0

چگونگی تعیین جنسیت مرغ عشق

چگونگی تعیین جنسیت مرغ عشق

برای تعیین جنسیت مرغ عشق با استفاده از منقار به این صورت میباشد که اگر توده بالایی منقار قهوه ای باشد مرغ عشق ماده و اگر آبی باشد نر می باشد در این مقاله به چگونگی تعیین جنسیت مرغ عشق به روشهای دیگر نیز می پردازیم.

تشخیص جنسیت مرغ عشق

در قاعده منقار بالایی مرغ عشق، یک توده مومی شکل وجود دارد که سوراخ های بینی پرنده روی آن قرار دارد. چنان چه رنگ این توده کاملاً مشخص، بژ یا قهوه ای روشن باشد، مرغ عشق”ماده” است، اما اگر آبی باشد، “نر” است.
تحت برخی از شرایط، توده مومی شکل موجود در قاعده منقار بالایی نرها به رنگ “صورتی” خواهد بود و آن وقتی است که مرغ عشق زال (albino)، حنایی (fallow) یا زرد (lutino) باشد یا ژنی مغلوب داشته باشد؛ یعنی رنگی به صورت خال خالی یا لکه لکه ای داشته باشد که به آن مرغ عشق دلقلک (harlequin) هم می گویند. با این حساب، تشخیص مرغ عشق های معمولی بی نهایت ساده است؛ یعنی وقتی توده مومی موجود در قاعده منقار بالا آبی باشد، نر است و اگر بژ یا قهوه ای روشن باشد، ماده است و فقط مرغ عشق های نری که غیر معمولی هستند، تودۂ مومی مذکور در آنها صورتی رنگ است.

چگونگی تعیین جنسیت مرغ عشق333

تشخیص جنسیت مرغ عشق به روش­های دیگر  

مسلماً جوجه های مرغ عشق باید به چندین ماه سن برسند تا خریداران و علاقه مندان تکثیر بتوانند نر و ماده بودن آنها را از روی رنگ توده مومی قاعده منقارشان تشخیص دهند. اما خریدارانی که میل دارند مرغ عشق­های استرالیایی را در سنین پایین خریداری کنند و برای آنها مهم است که بدانند جوجه های مورد خریدشان نر هستند یا ماده، علاوه بر روش فوق ، می توانند از روش تعیین جنسیت از روی مشخص کردن DNA هر پرنده استفاده کنند.

یکی دیگر از روشهای چگونگی تعیین جنسیت مرغ عشق ، معمولاً یک پر هر پرنده به آزمایشگاه ژنتیکی تحویل داده می شود و در آزمایشگاه از روی مشخص کردن نقشه کروموزمی پرنده، معلوم می شود که تر است یا ماده. بدیهی است که این روش فقط برای پرندگانی اعمال می شود که تشخیص نر و ماده بودن آنها از روی مشخصات ظاهری بسیار دشوار و غیر مطمئن یا غیر ممکن است. درحالیکه تشخیص جنسیت برخی از مرغ عشق های بالغ و نیز مرغ عشق­های جوان غیرممکن یا نامطمئن است و مرغ عشق های بالغ معمولی را می توان به راحتی از روی رنگ تودۂ مومی بالای منقار بالایی تشخیص داد، برخی از گونه های طوطی ها؛ به خصوص کاسکوها که نروماده آنها هم شکل یا تک شکل (monomorph) هستند، غالباً فقط به همین روش جنسیتشان با اطمینان تعیین می شود.

البته در مورد آنها نیز افراد بسیار با تجربه می توانند از روی برخی از مشخصات ظاهری، نرومادهاشان را تشخیص دهند، ولی حتی افراد با تجربه نیز نمی توانند با ۱۰۰ درصد اطمینان آنها را تعیین جنسیت کنند. من با تلاش بسیار فراوانی که در امر تشخیص جنسیت کاسکوها کرده ام، تا این زمان توانسته ام حدود ۷۰ درصد آنها را از روی مشخصات ظاهری تعیین جنسیت کنم، اما کماکان در مورد حدود ۳۰ درصد آنها به هیچ وجه نمی توانم اظهارنظر کنم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 3.8]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج