0

نقش کربوهیدرات ها و چربیها در تغذیه طیور

ازجمله مواد غذایی مهم  در جیره نقش کربوهیدرات ها و چربیها در تغذیه طیور می باشد . بنابراین تغذیه صحیح ،چه از لحاظ اقتصادی چه از لحاظ سلامتی نقش اساسی در پرورش طیور دارد در ادامه نقش کربوهیدرات ها و چربیها در تغذیه طیور می پردازیم.

کربوهیدرات ها

این جزء غذائی منبع اولیه انرژی متابولیزابل در جیره های غذائی طیور است. نشاسته و سوکروز بخوبی برای جوجه مورد استفاده قرار میگیرند. عمل لاکتاز روده ای در مرغها پائین است. این مسئله مقدار قند شیر (لاكتوز) را که پرنده میتواند تحمل کند محدود می کند. فراورده های فرعی شیر نظیر آب پنیر منابع خوب ویتامینهای B بوده و تصور میرود که در مقادیر کم نافع باشند. مقادیر زیاد آن در جیره غذائی موجب اختلال رشد و اسهال شدید می شود. این وضعیت اخير الذكر از خصوصیات عدم تحمل لاکتوز در بسیاری از گونه ها است که بوسیله نفوذ و رخنه آب در قسمت پائینی دستگاه گوارش و بوسیله تخمیر میکربی لاکتوز هضم نشده باعث می شود.

نقش کربوهیدرات ها و چربیها در تغذیه طیور

چربیها

چربیها در جیره غذائی طیور اهمیت دارند چون منابع کنسانتره انرژی و منابع اساسی مواد مغذی اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک می باشند. اسید لینولئیک را نمیتوان سنتز نمود اما میتوان به اسید آراشید و نیک بوسيله طیور و یا سایر حیوانات تک معده ای تبدیل نمود. هر دو اسید لینولئیک و اسید آراشید و نیک (اسیدهای چرب) جایگزین های مهم ارگانل های سلولی، اغشيه و نسوج در دارای رل های فیزیولوژیک اضافی بعنوان پیش درآمدهای پروستوگلاندین می باشند، فقدان این اسیدهای چرب در جیره های غذائی جوجه های جوان به رشد زیر اپتیمم انجامیده و كبدهای چرب دنگ شده را باعث میشود. کمبود اسیدهای چرب اساسی در مرغان تخمگذار به کم شدن تولید تخی مرغ، اندازه کوچک تخم مرغ و کاهش قابلیت هچ شدن تخم مرغ می انجامد. کنسانتره های کاهش یافته اسيد آراشید و نیک و افزایش کنسانتره های اسید آراشید ونیک (یکی از چربی های اساسی مشتق شده از پروستوگلاندین ها در نسوج چربیهای تخم مرغ علامت شاخص کمبود چربی اساسی است.

اسیدهای چرب اشباع شده ممکن است ترشی اکسیداتیو را تحمل نمایند که با اثرات متعدد همراه است. اسیدهای چرب اساسی از بین می روند. الدئیدهائی که تشکل پیدا میکنند ممکن است با دستجات آمین آزاد در پروتئین­ها واکنش نشان ندهند که بدینترتیب در دسترس بودن اسید آمینه را کاهش میدهند و پراکسیدهای معادل در طول ترش شدن و متعض شدن ممکن است فعالیتهای ویتامینی E, D , Aو ویتامین های محلول در آب نظیر بیوتین را از بین ببرند.

تولید کنندگان مکمل های ویتامین A با ثبات بودن ویتامین را با وسایل مکانیکی بالا برده اند در حالیکه قطرات ریز ویتامین A در چربی با ثبات ژلاتین یا موم در برگرفته شده اند و دانه های کوچکی را شکل میدهند که غالب ویتامینها را از آمدن در تماس با اکسیژن باز میدارند تا در روده هضم شوند. اضافه کردن آنتی اکسیدان­های سیستمیک به غذاهای طیور حفاظت بیشتری از ویتامین A و سایر مواد مغذی اساسی را تدارک و تأمین می­نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج