0

استفاده از آرد ذرت در تغذیه اولیه جوجه

استفاده از آرد ذرت در تغذیه اولیه جوجه

در مقاله پیشین در مورد اهمیت استفاده از محلول شکر و الکترولیت در تغذیه اولیه جوجه پرداختیم . این را باید بدانیم که جوجه ها در هنگام خروج از تخم به شدت از نظر هیدرات کربن فقیر بوده، بنابراین تغذیه اولیه با استفاده از آرد ذرت در تغذیه اولیه جوجه که یک ماده اصلی در آن استفاده شده باشد، به سرعت باعث افزایش میزان هيدرات کربن در بدن جوجه می گردد. در صورت تأخیر در دسترسی جوجه ها به منبع هیدرات کربن، امکان بروز کتوز و کم آبی به وجود می آید. در ادامه به نکات مهمی را در مورد استفاده از آرد ذرت در تغذیه اولیه جوجه بیان می گردد.

استفاده از آرد ذرت

به دلیل مقدار کم هیدرات کربن در تخم مرغ احتمال می رود، که تنها منبع تأمین گلوگز جهت ذخیره سازی گلیکوژن، که در حقیقت مولد انرژی در عمل جوجه درآوری است، فرآیند نوسازی گلوکز از سوخت و ساز پروتئین باشد.
از آنجا که در زمان تغییر تنفس کوریوآلانتوییکی به تنفس ششی، کمبود اکسیژن وجود دارد، چرخه گلیکولیز برای تأمین انرژی، نسبت به اکسیداسیون اسیدهای چرب براری دارد. ذخیره گلیکوژن در بدن جوجه پس از در آمدن از تخم، تا زمان سازگاری کامل به سرعت کاهش پیدا می کند، و پس از آن جوجه ها می توانند از چربی موجود در بدن و کیسه زرده استفاده کنند. افزایش وابستگی به چربی برای تامین انرژی، به خصوص هنگامی که با عدم دسترسی به گلوگز همراه باشد، باعث بروز کتوز پیشرفته در جوجه ها می شود. علاوه بر این تجزیه ناقص اسیدهای چرب، تولید آب حاصل از سوخت و ساز را که از نظر رطوبت بافتی بسیار ضروری است، کاهش می دهد. اتکا به نوسازی گلوکز از منشاء پروتئین در این زمان، احتمالاً مانع از مصرف پروتئین در مسیر رشد می شود.

در یک بررسی مشاهده شد، که اگر جیره منحصراً حاوی هیدارت کربن بوده از نظر مواد پروتئینی فقیر باشد، به دلیل کمبود پروتئین اولیه نارسایی رشد بافت های بدن در ابتدای تولد بوجود خواهد آمد، بنابراین منحصراً استفاده از آرد ذرت یا نشاسته ذرت توصیه نشده، استفاده از دان آغازین از روز اول جهت رسید به رشد مناسب و مطلوب پیشنهاد می گردد.

در آزمایشی استفاده از جیره های غنی از هیدارت کربن و تأثیر آن بر عملکرد جوجه های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. جوجه ها با جیره آغازین بر پایه ذرت خرد شده و نیز تأثیر مثبت احتمالی اضافه کردن مکمل پروپیونات بر روند نوسازی گلوکز در سه روز اول جوجه ریزی تغذیه شدند، در نتایج حاصله جیره های غنی از هیدارت کربن سبب کاهش روند رشد شد که این امر تا زمان عرضه جوجه ها به بازار جبران نشد.

نتایج نشان دادند، که فقر پروتئین در سنین اولیه رشد به هیپرپلازی بافتی منجر می گردد. استفاده از پروپیونات موجب کاهش تلفات اولیه گردید، در کل دوره رشد مصرف پروپیونات و جیره آغازین استاندارد روند وزن گیری را بهبود بخشید، زیرا اسید پروپیونیک در طیور به عنوان واسطه نوسازی گلوکز بوده در دستگاه گوارش به سرعت و به طور کامل جذب می شود. اسید پروپیونیک همچنین خاصیت باکتری کشی به ویژه در مورد سالمونلا و سایر عوامل بیماری زایی که توسط جوجه ها بلغ شده اند نیز دارد.

در آزمایش دیگر، استفاده از جیره های غنی از هیدرات کربن و تاثیر آن بر عملکرد جوجه های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. جوجه ها با جیره آغازین بر پایه ذرت خرد شده در ۳ روز اول جوجه ریزی تغذیه شدند. در نتایج حاصله، جیره های غنی از هیدرات کربن سبب کاهش روند رشد شد که این امر تا زمان عرضه جوجه­ ها به بازار جبران نشد.

در تحقیق دیگری، جوجه ها با جیره آغازین بر پایه ذرت خرد شده در دو گروه یکی حاوی مکمل کلسیم و فسفر و دیگری فاقد مکمل تغذیه شدند. جیره های مورد آزمایش طی ۳ روز اول جوجه ریزی مصرف و با جیره

آغازین استاندارد طبق توصیه NRC مقایسه شدند. نتایج به دست آمده به روشنی نشان داد که جیره های آغازین بر پایه ذرت سبب کاهش رشد شدند.

استفاده از آرد ذرت در تغذیه اولیه جوجه


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 3.7]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج