0

تاریخچه و معرفی ویتامین ب (B) (منابع و اثر آن در طیور)

ویتامین ب

همه پروزش دهندگان طیور از اهمیت ویتامین ب طیور یا ویتامین B طیور مطلع هستند.اگرچه طیور نیاز اندکی به آن دارند ولی در عملکرد طبیعی ، رشد و تولید مثل نقش مهمی را دارند.در ادامه به بررسی انواع ویتامین ب در جیره غذایی طیور را بررسی می کنیم.

ویتامین ب

به استثناء ویتامین C، بقیه ویتامینهای محلول در آب را می توان در گروه ویتامین ب کمپلکس قرار داد.
داستان ویتامینهای گروه ب از مطالعه بیماری قدیمی بری بری شروع می شود. این بیماری از کمبود تیامین (ویتامین B1)در جیره غذایی ناشی می شود.

تمام آنها در آب محلولند؛ تمام آنها را می توان در جگر و مخمر بوفور یافت؛
غالباً بطور توام در یک غذا یافت می­شوند؛ هریک از آنها حاوی کربن، هیدروژن، اکسیژن و ازت می باشند؛ در مولکول بعضی از آنها مواد معدنی نیز یافت میشود (تیامین و بیوتین حاوی گوگرد بوده، و ویتامین B12 حاوی کبالت و فسفر می باشد)؛ اغلب آنها بخشی ازمولکول کوآنزیم مربوط به تجزیه کربوهیدراتها، پروتئین و چربی در بدن می باشند؛ عمل بسیاری از آنها با هم ارتباط دارد؛ تعداد کمی از آنها به مقدار قابل توجه در بدن ذخیره می شوند.

 بنابراین به علت کمی قابلیت ذخیره آنها در بدن، ویتامینهای گروه ب کمپلکس باید از طریق جیره روزانه به حیوانات (غیر از نشخوار کنندگان) تغذيه گردد. غلظت ویتامینهای گروه B در بعضی اعضاء بویژه جگر بیشتر می باشد، و این ویتامینها از طریق کلیه ها دفع می گردد.

ویتامین ب طیور

یک ویژگی دیگر ویتامینهای گروه B، قابلیت ساخته شدن (سنتز) آنها توسط تخمیرات میکروبی دستگاه گوارش حیوانات، بویژه شکمبه، ناشخور کنندگان و روده بزرگ علفخوران تک معده ای ( اسب و خرگوش) است. بعضی حيوانات مدفوع خوار از ویتامینهای موجود در مدفوع دوباره بهره می گیرند (خرگوش این عمل را بطور روزانه انجام می دهد. بر خلاف نشخوار کنندگان و علفخوران تک معده ای، انسان، خوک و طيور قادر به سنتز ویتامینهای B نبوده و نیاز روزانه آنها باید از طریق جیره غذایی تأمین گردد، در غیر اینصورت عوارض کمبود آنها ظاهر می شود.

در حال حاضر انواعی از ویتامین در گروه ویتامینهای B شناخته شده است. ویتامین B طیور عبارتند از: بیوتین، کولین، فولاسین (اسید فولیک)، نیاسین (اسید نیکوتینیک، نیکوتینامید)، اسید پنتونتیک (ویتامین B3)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، تیامین (ویتامین B1)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، کوبالامین (ویتامین B12). نیاز حیوانات به ویتامینهای گروه B در بیماریهایی که متابولیسم را افزایش می دهند، یا موجب اختلال در جذب و مصرف آنها می گردند، و / دفع را افزایش می دهند، بیشتر می شود. مصرف آنتی بیوتیکها نیاز به بعضی ویتامینهای گروه B را افزایش میدهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج