0

محل استاندارد نگهداری کبوتر

عدم وجود رطوبت در محل نگهداری کبوتر بسیار مهم می باشد. جای خیس و نم دار پرنده را سریع مریض میکند. جای نگهداری کبوترها بسیار متفاوت می باشد با توجه به شرایط می توان آن ها را در منازل ، پشت بام منازل ، در پارک ها و غیره نگهداری کرد . بهترین راه برای نگهداری کبوتر این است که آن ها را از سنین پایین انتخاب کرد که به محل زندگی خود عادت کنند. در ادامه محل استاندارد نگهداری کبوتر را بررسی و نکات مهم  ذکر می گردد.

محل نگهداری کبوتر

جایگاه نگهداری کبوترها بسیار متفاوت است و بر حسب محل نگهداری آنها در منازل، پشت بام ها یا برج های مخصوص در مزارع مناسب است، جایگاه به صورت یکی از اشکال زیر است:

1- در صورت نگهداری کبوتر در خانه، معمولاً جایگاه آنها را از قفس­های چوبی، فلزی، جعبه های حلبی، سنگ­های ساختمانی و یا چیزی نظیر آنها می سازند. این جایگاه­ها معمولاً کوچک بوده و برای یک تا دو جفت پرنده ساخته می­شود.

۲- کبوترهایی که روی پشت بام ها یا مزرعه نگهداری می شوند، در قفس های بزرگی که از چوب یا فلز یا حلبی ساخته شده، جای داده می شوند. این قفس های بزرگ معمولاً دارای یک یا چند در کوچک یا بزرگ است که به کبوترها اجازه ورود و خروج می دهد و گاهی آشیانه های کوچکی به اندازه ۴۰×۵۰×۴۰ سانتی متر برای هر دو جفت کبوتر در داخل آن تعبیه می شود. اندازه قفس های بزرگ معمولاً 3×2×2 متر است که گنجایش ۵۰ جفت کبوتر را دارد.

 

٣- کبوترها را می­توان در اتاقک­ها یا برجهای کبوتر ساخته شده از چوب و یا آجر نگهداری نمود. معمولاً این گونه اتاقک ها یا برج­ها در وسط مزارع، باغ ها و باغچه ها ساخته می شود. در داخل هر برج چندین طبقه ساخته شده و در هر طبقه، چندین آشیانه کبوتر تعبیه شده است. شکل برج­ها، مربع، مستطیل و یا استوانه ای است و معمولاً سقف آنها به شکل هرم یا مخروط است. ارتفاع برج ها ممکن است ۲ تا ۳ متر و قطر آنها یک متر باشد. این برج­ها معمولاً یک در چوبی به طول یک متر و عرض ۶۰ سانتی متر دارند. برجی با ابعاد 2×3 متر گنجایش نگهداری ۱۰۰ جفت کبوتر دارد.

در برج­ها باید محل هایی را برای نشستن کبوترهای جوان و سایر کبوترها در نظر گرفت. این مکان ها می تواند در فواصل معین روی یکدیگر نصب گردند. برای این منظور تخته هایی با ابعاد ۸ تا ۱۰ سانتی متر طول و ۵ سانتی متر پهنا و ۳ سانتی متر ضخامت انتخاب و به فواصل معین در دیوار برج کار می گذارند. گاهی نیز از دو قطعه تخته استفاده کرده و آنها را به شکل زاویه ای منفرجه به دیوار وصل می کنند. این فرم نصب سبب می شود که فضولات کبوترهای بالانشین روی کبوترهایی که در طبقات پایین تر نشسته اند نریزد.

دانخوری بشکه ای با قطر ۳۵ سانتی متر برای تغذیه ۳۰ قطعه کبوتر کافی است ظروف سنگریزه و صدف خوری نیز باید جداگانه منظور شوند. ظروف آبخوری باید طوری ساخته شده باشند که کبوترها نتوانند در آنها آبتنی کنند.

حرارت داخل آشیانه نباید در زمستان از ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر رود. طول مدت روشنایی، ۱۶ ساعت از ۲۴ ساعت توصیه می شود.

۴- اخيراً نوع دیگری جایگاه محل استاندارد نگهداری کبوتر رایج شده که در پارک های عمومی ساخته می شود. این برج ها در وسط پارک معمولاً با فلز ساخته می شود و هر برج برای ۱۴ تا ۳۰ جفت کبوتر جا دارد.

به هر حال در صورت پرورش متراکم کبوتر باید در هر متر مربع، چهار پرنده پرورش داده شود. حداقل مکان مورد نیاز ۵۰ متر مربع است که در آن حداقل یک صد و حداکثر هزار پرنده را می توان نگهداری نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3.7]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج