0

هر آنچه که در مورد تولید پر و کرک غاز باید بدانیم

پر غاز

تولید پر و کرک غاز یک فعالیت زمان بر می باشد که با روش های متفاوتی این کار انجام می شود .درادامه به  بحث تولید و برداشت پر نرم و کرک جهت استفاده در صنعت نساجی خواهیم پرداخت.

تولید پر و کرک

 پرهای زبر بر خلاف پرهای نرم طی فرایندی برای تهیه پودر پر استفاده می شود. کرک غاز ارزشمندترین محصولی است که از ناحیه سینه غاز و زیر پرهای نرم بدست می آید. اکثر محصولات تجاری دارای مخلوطی از کرک و پرهای نرم است و هر چه نسبت کرک بالاتر باشد ارزش محصول بیشتر است .

معمولاً برای به دست آوردن پر و کرک، در زمان کشتار، غاز کشته شده را در آب گرم با دمای ۶۰-۶۸ درجه سانتی گراد به مدت ۳-۱ دقیقه خیس می کنند و سپس پرهای درشت بال و دم را به وسیله دست جدا می کنند.

باقی مانده پر و کرک را به وسیله دست یا ماشین مکانیکی، پرکنی کرده و سپس خشک می کنند. معمولاً خشک کردن پرها بوسیله خشک کن های برقی تجاری انجام میشود. در مقادیر کمتر برای خشک کردن آسان، پر و کرک را پهن کرده و بهم می زنند.

در مقادیر کم می توان پرکنی خشک و بدون گرم کردن با آب گرم انجام داد اگر چه این روش زمان بر است، اما محصول بدست آمده پر و کرک خشک خواهد بود. صرف نظر از فرآیندهای پرکنی جدا کردن پر و کرک،  در مقابل جریان هوا بر اساس وزن آنها صورت می گیرد.

برداشت پر از غازهای زنده می تواند یک منبع مهم در آمد در واحدهای پرورش غاز به منظور تولید گوشت یا چربی کبد و گله های مادر باشد. چون به طور طبیعی در سن ۱۰-۹ هفتگی پرها و کرک های بالغ همراه با دیگر پرهای نرم ریخته می شود (پر ریزی طبیعی). بنابراین برداشت پر و کرک از ناحیه سینه غاز زنده در این سن امکان پذیر می باشد.  می توان پرکنی را مطابق با زمان پر ریزی طبیعی انجام داد. غازهای در حال رشد را می توان تقریباً هر ۶ هفته یک بار پرکنی کرد. محصول پر و کرک در اولین برداشت حدود ۸۰ گرم و در پرکنی های بعدی ما بین ۱۲۰-۱۰۰ گرم خواهد بود. به طور طبیعی درصد پر و کرک ما بین ۲۰-۱۵ درصد کل وزن بدن است. تعداد واقعی پرکنی برای فروش در بازار بیشتر به شرایط تقاضای بازار به تولید گوشت، چربی کبد و قیمت رایج پر و کرک بستگی دارد. همه نژادهای غاز را می توان پرکنی کرد اما پر و بال سفید رنگ دارای ارزش بیشتری است. این پرها هنگام برداشت از غاز زنده یا لاشه باید کاملاً رشد کرده باشند.

تولید پر و کرک

ممکن است غاز تخم گذار را در دوره ای که تخم گذاری نمی کند هر ۶ هفته یک بار پرکنی کرد و توصیه کلی آن است که آخرین پرکنی باید حداقل 5/2ماه قبل از آغاز تخم گذاری باشد. با رعایت این توصیه به طور طبیعی ۳ بار در هر فصل تخم گذاری پرکنی صورت می گیرد. با این حال محققین در لهستان نشان دادند که غازهایی که دوره تخم گذاری آنها در اواخر خرداد متوقف می شود و آنهایی که فصل تخم گذاری بعدی آنها تقریباً در اواخر دی ماه شروع می شود ممکن است بدون اثر منفی بر تولید تخم بعدی و باروری تخم ها چهار بار پرکنی شوند (آخرین پر کنی در اوایل آبان).

پر و کرک از محصولات با ارزش پرورش غاز محسوب میشوند بویژه هنگامی که تهیه آنها بصورت خشک باشد. این روش تهیه پر و کرک غاز هیچ نوع تجهیزاتی برای خشک کردن و جدا کردن آنها لازم ندارد. محصولات پر و کرک را می توان ذخیره کرد و در بازارهای بین المللی به فروش رساند. با در صنایع محلی جهت تولید تشک و لحاف و بالش گران قیمت استفاده کرد .

در سال ۱۹۹۴ تجارت جهانی پر و کرک خام به بیش از ۶۷ هزار تن به ارزش تقریبی معادل ۶۵۰ میلیون دلار آمریکا رسید. این ارقام به کرک و پری مربوط می شود که از همه گونه های پرندگان آبزی به دست آمده که سهم کرک و پر غاز در حدود ۳۰ درصد کل وزن و ۴۰ درصد ارزش دلاری آن است.

در اوایل نیاز جهانی پر و کرک توسط ۶ کشور تهیه میشد و ۹۳ درصد تولیدات جهان را برای فرآوری بعدی و تامین بازار داخلی و خارجی وارد می کردند. با این حال بیش از ۲۵ کشور وجود دارد که کرک و پر زیادی تولید می کنند که این کشورها عمدتاً در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی قرار دارند. اما تقاضای جهانی برای کک و پر غاز بالاست؛ بنابراین تولید کنندگان جدید می توانند به بازار فروش دسترسی داشته باشند. به ویژه تقاضا برای پر و کرکی که به روش دستی تهیه شود بیشتر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج