0

توکان و دودو (مشخصات ظاهری و زیستگاه)

توکان و دودو (مشخصات ظاهری و زیستگاه)

500 سال پیش، دریانوردان پرتغالی جزیره ای را در جنوب شرقی آفریقا یافتند که پیش از این پای هیچ انسانی به آن باز نشده بود.دریانوردان در اولین گشت و گذار خود در این جزیره که بعداً ماریتیوس” نام گرفت، بزرگترین ساکن جزیره، پرنده ای بزرگ با ظاهری بسیار عجیب را ملاقات کردند که نام دودو بر آن گذاشتند. (دودو در زبان پرتغالی به معنی احمق است). توکان نام یک گونه از سرده توکان است. در ابن مقاله به بررسی مشخصات ظاهری و زیسنگاه این دو پرنده می پردازیم.

دودو: پرنده احمق

منقار قلاب مانند دودو، توده چربی در قسمت تحتانی جانوری به همراه پرهای فرخورده و پف کرده دم، همگی تصویری از پرنده ای چاق و خیل را ارائه می کند. برخلاف فربه دو دو، پاهای قوی جانور این امکان را به او می­داد تا بتواند با سرعت زیادی بدود. علاوه بر آن، منقار قوی و قلاب مانند جانور که برای تغذیه از دانه و میوه گیاهان تکامل یافته بود، به عنوان ابزاری مناسب برای مقابله با انسانها و جانوران به کار گرفته می شد.

دودوها در فصل های مرطوب و پرباران به صورت گسترده ای از میوه گیاهان تغذیه می کردند و چربی زیادی در بافت های خود به ویژه توده چربی قسمت انتهایی بدن ذخیره می کردند تا بتوانند فصل های خشک که غذا به سختی یافت می شود را پشت سر بگذارند. وزن پرنده در طی دوره پر باران به ۲۵ کیلوگرم نیز می رسید.

شکل ظاهری جانور باعث شد تا جانورشناسان در ابتدا دودو را در رده پرندگان دریایی مانند آلباتروس و پلیكان­ها قرار دهند اما آنالیز توالی DNA موجود در بقایای استخوان این جانور مشخص کرد که دودوها رابطه بسیار نزدیکی با کبوترها دارند و همین باعث شد آنها را در رده کبوتر شكلان طبقه بندی کنند. دودو گوشت بسیار چرب و تلخی دارد که غذای مناسبی برای انسان نیست.

توکان

توکان

ظاهرا این گروه از پرندگان با دارکوب ها متفاوتند؛ اما جزو خانواده های نزدیک به هم می باشند. هر دوی این پرندگان دارای پاهایی هستند که در چنگال به سمت جلو و دو چنگال به سمت عقب دارند. وقتی پرواز می کنند بال هایشان را به سرعت به هم می زنند و در نتیجه در هنگام حرکت در هوا بالا و پایین می شوند. رنگ توکان باعث تشخیص مناسب هم نوعان خود شده و جفت خود را جذب می کند. توكان منقار تیز، یکی از بزرگترین اعضای خانواده توکان ها می باشد.

این پرنده در حالت پرواز، منقار بزرگ، بال های پهن و دم کوتاه چهره منحصر به فردی دارد. توكان ها معمولاً در گروه های کوچک زندگی می کنند. توکان ها به وسیله پرت کردن سر خود به سمت عقب، غذا را به داخل گلویش پرت می کند.

در حدود ۳۵ گونه از توکان ها امروزه در جهان زندگی می کنند. توکان ها را می توان فقط در نقاط مرکزی و جنوبی آمریکا یافت.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج