0

هر آنچه که در مورد تکثیر و تولیدمثل سهره باید بدانید

هر آنچه که در مورد تکثیر و تولیدمثل سهره باید بدانید

برای تکثیر و تولیدمثل سهره باید ساختار ژنتیکی سهره ها توجه کرد که ساختار ژنتیکی سهره ها به گونه ای است که می توان غالب آنها را با هم تلقیح نمود، البته در اکثر موارد پرنده حاصل از تلقيح دو گونه سهره با هم، نابارور می باشد ولی به هر حال تلقيح سهره ها با یکدیگر جهت اصلاح و یا بهبود آواز و زیبایی در بسیاری از کشورها رواج دارد. از رایج ترین آن می توان به تلقيح انواع سهره با قناری اشاره کرد که معمولاً هدف از آن اصلاح و بهبود آواز خوانی می باشد. در ادامه هر آنچه که در مورد تکثیر و تولیدمثل سهره باید بدانید را بررسی می کنیم.

تکثیر و تولیدمثل

برای تکثیر و تولیدمثل سهره در خارج از ایران چندین نوع سهره را با قناری جوجه کشی نموده اند مانند سهره آواز خوان و سهره معمولی (سهره بروجردی) و سیسکین قرمز (red or hooded siskin) که قناری قرمز رنگ حاصل جفت گیری قناری با این نوع سیسکین قرمز است.

برای تکثیر و تولیدمثل سهره در ایران فقط سهره معمولی را با قناری ماده جفت گیری می نمایند که حاصل آنرا سهره قناری گفته و این پرنده خنثی می باشد که جوجه های نر آن زیاد آواز می خوانند و نفسشان از سهره بیشتر است و ماده های سهره قناری نیز تخم بدون نطفه میگذارند و شاید برای بزرگ کردن جوجه های سایر پرنده­ها مورد استفاده باشند.

لانه توسط ماده ها ساخته می شود و از علف های باریک و خشک و مواد گیاهی به خصوص از درخت تبریزی و مواد مو مانند در ساخت لانه استفاده می شود. لانه بين ۷ تا ۱۲ روز ساخته می شود. بین ۳ تا 5 و معمولاً 4 تخم در میانه های ماه آپریل تا آگوست (فروردین تا مرداد) می گذارد. پرنده ماده بین 12 تا 13 روز روی تخم­ها می خوابد. هم پرنده نر و هم پرنده ماده در تغذیه جوجه­ها نقش دارند. جوجه ها بعد از ۱۲ روز آماده پرواز می شوند.

طریقه ی انداختن سهره با سهره

جفت انداختن سهره با سهره نسبت به جفت انداختن سهره با قناری مشکلتر است چون سهره ­های ماده نسبت به قناری ماده طبیعت وحشی تری دارند از این رو باید از ماده های استفاده کرد که کاملاً رام (جوجه­ی قفسی) باشند تا در هنگام جفتگیری مشکلی ایجاد نشود چون اگر ماده رام نباشدیا تخم نمی گذارد و اگر هم تخم بگذارد روی آن نمی­خوابد بهتر است سهره های نر و ماده از نظر جثه باهم تناسب داشته باشند و از سهره های که ارزش جفت گیری داشته باشند استفاده کرد (مانند سهره چانه سفید سهره های نقش دار) چون این نوع سهره­ها در طبیعت کمیاب هستند و جوجه های آنها ارزش زیادی دارد و زحمتتان به هدر نمی رود.

در مورد جفتگیری سهره با سهره همانند جفتگیری سهره با قناری عمل کنید. قفس­های سهره نر و ماده را طوری قرار دهید که به علت نزدیکی سهره نر آواز خود را قطع نکند صدای سهره نر باعث آماده شدن سهره ماده می شود. در اوایل بهار یا اواخر زمستان زمانی که سهره نر تقریباً مست شده و هر دو سهره (نر و ماده) نوک و پاهایشان به سفیدی می­رود قفس­های آنها رانزدیک هم قرار دهید تا با هم انس ببندند زمانی که به هم علاقه نشان دادند و هنگام برداشتن قفس یکی از آنها دیگری برایش بیقراری وبی تابی از خود نشان داد بهترین موقع برای جفتگیری است. قفس جفتگیری باید در محل آرام وكم سروصدا قرار دهید. قفس جفتگیری نباید خیلی بزرگ یا کوچک باشد پس از قرار دادن لانه بعد از پنج الى ده روزسهره ماده بین سه تا هفت تخم می­گذارد و بعد از چهارده روز از گذاشتن تخم­ها جوجه ها از تخم بیرون می آیند.

تکثیر و تولیدمثل سهره

نکات مهم در جفت کردن سهره با سهره

سهره هایی که انتخاب می کنید همسان باشد. یعنی هم از لحاظ  نژاد مانند هم باشند (مثلاً سهره کرمانی با کرمانی) و هم از لحاظ اندام و هیکل (انواع نژاد سهره).

نکته

اگر سهره ماده کمی کوچکتر از سهره ی نر باشد بهتر است. اما نباید این تناسب فاحش باشد. سعی کنید زیباترین سهره ها را که نقوش بدنشان زیباست و خوش رنگ هستند را برای جفت گیری انتخاب کنید. پس از تهیه ی سهره ­ها ابتدا هر کدام را جدا از هم در قفس های جداگانه قرار دهید و کمی دور از هم قرار دهید تا صدای آواز سهره نر، سهره ماده را مجذوب خود نماید. این خواندن به معنی آن نیست که سهره نر بصورت زنجیره ای بخواند بلکه ریزه خوانی نیز کافیست،

وقتی که نوک و همچنین پاهای سهره کاملاً سفید شد اوج مستی آنهاست و شما زمانی زودتر از آن باید آنها را در یک قفس بیندازید. قفسی که برای جفتگیری سهره­ها انتخاب کرده اید نباید بسیار کوچک و بسیار بزرگ باشد بلکه باید متوسط باشد.

قفس آنها را در جایی بگذارید که رفت و آمد زیاد نباشد جاهای پر رفت آمد باعث ترس آنها خواهد شد و اگر هم با یکدیگر جفت شوند به زودی تخم نخواهند گذاشت. قفس سهره ها در جایی بسیار گرم قرار ندهید چون سهره­ها پرندگانی سرمایی هستند و در گرما بسیار سریع تلف می­شوند.

جای قفس را به هیچ وجه عوض نکنید و همچنین در این دوره به سهره ­ها دست نزنید.به سهره هایتان به جز شاهدانه هیچ غذای دیگری ندهید. زیرا شاهدانه غذایی بسیار محرک و پرچرب و هم چنین باعث مستی آنها می شود، قبل از جفت اندازی از بادام رنده شده استفاده کنید که برای نطفه سهره بسیار مفید است مصرف مولتی ویتامین مخصوصاً ویتامین “ای” را فراموش نکنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 3.9]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج