0

شناخت شتر و خصوصیات عمده فیزیولوژیکی شتر 

شتر را هنگامی که شتر خوابانده شده، از طرق مقعد اندازه گیری می شود. این عمل بعد از محکم گرفتن دم در یک طرف انجام می شود. معمولاً دمای شتر به طور مشخص از هنگام طلوع آفتاب تا غروب در هوای آزاد افزایش یافته و دوباره در شب کاهش می یابد. این تغییر حدود ۳ درجه سانتی گراد می باشد. برای شناخت شتر به مطالبی که گرد آوری شده توجه بنمایید.

خصوصیات عمده فیزیولوژیکی شتر 

دمای بدن

دمای طبیعی بدن شتر بالغ در حال استراحت در طلوع آفتاب (۷ صبح) حدود 5/36 درجه سانتی گراد و در غروب آفتاب (۷ بعداز ظهر) حدود 5/38 درجه سانتی گراد است. در صورتی که تغییرات دمای بدن در این دو موقع بیش از یک و نیم درجه سانتی گراد باشد، شتر بیمار تلقی می شود، دمای بعد از ظهر بیش از دمای صبح به حقیقت نزدیک تر است، حاشي­ها دمایی حدود یک درجه سانتی گراد بالاتر از شترهای بالغ دارند.

شناخت شتر

نبض

نبض در شتر خوابیده در شریان استخوان خارجی میانی، خط وسط طرفین زیر ریشه دم و یا در سرخرگ درشت نی خلفی حدود ۲۰ سانتی متر بالای مفصل خرگوشی و حدود 5/2 سانتی متر به طرف داخل زردپی آشیل به خوبی احساس می شود. نبض عادی در شتر سالم در حال استراحت در صبح بین ۴۵-۳۰ ضربه در دقیقه و عصر از ۳۵-۵۰ ضربه در دقیقه متغیر است.

تنفس

تعداد حرکات تنفس در شتر سالم درحال استراحت بین ۱۲-۵ حرکت در دقیقه متغیر است. بدین معنی که ۱۰-۵ حرکت در دقیقه در زمستان و تا ۱۲ حرکت در دقیقه در فصول گرم انجام می گیرد. حرکات تنفسی در هنگام عفونی شدن ناحیه وسیعی از ریه ها افزایش می یابد.

تخمین وزن

جهت تعیین مقدار داروهای تجویزی، به دست آوردن وزن صحیح شتر معمولاً مورد نیاز بوده و بعضی اوقات خیلی مهم می باشد. بیشتر شترهای یک کوهانه بالغ بین ۳۰۰-۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند، ولی توسط جدول و شکل می توانیم تخمین دقیق تری از وزن آنها داشته باشیم. این سیستم براساس روش اختراعی ارتش هندوستان استوار است. سیستم خیلی دقیق نیست، اما به صورت یک راهنما در موقع تجویز داروی تزریقی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای شناخت شتر و تخمین وزن شتر یک کوهانه دور سینه (G) را از پشت آرنج تا کوهان و سپس طول بدن (L) از سرشانه تا انتهای ران را اندازه می گیرند. فاکتور کوهان ( ) را باید با عدد به دست آمده از جدول ۱۳ اضافه کنیم، تا رقم دقیق تری به دست آید. (A دور قاعده کوهان و B فاصله از خط پهلویی قاعده کوهان و از بزرگ ترین نقطه کوهان تا قاعده دیگر خط پهلویی قاعده کوهان می باشد.)

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج