. تغذیه خروس­ها باید دائمی و ثابت باشد. هر روز در ساعت معینی انجام شود. یک وعده غذایی آنها، حدود ۳۰ دقیقه بعد از طلوع آفتاب است.

بهتر است پودر صدف و سنگریزه در ظروف جداگانه در اختیار مرغ­ها و خروس ها قرار گیرد باشد و جیره روزانه آنها حاوی مقدار اندکی منابع گوشتی و علوفه سبز باشد و در تمامی لحظات آب تمیز و گوارا در اختیارشان باشد. در صورت عدم دسترسی خروس ها به علوفه سبز، روزی یک بار کاهو به آنها داده شود. تغذیه آماده سازی خروس­های جنگی در فصل بعد مورد بررسی قرار گرفته است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج