0

بیماری آنفلوآنزا مرغ بومی (علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری آنفلوآنزا مرغ بومی

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی و بسیار خطرناک و یکی از مهم ترین بیماریهای صنعت طیور محسوب می شود و عفونت ناشی از این ویروس ها ممکن است به انسان سرایت کند لذا بیماری آنفلوآنزا مرغ بومی یا بیماری آنفلوآنزا مرغ محلی بطور مستقیم (حذف و معدوم سازی مرغ ها) و غیر مستقیم به واسطه اجرای محدودیت های قرنطینه ای برای جلو گیری از شیوع و انتقال بیماری به جمعیت انسانی، باعث خسارات شدید اقتصادی می گردد.

آنفلوآنزا (Avian Influenza)

 مرغ های بومی که به شیوه روستایی نگهداری می شوند به دلیل ارتباطی که ممکن است با پرندگان آبزی در روستا داشته باشند، احتمال درگیری با این بیماری را در آنها تشدید می کند زیرا پرندگان آبزی (غاز و اردک) مهمترین عامل برای انتقال ویروس های آنفلوانزا می­باشند. پرندگان آبزی عمدتاً نشانه های بیماری را بروز نداده و به عنوان ناقل ویروس این بیماری عمل می­کنند. این بیماری فاقد درمان بوده و قادر است در مدت کوتاهی تمام گله را درگیر و از بین ببرد.

بیماری آنفلوآنزا مرغ بومی یا بیماری آنفلوآنزا مرغ محلی خطرناک دارای سه تیپ A-B-Cاست که تیپ A قادر به ایجاد بیماری در مرغها می باشد.
ویروس آنفلوانزا با عنوان تحت تیپ های مختلف نظیرH5N8,H5N2,H9N2و غیره معرفی می شوند که ممکن است این سوال پیش بیاید که این تقسیم بندی چگونه و به چه معنی است.
روی سطح خارجی ویروس آنفلوآنزا، دو نوع پروتئین ویژه به نام های هماگلوتینین و نورآمینیداز وجود دارد که خواص بیماری زایی ویروس آنفلوآنزابستگی بهایندونوع پروتئین دارد. هماگلوتینین وظیفه اتصال ویروس به سطح خارجی سلولهای میزبان رابرعهده داردونورآمینیدازنیزبه ویروسهای تکثیریافته دردرون سلول میزبان کمک میکند تا از سلول خارج شوند. از آنجا که این دو پروتئین سطحی، عوامل اصلی بیماری زایی در ویروس آنفلوآنزا هستند، لذا تقسیم بندی تحت تیپ ها بر اساس دو پروتئینی است که از این ویروس در آزمایشگاه جدا و اندازه گیری می شود. ویروس آنفلوآنزا با تمام عوامل میکروبی که باعث ایجاد بیماری در موجودات زنده از قبیل طيور می شوند، متفاوت است.

Chicken flu

این تفاوت بر می گردد به جهش های این ویروس که باعث تغییر خصوصیات ویروس از جمله این دو پروتئین (هماگلوتینین و نورآمینيداز) در طول زمان می شود و شکل های مختلف ویروس آنفلوآنزا را بر اساس انواع مختلف این دو پروتئین نامگذاری می کنندو با نام های اختصاری مانند H5N8 , H5N, H9N2 و یا H1N1 معرفی شوند که حرف H مخفف هماگلوتینین و حرف N مخفف نورآمینیداز است. تا به حال برای سروتیپA تا به حال ۱۶ نوع پروتئین هماگلوتنين (H1-16)و ۹ نوع پروتئین نور آمینیداز (N1-9)در آزمایشگاه شناسایی شده اند.

به دلیل جهش های این ویروس و ایجاد تحت تیپ های جدید تضمینی وجود ندارد که واکسن ها موثر در یک ناحیه در دوره یا سال بعدی پرورش باز هم موثر باشد و شناسایی تحت تیپ ویروس برای مقابله با آن حایز اهمیت است. در حال حاضر مهمترین تیپ این بیماری H9N2 و H5N1 است که این سویه ها در مواد آلی نظیر کود بیشتر از سه ماه فعال باقی می ماند. مطالعات صورت گرفته در کشورمان نشان دهنده شیوع سرمی بالای آنفلوانزی H9N2 در طیور بومی روستایی و نشان دهنده ی بومی شدن این بیماری در طیور بومی در مناطق روستایی کشور دارد. گله مرغ­های بومی بهتر است قبل از فصل پاییز نسبت به واکسیناسیون اقدام و از ایمنیت گله در برابر این بیماری مطمئن شویم، چون در دمای پایین بیشترین خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد. مهمترین علایم این بیماری در گله های مولد به شکل افت شدید تولید تخم مرغ، افزایش تخم مرغ لمبه، سیاه شدن تاج و ریش پرنده و علایم تنفسی است.

پارگی و خونریزی فولیکولهای تخمدان، آزادشدن زرده در حفره بطنی، تحليل تخمدان و التهاب مجرای اویدوکت از مهمترین ضایعات این بیماری بر دستگاه تناسلی مرغ های تخمگذار محسوب می گردد.

این بیماری نظیر برونشیت به علت جهش ویروس باعث ایجاد سویه های مختلفی از این ویروس ها می گردد. واکسن های تولید شده علیه این بیماری ممکن است حدتهای متفاوتی داشته باشند که انتخاب حدت سویه علاوه بر سن پرنده به میزان آلودگی فارم و منطقه دارد. بهترین شیوه برای کنترل این بیماری شستشو و ضدعفونی تمام سطوح کف، دیوار و سقف جایگاه در بین دو دوره می باشد. تحقیقات علمی توسط مراکز معتبر تحقیقاتی دنیا نشان میدهد که آب آهک بطور موثر و سریع ویروس H5N2 را ظرف ۵ دقیقه (دمای ۴ درجه سانتی گراد) غیر فعال می سازد. آب آهک با افزایش pH محیط باعث غیر فعال شدن ویروس آنفلونزا می گردد. لذا در طول دوره تولید (یک و یا دو باردر سال) می توان با استفاده از اب اهک اقدام به ضدعفونی نمودن دیوارهای بیرون وداخل سالن ها نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج