0

معرفی داروی سفوکسیتین و سفتازیدیم در طیور

سفوکسیتین، از آنتی بیوتیک های نیمه ساختگی سفالوسپورینی نسل دوم با طیف اثر وسیع می باشد.دراین بخش برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داروی سفوکسیتین و سفتازیدیم در طیور آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

پاره ای توضیحات حول داروی سفوکسیتین و سفتازیدیم در طیور

سفوکسیتین     CEFOXITIN

نام تجاری

مِفوکسین

گروه دارویی

آنتی بیوتیک (سفالوسپورینی)

سفالوسپورین (Cephalosporin) از قارچی بنام سفالوسپورینوم آکرومانيوم تهیه می‌شود که ازنظر شیمیایی و مکانیسم اثر، مشابه پنی‌سیلین‌ها در بیوسنتز غشاء سلول باکتری عمل می‌نماید. اما ازنظر طیف اثر نسبت به پنی‌سیلین‌ها بخاطر پایداریشان در برابر بتالاکتاماز باکتری، فعالیت وسیع‌تری دارند.

سفالوسپورین‌ها در آب محلول و بطور نسبی در قبال تغييرات اسیدی و حرارت پایدار می‌باشند. کاربرد درمانی این داروها بیشتر در عفونت‌های تنفسی و ادراری است از ابتدای عرضه سفالوسپورین‌ها که از سال ۱۹۶۰ می‌باشد، اقسام گوناگونی از این داروها ابداع و تولید شده است که می‌توان آنها را به چهار نسل تقسیم نمود.که در نسل دوم، نظیر سفامندول، سفوکسیتین و در نسل سوم داروی سفتازیدیم وجود دارد.

موارد مصرف

سفوکسیتین، از آنتی بیوتیک های نیمه ساختگی سفالوسپورینی نسل دوم با طیف اثر وسیع می باشد  . سفوکسیتین  دارای اثر کم علیه کوکسی های گرم مثبت، اثر مناسب عليه بسیاری از سویه های E . coli کلبسیلّا و پروتئوس و به شدت مؤثر عليه بسیاری از عفونت های بی هوازی است. در مقایسه با راه تزریقی IM، دارو را بایستی برای مصارف IV بیشتر رقیق کرد.

داروی سفوکسیتین و سفتازیدیم در طیور

تداخل های دارویی

سفوکسیتین همراه با داروهای پنی سیلینی یا کلرامفینکل دارای اثرات سینرژیستی علیه برخی ارگانیسم ها می­باشد. نباید از سفوکسیتین همزمان با داروهای آمینوگلیکوزیدی استفاده شود زیرا احتمال بروز ناسازگاری وجود دارد. در صورت تجویز سفوکسیتین با آمینوگلیکوزیدها، ونکومایسین، پلی میکسین B یا داروهای مدرّ، بروز سمیت کلیوی در پستانداران مورد توجه قرار گرفته است. درد در موضع تزريق IM بروز می کند.

سفتازیدیم     CEPTAZIDIME

نام تجاری

فورتاز، سپتاز ، تازیسِف و تازیدیم

گروه دارویی

آنتی بیوتیک (سفالوسپورینی)

موارد مصرف

داروی سفتازیدیم ، مانند سفر تاکسیم از آنتی بیوتیک های سفالوسپورینی وسیع الطیف نسل سوم است که علیه باکتری­های گرم منفی و به میزان بیشتر عليه سودوموناس آئروژینوزا مؤثر است. در دامپزشکی پرندگان، سفتازیدیم سفالوسپورینی نسل سوم انتخابی به ویژه برای درمان عفونت های سودوموناسی است.

تداخل های دارویی

مصرف همزمان با آمینوگلیکوزیدها می تواند سبب تشدید اثرات نفروتوکسیک گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج