0

پرورش صنعتی فنچ ، تأسیس گله مولد

پرورش صنعتی فنچ

برای پرورش صنعتی فنچ در هنگام انتخاب گله می بایست تک تک فنچ­ها مورد معاینه قرار گرفته و از لحاظ سلامت عمومی و سلامت اعضا نظیر چشم ها، پاها، سایر اندام ها به خوبی بررسی گردند و پرندگانی انتخاب گردند که کاملاً سالم و بدون هرگونه نقص ظاهری باشند. در ادامه به نکاتی مهمی را  برای تاسیس گله مولد فنچ در پرورش صنعتی ذکر می گردد.

پرورش صنعتی فنچ

خرید فنچ و تأسیس گله مولد

انتخاب گله مولد فنچ باید با دقت و حوصله و به درستی صورت گیرد چرا که اگر گله مناسبی فراهم نگردد. هیچ گاه نمی توان پرورش و تولید مناسبی را انتظار داشت. بهتر است گله مولد فنچ از پرورش دهندگان معتبر و با سابقه انتخاب و خریداری گردد چرا که خرید فنچ های مولد از پرنده فروشی ها مناسب نیست زیرا در پرنده فروشی ها معمولاً پرندگان مختلف و متنوع با تراک بالا نگه داری می­شوند و مرتباً هم تعداد و ترکیب پرندگان در حال تغییر بوده و علاوه بر این ممکن است وضعیت بهداشتی و سلامت پرندگان در پرنده فروشی­ها و مطلوب نباشد.

برای تأسیس یک گله جدید می بایست جوجه های جوان تازه بالغ با سن ۹۰ تا ۱۲۰ روزه را از چند گله سالم انتخاب نموده و حداقل ۲ هفته در قرنطینه قرار داد و بعد از تفکیک جنسیتی آنها را در قفس­هایشان رها نمود.

در شرایط پرورش گروهی، تعدادی پرنده خانه وجود دارد که در هر یک ده­ها جفت پرنده مولد نگه داری می­شود. موقع پرنده ریزی در داخل یک پرنده خانه و تشکیل گله جدید باید بر اساس ظرفیت مورد نظر آن، پرنده های نر و ماده مورد نیاز را به طور کامل آماده کرده و آنها را یک باره رها سازی نمود. به این منظور باید سعی شود که پرنده های نر و ماده خویشاوند نزدیک نباشند. زیرا همخونی ژنتیکی موجب کاهش زادآوری آنها و افزایش صفات نامطلوب در جوجه ها می گردد.

پس از خرید گله مولد و انتقال آن به سالن و قبل از رهاسازی فنچ­ها در قفس­های نگه داری ، باید آنها را به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگهداشت و پس از اطمینان از سلامت فنچ­ها آنها را در قفس رها نمود. قبل از رهاسازی می بایست تک تک فنچ های گله تعیین جنیست شده و از تناسب تعداد پرنده نر و ماده مطمئن شد.

در هنگام رهاسازی توصیه می شود که تعداد ماده ها بیشتر از تعداد نرها باشد. (۱۰ درصد تعداد نرها) چرا که در این صورت بین نرها رقابتی برای جفت یابی بوجود نخواهد آمد و ۱۰ درصد نرها می توانند با ۲ ماده جفت شوند. همچنین با توجه به برابری تعداد لانه ها با فنچ های ماده برای تصاحب لانه مشکلی وجود نخوهد داشت و هیچ ماده ای بدون لانه نمی ماند.

ممکن است در ابتدای رهاسازی گله بعضی از فنچ­ها دچار کم تحرکی شده و نسبت به محل جدید احساس غریبی نمایند که این موضوع نمی تواند مسئله مهمی باشد و بعد از مدت کوتاهی به محل جدید آشنا شده و به جست و خیز می پردازند اما اگر بعد از این مدت مواردی دیده شد که پرنده تحرک قابل قبولی از خود نشان نداده و گوشه گیری می کند ، می بایست آن را از سایرین جدا نموده و مورد معاینه دقیق قرار داد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج