0

آشنایی با اندام های ظاهری شتر

شتر از گروه نرم سمان که ساختمان پای او نشانه این رسته است. اگرچه این دام دارای سم یا ناخن است ولی همانند دیگر نشخوارکنندگان ناخن رو یا سم رو نبوده بلکه پنجه رو می باشد.برای کسب اطلاعات در زمینه اندام های ظاهری شتر به ادامه مطلب توجه بنمایید.

آشنایی با اندام های ظاهری شتر

پنجه های شتر در قسمت قدامی شکافدار و به وسیله بافت چربی و پوستی سخت و شاخی پوشیده شده که به هنگام تماس با زمین تا اندازه ای پهن تر شده و بدین ترتیب ضمن تسهیل در راه رفتن از فرو رفتن شتر در شن نیز جلوگیری می­نماید.

کوهان شتر از بافت های چربی و فیبری تشکیل گردیده و بزرگی آن علامت شادابی شتر است. وزن کوهان در شترهای یک کوهانه سالم با تغذیه مناسب بین ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در حيوان ضعیف کوهان کوچک تر شده و در بعضی مواقع به کلی از بین می رود. وزن کوهان در شترهای دو کوهانه تقریباً ۲۵ کیلوگرم (۹ کیلوگرم پیشین و ۱۶ کیلوگرم پسین) می باشد.

نام اعضاء مختلف بدن شتر

١- پا ۲- سم یا ناخن ٣- شکاف بین انگشتان ۴- تپق یا مچ پا ۵- ساق و قلم پا ۶- زانو ۷- بازوی جلویی ۸- بالشتک آرنج 9- قسمتی از بازوی فوقانی ۱۰- عضلات بازویی جلویی ۱۱- سینه ۱۲- شانه ۱۳- محل اتصال گردن به سینه ۱۴-گردن ۱۵- قسمت تحتانی فک ۱۶- فک پایین ۱۷- لب ها ۱۸- منخرين ۱۹- پل بینی (برجستگی بینی) ۲۰- ابرو ۲۱- فاصله ابروان۲۲- پیشانی ۲۳- حفره چشمی ۲۴-گوش ۲۵- قسمت عقبی کاسه سر ۲۶- غدد عرقی ۲۷- انتهای سر ۲۸- قسمت جلوی جدوگاه ۲۹- جدوگانه ۳۰- بالشتک عضلانی پشتی ۳۱- کوهان ۳۲- دنده ها ۳۳- دنده های انتهایی ۳۴- عضلات بین دنده ای (میان پهلو) ۳۵- استخوان لگن ۳۶- دم ۳۷- عضلات بدن ۳۸- بالشتک عقبی (سفنه عقبی) ۳۹- فاصله بین بالشتک عقبی و مفصل خرگوشی ۴۰- مفصل خرگوشی ۴۱- شکم (عضله مستقیم بزرگ شکم) ۴۲- بالشتک سینه (سفنه سینه)

با توجه به این که محل زیست شترها اغلب در نواحی بیابانی و کم علف قرار دارد و فقط در فصول محدودی از سال علوفه برای تغذیه دام وجود دارد. لذا جمع شدن چربی در ناحیه کوهان را می توان از محسنات این دام به حساب آورد.

در هنگام تولد، روی بدن شتر بافت های سختی وجود دارد به نام سفنه که با بالا رفتن سن و در اثر تماس مداوم با زمین سخت تر و شاخی تر می شود (سینه، بازو، دست، زانو و پاشنه پا) بزرگ ترین این بافت ها روی جناق سینه قرار دارد که شتر را در موقع نشستن و برخاستن کمک می کند. خصوصیات بیولوژیکی شتر مقاومت این دام را در برابر عوامل نامساعد محیطی زیاد می کند. به عنوان مثال دلیل حرکت شتر را در بادهای شنی می توان به این صورت بیان کرد که شتر سوراخ دماغ خود را مسدود کرده و مژه های بسیار بلند خود را می بندد و با ترشح مقدار زیادی اشک چشمان خود را در برابر بادهای شئی حفظ می کند.

لب بالایی پهن تر و ضخیم تر از لب پایینی بوده و عضو بسیار حساسی می باشد که از آن برای امتحان و انتخاب غذای مناسب استفاده می کند. شتر با لب های بسیار ضخیم خود انواع علوفه بزرگ و حتی خاردار را به آسانی برداشته و در دهانش که دارای پوست سفت می باشد می گذارد این گونه علوفه ها را با مایع بزاقی فراوان مخلوط و نرم کرده و به وسیله دندان­های پهن و زرد خود می تواند آنها را آسیاب کند. از خصوصیات معده شتر نداشتن هزارلا بوده، و فقط از سه قسمت تشکیل می گردد و شکمبه آن دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ سلول ذخیره ای است که غذا و آب زیادی می تواند در آن ذخیره گردد و یکی از عوامل مقاومت آن در برابر گرسنگی و تشنگی است. در ایام تشنگی و گرسنگی با ترشح این سلول ها حیوان دارای مواد غذایی می گردد.

این دام در مقایسه با سایر دام ها علاوه بر قانع بودن در امر تغذیه و استفاده از علوفه کم ارزش، نسبت به سایر امراضی که سایر دام ها به آن مبتلا می گردند نیز مقاومت بیشتری دارا می باشد. تنها مرض سورا یکی از بیماری های مهم و کشنده این دام می باشد که همه ساله تلفات زیادی به آنها وارد می نماید ولی از آنجا که جهت این مرض داروی قطعی در دست است اگر تشخیص به موقع و درست باشد معالجه آن آسان می باشد. درجه حرارت بدن شتر همانند سایر پستانداران ثابت ولی در شب­ها درجه حرارت آن به ۳۴ درجه تنزل می­کند و این یکی از خواص تشریحی دستگاه تنفسی شتر می باشد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج