0

برنامه نوری سالن پرورش مرغ گوشتی

برنامه نوری سالن پرورش مرغ گوشتی

همانطور که می دانیم علاوه بر تهویه مناسب ، برنامه نوری سالن پرورش مرغ گوشتی یا برنامه نوری مرغداری ، به صورت صحیح منجر به عدم ایجاد تنش در پرندگان شده و دریافت خوراک را توسط آنها افزایش میدهد. در ادامه به مزایای قابل توجه در رشد و پرورش طیور می پردازیم.

در مقالاتی دیگر به طور کامل در مورد برنامه نوری بوقلمون گوشتی و بوقلمون مولد پرداختیم در این مقاله به برنامه نوری مرغ گوشتی خواهیم پرداخت
برنامه نوری بوقلمون مولد
برنامه نوری بوقلمون گوشتی

تحریک نوری مرغ گوشتی

برنامه نوری مرغ گوشتی

در احداث سالن مرغداری، این نکته مدنظر قرار می گیرد که سالن، حداکثر نورگیری را داشته باشد و مرغداری رو به جنوب یا شرق احداث می گردند.
بهتر است در ضلع جنوبی، پنجره ها نزدیک کف سالن تعبیه شوند تا اشعه خورشید به همه کف سالن تعبیه شوند تا اشعه خورشید به همه کف سالن بتابد و پنجره های دیوار شمالی، نزدیک سقف ساخته شوند تا از ایجاد جریان شدید هوا جلوگیری گردد.

برای دستیابی به حداکثر تولید، علاوه بر نور خورشید، از نور مصنوعی نیز در اوقات تاریک استفاده می شود.
گرچه مزایای استفاده از نور قرمز در بالا بردن تولید و پیشگیری از کانیبالیسم، به اثبات رسیده است ولی در اغلب مرغداری های کشور ما، استفاده از نور سفید رواج دارد.
نحوه توزیع لامپها باید طوری باشد که به ازای هر 37/0مترمربع از کف سالن، ده لوکس نور بتابد و این مقدار روشنایی با یک وات تأمین می گردد؛ بطور مثال، یک لامپ ۱۰۰ واتی برای تأمین برنامه نوری سالن پرورش مرغ گوشتی ، ۳۷ مترمربع کفایت می کند. فاصله بین لامپها باید 5/1 برابر ارتفاع نصب لامپها باشد، مثلاً اگر لامپها در ارتفاع دو متری از کف سالن نصب شده اند، بهتر است فاصله لامپها از یکدیگر سه متر باشد. برای پخش بهتر نور در سالن، بهتر است فاصلة لامپ از دیوار نصف فاصله لامپها از یکدیگر باشد. برای کسب نتیجه ایده آل، بهتر است از لامپهای ۶۰ واتی استفاده نمود، زیرا در صورت استفاده از لامپهای قوی تر و پرنورتر، یکنواختی پخش نور کمتر و هزینه برق، بالا خواهد بود.

 

متأسفانه مرغداران ما، به روشنایی مصنوعی سالن، اهمیت چندانی نمیدهند و چه بسا مشاهده می شود که ارتفاع لامپ ها از سطح زمین و فاصله آنها از همدیگر و قدرت روشنایی آنها، منطبق با اصول صحیح نیست و یا بعضی از لامپها سوخته اند و روشن نیستند یا لامپها كثيف و پوشیده از لکه و گرد و غبار هستند و روشنایی کافی ندارند.
در چنین سالنهایی نباید انتظار رشد و بازدهی بهینه از گله داشت. معمولاً برنامه نوری مرغداری گوشتی در کشور ما به این ترتیب است که از روز اول تا پایان هفته سوم، ۲۴ ساعت روشنایی اعمال می کنند و کمی مانده به تاریکی هوا، چراغ های داخل سالن را روشن نموده و تا روشن شدن کامل هوا، آنها را خاموش نمی نمایند. از هفته سوم به بعد، هر روز نیم ساعت به مدت خاموشی می افزایند تا در مدت یک هفته، مدت خاموشی در هر شبانه روز به چهار ساعت برسد. البته بهتر است مدت این خاموشی به دو قسمت تقسیم شود و دو ساعت بعد از غروب آفتاب و دو ساعت پیش از طلوع خورشید، برنامه خاموشی اعمال گردد. خاموشی چهار ساعته تا پایان هفته پنجم ادامه پیدا می کند و سپس هر روز، نیم ساعت از مدت خاموشی کاسته می شود تا مدت خاموشی به یک ساعت در شبانه روز برسد و این مدت خاموشی تا پایان دوره پرورشی ادامه می یابد. در مورد نژاد راس، این برنامه مناسب است ولی در نژادهای پرخور مانند کاب، بهتر است علاوه بر تغییر جیره، ساعات خاموشی را نیزافزایش داد و مثلاً در فاصله هفته های سوم تا پنجم به شش ساعت در شبانه روز رساند. اگر عارضه خودخوری یا کانیبالیسم در گله شایع شود، باید از طول مدت روشنایی کم کرد و نیز از نور قرمز برای روشن کردن سالن استفاده نمود تا پرندگان قادر به دیدن خون زخمهایحاصل از کانیبالیسم بر روی طیور زخمی نباشند و به این طریق، به نوک زدن بیشتر محل زخمها، تحریک نشوند.

همچنین ثابت شده است که بینایی طیور در نور آبی  در برنامه نوری مرغداری به شدت کاهش می یابد، به همین جهت، هنگام گرفتن طیور برای فرستادن آنها به کشتارگاه، که عموماً شبها انجام می شود، از نور آبی برای روشنایی سالن استفاده می­نمایند تا پرندگان قدرت دید ضعیفی داشته باشند و گرفتن آنها به آسانی انجام شود.

هر چند امروزه با افزودن ویتامین ها از جمله ویتامین D به جیره طیور، از ابتلای پرندگان به کمبود این ویتامین­ها جلوگیری می شود ولی استفاده طیور از اشعه فرابنفش خورشید، سبب تبدیل پیش سازهای این ویتامین در چربی­های زیر پوست، به ویتامین D می گردد، البته برای انجام این کار، ضرورت دارد که نور خورشید، اشعه فرابنفش خود را حفظ کرده باشد. چون عبور آفتاب از شیشه، موجب می شود که اشعه فرابنفش جذب شیشه شده و به سالن نرسد، در برخی مرغداری ها به جای شیشه، از صفحات طلق یا نایلون بر روی پنجره ها استفاده می گردد. همچنین بهتر است با قرار دادن سایه بان بر روی پنجره های دیوار جنوبی، از تابش آفتاب سوزان تابستان به داخل سالن جلوگیری نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج