0

نقش طول موج­های مختلف نور در عملکرد جوجه های گوشتی

چشم پرندگان دارای ۴ رنگدانه حساس به نور است که با سلول های مخروطی مرتبط هستند و امکان دید رنگی را برای آنها فراهم می کند. این در حالی است که چشم انسان تنها از سه رنگدانه برای این منظور برخوردار است.در ادامه به معرفی نقش طول موج­های مختلف نور در عملکرد جوجه های گوشتی می پردازیم.

طول موج نور (Wave length)

رنگ های مختلفی که هنگام تاباندن نور آفتاب به ۱ منشور حاصل می آیند. در واقع محصول شکسته شدن نور به طول موج های مختلف هستند. رنگ های آبی و بنفش در گروه طول موج های کوتاه و رنگ­های قرمز، نارنجی و زرد در گروه طول موج های بلند قرار دارند. به این دلیل که فوتون­های تشکیل دهنده نور در طول موج­های بلند، تراکم و فشردگی بیشتری نسبت به طول موج های کوتاه دارند، انرژی این طول موج ها بیشتر است. برای سنجش طول موج نور از متد و متعلقات آن یعنی میکرومتر و نانومتر استفاده می­شود طول موج، طيف، یا رنگ نور بستگی به منبع تولید کننده آن دارد.

طول موج نور طبیعی: بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر

طول موج­های فرابنفش، به طول موج­های کمتر از ۴۰۰ نانومتر(nm 400- nm320)

طول موج­های فروسرخ، به طول موج­های بالاتر از ۷۰۰ نانومتر گویند. چشم هریک از جانوران از حمله گونه­ های مختلف پرندگان در مشاهده طول موج­های مختلف نور، ویژگی های مخصوص به خود را دارد. برخی ویژگی­ها در چشم پرندگان از نظر ابزارهای تشخیص رنگ وجود دارد که آنها را از انسان متمایز می کند. چشم پرندگان برخلاف چشم انسان حاوی ۳ گیرنده نوری است. این گیرنده مضاعف است.

و خود ریز قطره های روغنی در سلول های مخروطی چشم پرندگان باعث می­شود که نور، پیش از رسیدن به رنگدانه های حساس به نور، در واقع به نوعی فیلتره گردد.

توانایی ماکیان در تشخیص رنگ­های مختلف، شبه به انسان است. اما از توانایی دید آنها، هنگامی که در معرض نورهای با طول موج کوتاه قرار می گیرند، کاسته می شود. پرورش جوجه های جوان تحت طول موج­های کوتاه نور (آبی – سبز)، با محاسن متعددی از جمله تحریک رشد همراه است. در حالیکه با نزدیک شدن به سن بلوغ، به منظور تحریک مسیرهای هورمونی مربوط به آن و فعالیت­های تولید مثلی، طول موج­های بلند نور (نارنجی – قرمز) مزیت پیدا می کند.

مطالعات نشان داده که جوجه های گوشتی جوان، نورهای درخشان را ترجیح می­دهند.

نقش طول موج­های مختلف نور در عملکرد جوجه های گوشتی

نقش طول موج­های مختلف نور در عملکرد جوجه های گوشتی

جوجه های پرورش یافته تحت نور آبی یا سبز، در مقایسه با پرندگان پرورش یافته در نور قرمز یا سفید وزن­گیری بیشتری داشتند. اما تفاوتی در ضریب تبدیل و تلفات، بین گروه های فوق مشاهده نشد.

نور سبز رشد اولیه جنین را بهبود بخشیده است. نور سبز برای پرورش در روزهای ابتدایی دوره به دلیل افزایش پرولیفراسیون سلول های ماهواره ای در عضلات اسکلتی مزیت دارد و نور آبی برای روزهای بعد به دلیل نقش آن در افزایش آندروژن پلاسما، مفید است. طی مطالعات انجام شده برخی از محققین به این نتیجه رسیدند که نور قرمز در کاهش معضلات حرکتی در پای جوجه های گوشتی مؤثر است. که دلیل این یافته خود را افزایش فعالیت حرکت پرندگان در نور قرمز میدانند. در همین مطالعه پرورش جوجه های گوشتی تحت نور آبی و افزایش بروز موارد غیرطبیعی در پاها منجر شده و استفاده از نور قرمز در ابتدای دوره از این موارد کاست. اعمال نور قرمز در آغاز دوره پرورش به افزایش رشد و پس از آن به کاهش رشد جوجه ها انجامید. که برای جبران این عیب باید جوجه ها از ۲۲ روزگی به بعد در معرض نور آبی قرار می دهند. نور سبز رشد عضلات را در ابتدای دوره پرورش بهتر تحریک می کند و تأثیر نور آبی در تحریک رشد در جوجه های مسن­تر بیشتر است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج