3

بررسی بیماری پوستی و لاک در لاکپشت

گندیدگی لاک لاکپشت

از جمله بیماری پوستی و لاک در لاکپشت ها می توان به گندیدگی لاک لاکپشت ، شکستگی لاک لاکپشت و عفونت پوستی لاکپشت ها را می توان نام برد. در ادامه به بررسی این بیماری ها می پردازیم.

بیماری پوستی و لاک در لاکپشت

گندیدگی لاک لاکپشت (Shell Rot)

گندیدگی لاک لاکپشت یکی از مهمترین بیماری­های لاک­پشتان است. در گندیدگی لاک لاکپشت دچار عفونت و گندیدگی می شود و اغلب بوی نامطبوعی از آن قابل استشمام است. عوامل مستعد کننده برای بروز این بیماری عبارتند از: بهداشت ضعیف و آلودگی آب، وارد شدن ضربه و شکستگی لاک، سوه تغذیه، نداشتن تماس با نور خورشید و کمبود ویتامین A. در حالت طبیعی بافت لاک قدرت ترمیم بسیار بالایی دارد و اگر درمان به موقع و به درستی انجام شود می توان حیوان را شفا داد. این بیماری می تواند در فروشگاه­های حیوانات خانگی یا مراکز تکثیر لاک پشت­ها تعداد زیادی را آلوده کرده و باعث خسارت فراوان شود.

حيوانات مبتلا باید حتماً از بقیه لاک پشت ها جدا شوند چون ممکن است بقیه را به کانیبالیسم تحریک کنند. اگر عفونت گسترش بیشتری پیدا کند ممکن است باعث سپتی سمی و مرگ حیوان شود. خونریزی یا لکه های قرمزی که معمولاً در زیر سپرها مشاهده می­شوند نشانه سپسی و وخامت اوضاع هستند.

برای درمان بیماری باید ناحیه مبتلا را پاکسازی کرد. اگر بافت های مرده و نکروزه وجود داشته باشد باید آنها را خارج کرد. برای ضدعفونی لاک محلول بتادین مناسب است. سپس باید از آنتی بیوتیک های موضعی روی محل آسیب استفاده کرد. پمادهای ترکیبی ضد باکتری و ضد قارچ مطمئن تر هستند. لاک پشت های آبی باید دست کم یک ربع ساعت خارج از آب نگهداری شوند تا دارو بر محل زخم و صدمه اثر کند. تجویز آنتی بیوتیک عمومی در موارد حاد توصیه می شود. آب آلوده شده ویواریوم نیز باید تعویض شود.

شکستگی لاک لاکپشت

شکستگی لاک لاکپشت معمولاً بر اثر تصادف یا پرت شدن از ارتفاع رخ می­دهد و یک مشکل اورژانس است. لاک ممکن است دچار ترک، شکستگی عرضی یا طولی شود و حتی بخشی از آن کنده شود. لازم است با سرعت برای نجات حیوان اقدامات لازم را انجام داد. هنگامی که قرار باشد لاک پشت مجروح را به درمانگاه منتقل کرد باید بدن او را در یک پارچه تمیز پیچاند یا در یک جعبه قرار داد تا چنان چه زخم یا شکاف بزرگی بر روی لاک پدید آمده است از آلوده شدن اندام های داخلی و بدتر شدن اوضاع جلوگیری شود. شکستگی لاک باعث افت دمای بدن و از دست رفتن مایعات داخلی آن می شود.

در شکستگی لاک لاکپشت اگر حیوان دچار خونریزی باشد باید آن را مهار کرد. برای کمک به حيوان ممکن است تجویز داروهای آرام بخش یا بیهوشی لازم باشد. محل شکستگی باید به خوبی توسط بتادین ضدعفونی و پاک شود. می توان از سرم فیزیولوژی گرم برای شستن زخم و پاکسازی محل شکستگی استفاده کرد. اگر ممکن باشد با کمک رادیولوژی شدت جراحت و احتمال آسیب به اندام های داخلی مورد بررسی قرار گیرد.

برای درمان بیماری تجویز آنتی بیوتیک های عمومی و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ضرورت دارد. بسته به شدت آسیب باید از بانداژ مناسب برای پوشاندن محل شکستگی استفاده کرد. می توان محلول ۵ صدم درصد کلرهگزیدین را همراه بانداژ استفاده کرد. لازم است تا بانداژ هر ۱۲ ساعت یک بار تعویض شود.

برای کمک به بسته شدن ترک و ترمیم قسمت شکسته راه­های مختلفی وجود دارد. در شکستگی های ساده ممکن است با کمک یک مفتول استیل و بستن آن به شکل ضربدری به دور لاک، از گسترش شکستگی جلوگیری کرد و به حیوان فرصت داد تا با گذشت زمان بدن خود را ترمیم کند.

راه دیگر ترمیم لاک، استفاده از پیچ های مخصوص ارتوپدی است که در دو سوی ترک و شکستگی نصب می­شوند و سپس با کمک مفتول مخصوص به هم متصل می شوند تا دو قسمت شکسته را به هم نزدیک کنند. البته اگر در لبه های قسمت شکسته بافت­های نکروزه وجود داشته باشد باید ابتدا آنها را پاک کرد تا ترمیم زخم ممکن شود.

راه دیگر برای ترمیم لاک به کار بردن موادی مانند PMMA است. این ماده در اغلب کامپوزیت های دندانپزشکی و برخی جراحی های ارتوپدی مورد استفاده قرار می گیرد و نقش سیمان را بازی می کند. این ماده کمک خوبی برای ترمیم لاک شکسته است. البته همراه با به کار بردن این ماده لازم است تا بانداژ مناسبی روی محل زخم قرار داده شود.

بهبودی کامل، بسته به شدت جراحت ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. گاهی بدشکلی های ناشی از جراحت تا آخر عمر باقی می مانند و ممکن است به دلیل سایش لاک با دست و پای حیوان مانع حرکت صحیح او یا التهاب اندام های حرکتی شوند. پیش آگهی بیماری در هنگام آسیب­های بسیار شدید و خارج شدن احشاء از بدن خوب نیست و ممکن است بهتر باشد تا به زندگی حیوان پایان داد.

مرگ بدون دردلاکپشت گندیدگی لاک لاکپشت

 

عفونت پوستی لاکپشت

مشکلات پوستی از جمله عفونت پوستی لاکپشت در نژادهای آبزی و نیمه آبزی بیش از نژادهای خشکی­زی مشاهده می شوند. عفونت پوستی لاکپشت کمتر ممکن است به صورت اولیه مشاهده شوند، بلکه این بیماری ها بیشتر به صورت ثانویه و به دلیل وجود یکی از عوامل زیر پدید می آیند:

زندگی و راه رفتن روی سطوح خشن مانند سیمان و بتون به ویژه هنگامی که لاک پشت نتواند هنگام حرکت به خوبی از زمین فاصله بگیرد.
بدشکلی های لاک و متعاقب آن مالش دست یا پا به بدنه لاک هنگام حرکت و راه رفتن
 زخمی شدن لاک پشت به دلیل تهاجم از سوی سایر حیوانات
 تزریق نامناسب داروها و مواد سوزاننده به صورت زیر جلدی
 نزاع و درگیری میان لاک­پشت ها در فصل جفتگیری
 سوختگی بدن به دلیل تماس با سطوح داغ
 چاقی، به خصوص در نژاد هورس فیلد
 آلودگی آب و بهداشت نامناسب
 کمبود تماس با نور خورشید
PH نامناسب آب

شناخت علت اصلی بروز عفونت پوستی لاکپشت نقش مهمی در انتخاب روش درمان دارد. لازم است معاینه دقیقی از حیوان انجام شود و در مورد محل نگهداری و تغذیه لاک پشت تاریخچه کاملی به دست آورد. عفونت ها ممکن است توسط قارچ یا باکتری­های مختلف ایجاد شوند. عفونت­های قارچی اغلب به صورت لکه های زرد و قهوه ای خود را نشان می­دهند. می توان برای بررسی­های میکروبیولوژی از محل جراحت نمونه برداری کرد. به ویژه هنگامی که نتوان به علت اصلی بروز مشکل پی برد.

برای درمان بیماری توصیه میشود که روزانه در چند نوبت با کمک محلول بتادین موضع درگیر را شست و شو داد. کرم های ترکیبی ضد قارچ و ضد باکتری به ویژه فرآورده های دارای کلرامفنیکل اثر درمانی قابل قبولی پدید می آورند. سیلورسولفادیازین تاثیر بسیار خوبی در بهبودی زخم­ها دارد. هنگام درمان نژادهای آبزی و نیمه آبزی لازم است برای مدتی آنها را بیرون از آب نگه داشت و در همان حال با تعویض مرتب آب و جداسازی مبتلایان از سایرین مانع انتشار بیماری به سایر لاک پشت­ها شد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ثنا سادات علم الهدی گفت:

    سلام و عرض ادب من لاک‌پشتی را حدود ۵ ماه پیش خریدم . تا ۲ هفته پیش غذا می‌خورد ولی از ۱ هفته پیش به غذا بی میل شد و از دیروز غذا نخورد . بهش میگو ای که آدم ها میخورن میدم و قبلا می‌خورد ولی الان نمیخوره . و همچنین ناخون هاش افتاده.پوستش زخم شده که شبیه به قارچه و درست راه نمیره. لنگ لنگان راه میره. و چشماش رو از امروز باز نمیکنه وقتی تو آبه میارمش بیرون حدود ۱ دقیقه باز میزاره و میبنده و همچنین میزارمش توی آب سریع فرار میکنه و موقع تنفس دهن باز میکنه

    1. سلام،به احتمال فراوان قارچ داره،با دامپزشک مشاوره کنید

  2. ساحل گفت:

    سلام بچه لاک پشت خاکی من لاکش نرمه و اینکه خیلی کسل شده در صورتی که اوایل اینجوری نبود و اصلا نمیتونه غذا بخوره و حتی به راحتی راه بره میشه بگین مشکلش چیه؟

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج