0

آشنایی با دوره فحلی و بارداری آهو

اندازه گیری طول دوره بارداری در آهوان به سادگی امکان پذیر نیست. زیرا اولاً دوره فحلی ماده آهوان خیلی کوتاه است و فقط در حدود نصف روز تا یک روز و به ندرت ۲ روز است و دوماً جفت گیری حقیقی آنها فقط دو تا سه ثانیه طول می کشد.دوره فحلی و بارداری آهو را به طور کامل توضیح داده ایم.به ادامه مطلب توجه فرمایید.

دوره فحلی و بارداری

در طول دوره فحلی نرها در طول روز ماده ها را تعقیب می کنند. اگر ماده هنوز پذیرای جفت گیری نباشد از نر دور می شود. اما اگر به کندی حرکت کند پس نر بی درنگ از پشت او را تعقیب می کند. لحظه ای روی پای عقب می ایستد و به منظور تلقیح ماده به جلو حرکت می کند و لازم نیست عمل تلقیح در عمق واژن صورت گیرد زیرا یک حرکت تماسی حقیقی برای عمل تلقيح نیاز نیست. اریبی هم به همین روش جفت گیری می کند.

جزئیات دوران بارداری که در باغ وحش هانوور رکورد برداری شده در جدول (۱) نشان داده شده است.

جدول(۱): دوره بارداری برای ۴ گونه از آهوان باغ وحش هانوور

دوره بارداری به روز گونه آهو                                                          Species Gazelle
۱۷۲ تا ۱۷۳ آهوی دورکاس                        Gazella dorcas, Gazelle Dorcas
۱۶۹ آهوی شاخ باریک Gazella leptoceros, Slender- horned Gazelle
۱۸۷ تا ۱۸۹ آهوی پیشانی سرخ    Gazella rufifrons, Red – fronted Gazelle
۱۹۸ تا ۱۹۹ آهوی گرانت                             Gazella granti, Grants Gazelle

دوره بارداری در آهوی سومرینگ و آهوی گرانت مشابه و حدود شش ماه و نیم است و در آهوی تامسون و آهوی پیشانی سرخ حدوداً ۶ ماه می باشد.

ما هرگز نشانه هایی از فحلی بعد از زایمان را در آهوان مشاهده نکردیم و این شبیه دوئی کر و بوش بوک نمی باشد. یک زمان کوتاه فحلی حدود ۲۱ تا ۲۲ روز بین تولد و اولین فحلی در آهوی گرانت وجود دارد.

و یک فاصله ۲۶ روزه برای آهوی شاخ باریک و یک دوره ۳۳ روزه برای آهوی پیشانی سرخ وجود دارد. معمولاً اولین فحلی حدود 5/1 یا ۲ یا ۳ ماه بعد از زایمان رخ می دهد. جفت گیری در اولین فحلی پس از تولد نوزاد همیشه منجر به بارداری نمی شود. به ندرت جفت گیری در حدود ۳ هفتگی دیده شده ولی اغلب بعد از ۵ تا ۸ یا ۹ ماه جفت گیری منجر به بارداری می شود.

دوره فحلی و بارداری آهو

شاید موقعیت ماده ها و دوره شیردهی عامل کنترل بارداری بین آغاز فحلی و بارداری جدید است. پس آهوان ممکن است فقط یک بار در سال در محیط محصور بره داشته باشند در حالی که ماده آهو ممكن است در حیات وحش در سال دو مرحله یا سه مرحله در طی دو سال بره داشته باشد.

یک فصل تولد مشخص برای آهوی دور کاس، آهوی پیشانی سرخ، آهوی تامسون، آهوی شاخ باریک و آهوی گرانت در محیط محصور وجود ندارد و این شبیه دیگر آنتلوپ های آفریقا نظیر کودو، بلس بوک یا گنو دم سفید نمی باشد.

داده های پرورش ما برای آهوی سومرینگ تولد در فصل پائیز را نشان می دهد و همه هشت تولد این گونه در باغ وحش هانوور بین ماه های سپتامبر تا دسامبر رخ داده است.

گزارش شده است که نرهای دارای قلمرو و بره های تازه متولد شده آهوان گرانت و تامسون در تمام طول سال مشاهده شده اند و این نشان می دهد که فصل پرورش برای این جمعیت ها دارای یک فصل مشخص نمی­باشد.

اخيراً آزمایشاتی، به منظور خنثی نمودن تأثير طول روز (دوره نوری) با کاشتن ملاتونین در آهوان ایرانی (در ۴۰ درجه شمالی ازبکستان ) در ازبکستان انجام شد. نتایج این مطالعات با آهوان شنی (در 20 درجه شمالی عربستان سعودی) مقایسه گردید. این بررسی ها نشان داد که دوره تولید مثلی آهوان تابع یک نظم آندروژنی داخلی است. کاشت ملاتونین در طول فصل جفت گیری آهوان ایرانی از نظر آماری تأثیر معنی داری ایجاد نکرد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج