0

بررسی عارضه پُرخوری و سَم خوری در اسب

پُرخوری اسب

آیا تا به حال به این موضوع پی برده اید که اغلب در هر اصطبل، اسبی وجود دارد که از باکس خود قرار می­کند؟ مصرف بیش از حد جو زمانی اتفاق می افتد که یک اسب یا پونی از باکس خود فرار کرده و سراغ ظرف غذا رفته و حدود ۱۰۰ پوند غذا می خورد. مشکل رایج دیگر، استفاده مقادیر بیش از اندازه­ی جو یا ذرت یک اسب در میان گروهی از اسب ها است. توجه داشته باشید که معمولاً رئیس گله می تواند با پس زدن دیگر اسب ها بسیار بیشتر از سهم خود غذا بخورد. در ادامه به بررسی عارضه پُرخوری و سَم خوری در اسب می پردازیم.

مصرف بیش از حد جو (پُرخوری)

دو مشکل عمده­ی مربوط به مصرف بیش از حد جو عبارتند از ایجاد لمينایتیس و پارگی شکم. اگر شما در مورد اسب خود مشکوک به مصرف بیش از حد جو هستید در اسرع وقت دامپزشک خود را خبر کنید. اسب­ها نمی توانند استفراغ کنند، بنابراین اگر آنها به دلیل جمع شدن مایع و گاز در شکم دچار سوء هاضمه شوند این جمع شدگی گاز و مایعات می تواند باعث پاره شدن شکم شود. اسبی که شکمش پاره شده باشد نمی­تواند زنده بماند. برای پیشگیری از پاره شدگی، دامپزشک شما با وارد کردن لوله ی نازوگاستریک که درست مانند لوله­ی اگزوز عمل می کند، گاز موجود در شکم را آزاد و مایع جمع شده را تخلیه می نماید.

اگر چه اسب درد نداشته باشد، ولی توجه فوری و حضور دامپزشک برای آغاز درمان مناسب، مهم است. هدف از درمان، پایین آوردن احتمال بروز لمينایتیس و ناراحتی های گوارشی می باشد. بدیهی است که در این شرایط، اسب تا زمان رسیدن دامپزشک نباید چیزی بخورد.

سَم خوری اسب

سَم خوری اسب

موارد مربوط به گیاهان سمّی

گیاه سرح دار ژاپنی

برگ­های درخت قرمز افرا

مسمومیت با آنتی بیوتیک­های مونن سين یا لاسالوسيد

 

بسیاری از گیاهان و مواد سمی وجود دارند که بر روی اسب­ها تأثیر می گذارند، اما سه مورد از آنها سزاوار بیان در این بخش می باشد. گیاه سرخ­دار ژاپنی به شدت برای اسب­ها سمّی است به طوری که حتی چند تکه از آن می تواند اسب را بکشد. تنها راه و کمک اولیه در خصوص این مسمویت این است که دیگر نگذارید اسبتان این گیاه را ببیند.

برگ­های پژمرده­ی درخت قرمز افرا هم می تواند برای اسبها بسیار سمی باشد. در این مورد نیز آگاه باشید و سعی کنید تا آنها را از دید اسب خود دور کنید.

هرگاه اسب شما مشکوک به خوردن برگ درخت قرمز افرا شد، استفاده از کمک دامپزشک در اسرع وقت باید صورت گیرد.

سمّ سوم که لازم به ذکر است، مسمومیت با آنتی بیوتیک­های مونن سین یا لاسالوسید می باشد. این مواد به عنوان افزودنی های رایج در خوراک دام هستند و مقدار بسیار کم آن می تواند برای اسب مرگبار باشد و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. به عنوان یک قانون کلی، اسب­ها نباید به خوراک دام دسترسی داشته باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج