0

مشخصات محیط استاندارد نگهداری فنچ

محیط استاندارد نگهداری فنچ

شرایط نگهداری فنچ در قفس و محیط بررسی گردید مسائل مهم دیگری مانند دمای محیط زندگی حیوانات و مسئله مهم دیگری مانند نظافت بسیار مهم میباشد. که یکی از ان ها استحمام پرنده می باشد درادامه مشخصات محیط استاندارد نگهداری فنچ بررسی و نکات مهم ان بیان می گردد.

دمای محیط

دمای محیط زندگی این حیوانات با انسان برابر است بطوری که هرگاه خودتان احساس راحتی کردید بدانید که آنها نیز راحت اند و در کل دمای این محیط نباید زیاد گرم یا زیاد سرد باشد که در صورت سرد بودن سرما می خورند و دما بهتر است که متعادل باشد. رعایت شرایط دمایی به افزایش طول عمر این حیوانات کمک می­کند.

نظافت

مسئله دیگر در مورد نظافت است که شامل دو موضوع نظافت خود حیوان و نظافت محیط زندگی حیوان است. این نوع از حیوانات مانند ما انسان­ها به حمام نیاز دارند تا پرها و بدن خود را در آن شستشو دهند و خود را تمیز کرده و سر حال شوند و حیوانات موزی را از خود دور کرده و پرهای اضافی را بریزند مثلا اگر ما انسانها یک هفته به حمام نرویم کلافه می شویم و حیوانات هم همین طور اند و بهتر است که به آنها توجه داشته باشیم تا هم آنها راحت زندگی کنند و ما هم از نگهداری آنها لذت ببریم.

برای حمام کردن این حیوانات باید ظرفی به عمق cm 2- 3 تهیه و درون آن را با ولرم پر می کنیم ولی سعی شود که لب به لب آب نریزیم و همیشه کمی کمتر از کل مقدار آبی که در ظرف جای می گیرد باشد و بهتر است که قفس را در زیر نور آفتاب قرار دهیم که این کار ۲ حسن دارد یکی اینکه خوب تمیز شده و رنگ پرهایشان شفاف می شود و دیگر اینکه این کار سبب شادابی آنها می شود و جانوران موزی هم از آنها دور می شوند و دیگر آنکه چون در اکثر مواقع این پرندگان در داخل خانه و … هستند و افتاب به آنها نمی خورد بدان مریض می شوند ولی با این کار می­توانند که ویتامین های مورد نیاز را از آفتاب دریافت کنند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

وقتی ظرف آب را در قفس گذاشتیم می توانید با یک اسپری که با آب ولرم پر کردیم از فاصله­ی cm 30 روی سر و بدن آنها می گیریم تا خیس شوند و آنها از این کار خوششان می آید سپس کمی از قفس فاصله می گیریم تا فنچ­ها با خیال راحت خود را بشویند و اگر خودشان را نشستند نیازی به اجبار نیست چون در ابتدا کمی می ترسند ولی بعد از اینکه اعتمادشان جلب شد به درون ظرف پریده و خود را می شویند و محیط زندگی­شان هم باید حداکثر هفته ای یکبار تمیز شود.

ظرف آب و غذای فنچ باید روزانه تمیز گردند. ایده خوبیست که ظرف آب و غذا را با کمی مایع تمیز کننده به خوبی بشورید. قفس فنچ ها باید هر هفته تمیز شوند. تمام سطوح قفس باید شسته و ضد عفونی گردند. بعد از شستن قفس آن را برای خشک شدن در معرض نور خورشید قرار دهید. به دلیل حساس بودن فنچ­ها به نظافت آنها باید اهمیت زیادی داده شود.

گاهی لازم است ناخن فنچ­ها کوتاه شوند. با استفاده از ناخن گیر بسیار کوچک برای کودکان یا ناخن گیرهای مخصوص پرندگان می توانید ناخن های فنج خود را کوتاه کنید.

مشخصات محیط استاندارد نگهداری فنچ1

نگهداری

توجه داشته باشید که نباید این حیوانات را بگیریم و یا آنها را دستمالی کنیم چون آنها خیلی کوچک و ظریف هستند و با کمی فشار و آزار دچار آسیب و یا شکستگی می شوند و بهتر است به آنها کاری نداشته باشیم و از وجودشان و دیدنشان لذت ببریم. فنچ­ها حیوانات کنجکاوی هستند که تمام قفس و لوازم در قفس را از دید می گذرانند که بهتر است که گاهی توپ کوچک یا وسایل کوچک بازی در قفس قرار دهیم تا سرگرم شوند ولی نباید قفس را پر کنیم.

از دیگر لوازم آینه می باشد که دیدن تصویر خودشان در آینه برایشان خیلی جالب است و یا قرار دادن یک نردبام یا یک تاب برای آنها که هر کدام سرگرمی است. در ابتدا امکان دارد که بترسند و جلو نیایند ولی بعد از مدتی عادت می کنند. گاهی مشاهده می شود که پرهای این حیوانات شروع به ریختن می کنند و پرنده زیبایی خود را از دست می دهد و کف قفس پُر از پر می شود در این هنگام نترسید و نگران نباشید چون که این امری عادی و جزئی از زندگی پرندگان است که هر سال یکبار اتفاق می افتد و فصل خاصی هم ندارد. در این دوره تمام پرهای پرنده شروع به ریختن کرده و جای آن را پرهای جدید و نو می­گیرد و به نوعی شبیه بوی خزندگان است.

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که در هنگام رفتن به مسافرت این حیوانات را در خانه تنها نگذارید و یا با خود در یک قفس کوچک ببرید و یا اینکه آنها را به شخصی که به آن اطمینان کامل از نظر نگهداری آنها دارید بسپرید و به کسانی که علاقه ای به نگهداری از حیوانات ندارند نسپرید چون این برای این پرندگان بهتر است.

نکته ای درباره فنچ های وحشی وجود دارد که این نوع (وحشی) به سختی در قفس جفت گیری می کنند و برای جفت گیری حتماً شرایطی مطابق با طبیعت که شامل گیاهان و شاخه ها باشد ایجاد کنیم و قفس باید بزرگ و در حد × 3 2 m و دیگر اینکه رنگ این نوع در فصل جفت گیری تغییر می کند  (مخصوصاً جنس نر) و پر رنگ تر می شود و فنچ ها در این هنگام خیلی حساس و تحریک پذیر می شوند و شلوغی و… باید دور باشند و باید در محیطی آرام نگه داری شوند تا به راحتی جفت گیری کنند و به هیچ وجه نباید به تخم­های آنها دست زد چون ناراحت می­شوند و دیگر روی آن تخم­ها نمی خوابند.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که مشاهده شده که فنچ­های زینتی که جدیداً وارد بازار شده و وحشی محسوب می شوند اصلاً و به هیچ وجه تخم نمی گذارند و حتی جفت گیری هم نمی کنند و علت آن این است که از همان کشور مبداء آنها را از زیر اشعه عبور می­دهند که این کار سبب عقیم شدن آنها می شود و نسل آنها ادامه نمی یابد و فقط جنبه زیبایی دارد و اگر دنبال تکثیر و زیاد کردن آنها هستید فقط باید فنچ­های اهلی را نگه داری کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 3.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج