0

تغذیه شترمرغ های مولد و اشتباهات در تهیه جیره

تغذیه شترمرغ های مولد و اشتباهات در تهیه جیره.jpg

غذا یکی از عوامل مهم در تولید مثل شترمرغ است. از این جهت بین فصل تولید و فصل استراحت فرق وجود دارد. فصل تولید مثل شامل دوران جفت گیری و تخم گذاری و نشستن روی تخم و جوجه در آوری (در جوجه کشی طبیعی) می باشد. جفت گیری می تواند با افزایش پروتئین جیره آغاز گردد. پرندگان در دوران تخم گذاری برای تولید تخم، به مقادیر متنابهی انرژی و پروتئین نیاز دارند. که در این صورت  تغذیه شترمرغ بسیار مهم است و نباید اشتباهی در تغذیه رخ دهد . در ادامه به نکات مهم در تغذیه و راههای جلوگیری در اشتباهات تغذیه به طور کامل ارائه می گردد.

تغذیه شترمرغ های مولد

وجود ویتامین های A -E-D-(ویتامین های باروری) و مواد معدنی به اندازه کافی و متعادل (به خصوص کلسیم، فسفر، منگنز و روی) نقش مهمی در تولید تخم نطفه دار ایفا می کند. جیره فلاشینگ چهار هفته قبل از آغاز فصل تخم گذاری در اختیار مولدین قرار می گیرد.

تغذیه مداوم و یکنواخت در مورد شترمرغ های مولد از اهمیت خاصی برخوردار است لذا ترکیب جیره حدالامکان نبایستی تغییر نماید. در صورت استفاده از جیره های متراکم مقدار مصرف 5/2 کیلوگرم در روز بوده و غذا دهی باید ۳ بار در روز باشد. در صورت دسترسی به علوفه تازه، به منظور تحریک اشتها و تأمین پروتئین می توان آنرا به صورت خرد شده به جیره اضافه کرد.

جیره فصل استراحت

شترمرغ های مولد در فصل استراحت می توانند با جیره پایانی تغذیه شوند. در این مرحله پرندگان به رشد کامل خود رسیده و این غذا فقط برای نگهداری شترمرغ است بنابراین پیشنهاد می گردد این جیره با مواد سلولزی مانند علف خشک همراه باشد.

اقدامات لازم در فصل استراحت

در ابتدا پس از پایان فصل تولید مثل، جیره غذایی را تغییر میدهیم. چون در دوره تولید از هر گونه جابجایی و فعالیت غیرطبیعی در محیط مولدها باید اجتناب کرد، لذا عمده کارهای مربوط به مدیریت مولد در دوره استراحت انجام می گیرد:

  • پر کنی
  • مبارزه با انگلهای خارجی مثل کک، شپش، کنه بوسیله افشانه های ضد عفونی
  • مبارزه با انگلهای داخلی مثل کرم نواری و کرم پهن بوسیله دارو (زیر نظر پزشک)
  • جدا کردن نرها و ماده ها
    جداسازی نرها و ماده ها در خارج از فصول تولید مثلی از مهمترین نکات مدیریتی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این جداسازی امکان تغذیه جداگانه نرها و ماده ها را جهت کنترل وزن آنها فراهم می کند. در فصل غیر تولید مثلی کلسیم جیره می تواند در حد یک در صد باشد.

اشتباهات تغذیه ای

تغذیه شتر مرغ از حساسیتی خاص برخوردار است و اشتباهاتی که معمولاً در غذادهی شترمرغ رخ می دهد باعث بیماری و نهایتاً زیان می گردد:

اشتباهات در ترکیب جیره

  • جیره ضعیف و نا متعادل باعث کاهش وزن گیری روزانه، رشد ضعیف و کند پرها، دفرمه شدن استخوان و مفاصل پا و کاهش مقاومت در مقابل عفونت ها می گردد.
  • ناکافی بودن مواد سلولزی در جیره باعث بلع بیش از حد مواد خارجی مثل شن، سنگریزه، و شاخه ها و در نتیجه انباشتگی در معده و روده می گردد.
  • فیبر خیلی زیاد یا ساقه خیلی دراز برای جوجه ها انباشتگی در معده و روده ها را بدنبال دارد.
  • کمبود مواد معدنی باعث بلع خاک و شن و ماسه و در نتیجه انباشتگی در معده و روده را سبب می شود.
  • کنستانتره خیلی زیاد برای جوجه ها و شترمرغ های جوان باعث رشد بیش از حد و در نتیجه دفرمه شدن استخوان و مفاصل می گردد.
  • کنستانتره خیلی زیاد برای شترمرغ های مولد در فصل تولید مثلی باعث چاقی بیش از حد و در نتیجه کاهش توانایی جفت گیری و کاهش باروری و نطفه داری تخم ها می گردد.
  • جیره تولید مثلی فاقد پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها، عدم جفت گیری، کاهش تولید مثلی و کاهش ماندگاری جوجه ها را بدنبال دارد.

اشتباهات در تهیه جیره

خرد شدن ناکافی علوفه و بلندی بیش از حد آن برای جوجه ها باعث انباشتگی در معده و روده می شود.

غذاهای بیش از حد آسیاب شده باعث بروز مشکلاتی در هنگام بلع، به هدر رفتن غذا، افزایش بلع مواد خارجی مثل شاخه و سنگریزه و در نتیجه انباشتگی در معده و روده می گردد.

اشتباهات در روش غذا دهی

دادن مقدار زیاد علوفه سبز برای جوجه ها و پرندگان جوان گرسنه باعث پر شدن بیش از حد دستگاه گوارش و در نتیجه انباشتگی در معده و روده می گردد.

دادن غذای کهنه و مانده به جوجه ها سبب بیماری و انباشتگی معده می گردد.

آب خوردن بیش از حد در جوجه ها باعث اسهال می گردد.

کاهش آشامیدن آب به هنگام استفاده از غذای خشک منجر به اختلال در دستگاه گوارش و يبوست می گردد. تغییر ناگهانی غذای شترمرغ های مادر باعث توقف تخم گذاری، تولید تخم های نابارور و تولید مثل ضعیف می­گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج