0

غارت و نحوه جلوگیری از آن در پرورش زنبور عسل

غارت و نحوه جلوگیری از آن در پرورش زنبور عسل

وقتی مسئله مالکیت عسل در میان باشد کلنی زنبوران عسل کمتر به مالکیت آن احترام می­گذارند. طبیعت به زنبور عسل آموخته است که در همه جا در جستجوی غذا باشد و وقتی غذا را پیدا کرد خود را مالک آن می­داند. زنبور عسل در جستجوی غذا به هر ماده شیرین، چون عسل، شهد، آب شکر، شیره میوه­ جات برخورد نماید آن­ها را جمع­ آوری می­کند. در بعضی مواقع که در طبیعت شهد کم می­شود زنبور عسل سعی می­کند به کلنی­ های دیگر دست­برد بزند. اغلب کلنی­ های قوی کلنی­ های ضعیف را مورد حمله قرار می­دهند. شربت دادن به کلنی ­ها در طول روز و بازدیدهای طولانی مدت از آن­ها در زمانی که شهد در طبیعت نیست باعث تحریک غارتگری می­شود. وقتی یک یا چند قاب استخراج شده از عسل را در اول فصل شهد به کندوئی بدهیم غارت را تحریک می­کند. در ادامه به بررسی غارت و نحوه جلوگیری از آن در پرورش زنبور عسل می پردازیم.

غارت و نحوه جلوگیری از آن در پرورش زنبور عسل

برای جلوگیری از این عمل باید سعی شود پس از استخراج عسل قاب­ها خشک گردیده تا چنان حالتی را در کندو به وجود نیاورد. اگر چه زنبوران غارتگر در نهایت شفاف، براق و نسبتاً سیاه رنگ می­شوند ولی در بعضی اوقات تشخیص رفتار ظاهری غارتگر­ها و سایرین مشکل می­باشد.

زنبوران غارتگر اغلب عصبی و معمولاً ناآرام می­باشند. آنها جلو سوراخ پرواز فرود نیامده و از برخورد با نگهبانان کندوها پرهیز می­کنند. بعضی از زنبوران غارتگر اغلب مخفیانه، بدون توجه به نگهبانان کندو و معمولاً تک وارد شده و عسل را مرتباً خارج می­کنند.

غارت و نحوه جلوگیری از آن در پرورش زنبور عسل

زنبوران غارتگر پس از پر کردن معده خود از عسل از کندو خارج و در موقع پرواز پاهای عقب خود را به طرف جلو خم می­کنند در حالی که زنبورانی که معده آن­ها خالی است و از کندو خارج می­شوند پاهای عقب خود را به طرف عقب نگه می­دارند.

وقتی عمل غارت محتمل است، اعمال زیر را می­توان انجام داد:

  1. سوراخ پرواز را باید تنگ کرد.
  2. کلیه شکاف­ها و سوراخ­هایی که احتمال ورود زنبور غارتگر به کندو است بسته شود.
  3. قرار دادن تخته­ای پهن در جلو سوراخ پرواز تا از ورود مستقیم غارتگرها جلوگیری شود.در این حالت نگهبانان کندو بهتر می­توانند از کندوی خود محافظت کنند.
  4. در غارت­های شدید می­توان روی تخته را از انبوهی از علف­های سبز پوشانید.
  5. کندوهای ضعیف را باید در جاهای دیگری نگهداری کرد و در صورت احتیاج به غذا، غذا را باید صبح زود و یا غروب در کندو قرار داد. از قرار دادن غذا در خارج از کندو باید خودداری کرد.
  6. وقتی فقط یک کلنی شدیداً مورد حمله قرار می­گیرد، کلنی را باید در جای دیگری مستقر کرد. سوراخ پرواز را کاهش داد، روی کندو را با علف­های سبز پوشانید و در محل سابق آن یک کندوی خالی با یک قاب که مقدار خیلی کم عسل دارد قرار داد. پس از اتمام عسل معمولاً غارت پایان می­پذیرد.

عمل غارت در یک یا چند زنبورستان، علاوه بر این که سبب از بین رفتن بعضی از کندوها می­گردد، باعث انتشار و اشاعه بعضی از بیماری­ها و آفات شده و خطرات جبران­ناپذیری را به وجود می­آورد که باید با تدابیر لازم از آن جلوگیری نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج