0

معرفی منابع کولین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

معرفی منابع کولین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

وضعیت کولین که نام دیگر آن بیلی نورین (bilineUrine) است، به عنوان یک ویتامین هنوز مورد بحث و اختلاف نظر است، زیرا این ماده بعضی ویژگیهای مربوط به ویتامینها، بخصوص ویتامینهای گروه B را دارا نمی باشد. در ادامه معرفی منابع کولین و بررسی علایم کمبود آن در طیور پرداخته و نکاتی ذکر می کنیم.

معرفی منابع کولین و بررسی علایم کمبود آن

کولین (CHOLINE)

 یکی از دلایل این است که مصرف کولین در بدن بمراتب بیشتر از سایر ویتامینهای گروه ب است. به علاوه بدن قادر است مقدار قابل توجهی کولین سنتز کند، لذا احتیاجات بدن به وجود کولین در جیره غذایی کاهش می یابد. به نظر می رسد که برخلاف نقش کاتالیزوری که ویژه ویتامینهای دیگر است، کولین نقش ساختمانی دارد. در انسان تاکنون هیچ نشانه مخصوص کمبود کولین مشاهده نشده است.

وظایف کولین: کولین یک بخش ساختمانی ضروری فسفولیپیدهایی به نامهای لسیتین و اسفینگومیلین است. کولین بطور نزدیکی با متابولیسم و انتقال چربیها مربوط است و به « عامل لیپوترو پیک» (چربی دوست) مشهور است. کولین جزیی از ماده اصلی انتقال تحریکات عصبی ( استیل کولین) است، به واسطه نقش آن در انتقال تحریکات عصبی، کولین روی اتساع و انقباض عروق خونی محیطی، انقباض عظلات اسکلتی و ضربان قلب مؤثر است. کولین می تواند به عنوان یک دهنده گروه متیل با بتائین (یک ترکیب مشابه از نظر جسمانی)، یا با متیونین (یک اسید آمینه) جایگزین گردد.

علایم کمبود کولین : تأخیر در رشد، جگر پر چربی، اختلالات تناسلی، خونیریزی کلیوی، قرار گرفتن غیرطبیعی پاها در خوک، در رفتگی وتر آشیل در طیور (پروزیس) کاهش تولید تخم در طيور، و مرگ و میر زیاد در صورت شدید بودن کمبود.

کولین

منابع کولین: به دلایل متعدد کمبود کولین به ندرت اتفاق می افتد: (۱) وجود کولین در تمام خوراکهای معمول، (۲) توانایی بافتهای بدن برای سنتز آن، (۳) سنتز میکروبی آن در شکمبه و روده)

منابع کولین

عالی خوب متوسط تا ضعیف
خوراک بیشتر از 1000 میلی گرم / کیلوگرم 1000 – 100 میلی گرم/کیلوگرم 100- 0 میلی گرم/ کیلوگرم
ماهی پودر خرچنگ اغلب پودرهای ماهی، پودر میگو
گوشت پودر گوشت و استخوان، پودر گوشت گوشت نهنگ
فرآوده های لبنی و طیور دوغ، شیر خشک شیر پس چرخ تازه و خشک کازئین خشک آب پنیر خشک
علوفه یونجه جو، کنجاله تخم پنبه
سبزی ها و غلات

 

 

 

 

فرآورده های فرعی

هومینی، کنجاله بذرک یولاف، کنجاله بادام زمینی، سبوس برنج کنجاله کنجد، کنجاله سویا کنجاله آفتابگردان غلات پس مانده از تخمیر الکی پس مانده تقطیر الکلی غلات مخمر تفاله چغندر تفاله مرکبات کنجاله کوپرا ذرت، ارزن بادام زمینی، سورگوم گندم پودر خون پودر پر

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 1.7]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج