0

معرفی منابع تیامین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

معرفی منابع فولاسین (اسید فولیک)و بررسی علایم کمبود آن11

کمبود شدید و طولانی تیامین باعث بروز یک بیماری به نام بری بری (Beriberi) می شود این بیماری در بین مردم کشورهای خاور دور که قسمت اعظم تغذیه آنها از برنج سفید کرده (Polished rice)تأمین می شود رایج است.شرایط دیگری از قبیلاعتیاد به الکل، سوء جذب، اسهال شدید و طولانی و استفراغ مفرط نیز ممکن است به این بیماری منجر شود. در این مقاله به معرفی منابع تیامین و بررسی علایم کمبود آن در طیور و دیگر ویتامین ها می پردازیم .

تیامین

منابع تیامین (SOURCES OF THAMINE) : منابع مصنوعی تیامین هیدروکلرو، تیامین (۸۹٪ تیامین) یا منونیترات تیامین (۹۲٪ تیامین) هستند، منونیترات در حضور رطوبت و گرما پایدارتر است. بنابراین وقتی قرار است جیرهای پلت شود، بایست از آن استفاده شود. در پیش مخلوطهای حاوی عناصر معدنی کم نیاز، تیامین بسرعت منهدم میشود.
زیاد بود وبنامین (HYPERVITAMINOSIS) : تغذیه بیش از حد تیامین هیچ مشکلی را ایجاد نکرده، اما گفته شده است که برای سگ کشنده است.
جذب تیامین (ABSORPTION OF THIAMINA) : بخش اعظم تیامین موجود در غذاها بصورت تیامین آزاد (تیامین قابل استفاده) است، تیامین بسهولت در آب حل میشود و بخوبی از طریق دیواره شکمبه و داوازدهه جذب می گردد. نحوه جذب تیامین بخوبی معلوم نشده است، ولی به نظر می رسد که جذب تیامین جذب شده توسط یک پروتئین موجود در پلاسمای خون از طریق ورید حامل (Portal vein)به جگرمی رسدوازآنجابه تمام سلولهای بدن  حمل میشود.
توزیع تامین (DISTRIBUTION OF THAMINE): غلظت تیامین در اندامهای مختلف متفاوت است. بطور کلی غلظت تیامین در اندامهایی که از نظر متابولیکی فعالتر هستند بیشتر می باشد، این اندامها به ترتیب عبارتند از: عضلات قلب، کبد، کلیه ها، مغز و عضلات اسکلتی، در شرایط کمبود این ویتامین، میزان دفع آن کنترل می گردد این کنترل احتمالاً دلیل بروز اختلالات عضلانی قبل از اختلالات عصبی است.
شاخصهای متابولیکی کمبود تیامین :
الف) سطح تیامین خون (Blood Level of Thiamine)
ب) سطح تیامین مغز و کبد (Brain and Liver Thiamine)
پ) پیروویت و لاکتات خون (Blood Pyruvate and Lactate)
ت) فعالیت ترانسکینولاز (Transketolase Activity)

علایم کمبود تیامین (SYMPTOMS OF THIMINE DFFICIENCY)

به علت ارتباط تیامین با متابولیسم کربوهیدراتها، کمبود این ویتامین موجب بروز اختلال در بافتها و اعضایی می شود که در آنها متابولیسم کربوهیدراتها بطور وسیع انجام میشود.
حيوان ممکن است بطور کامل از غذا بیافتد و تا زمانی که تیامین به آن تزریق نشود یا به زور به آن خورانده نشود به میل خود غذا نخورد. دستگاه مرکزی اعصاب بتدریج فلج گشته و بطور ناگهانی به مرگ حيوان منجر می شود.
کمبود تیامین در شرایط تغذیه تجارتی: در سال ۱۹۷۰، ادوارد و همکارانش یک عارضه مشابه ورم چند عصب را در جوجه بوقلمونها مشاهده کردند که تزریق هیچیک از ویتامینهای گروه B بجز ویتامین B1(تیامین) سبب معالجه آن نگردید، وقتی در حره بوقلمونهای مادر ۲ میلی گرم در کیلوگرم تیامین افزوده شد، این عارضه در بین جوجه بوقلمونهای تازه از تخم در آمده محو گردید.

ویتامین B2(ریبوفلاوین) (VITAMIN B2, RIBOFLAVIN)

ریبوفلاوین تحت نامهای مختلف فهرست شده است که اغلب آنها توصیف منشاء جداسازی ریبوفلاوین در تحقیقات اولیه می باشد. این ویتامین در گذشته به نامهای ویتامین B2، ویتامین ، اووفلاوین (ovoflavin)از تخم مرغ، لاکتوفلاوین (lactoflavin)از شیر، هپاتوفلاوین (hepatoflavin)از کبد، و یوروفلاوین (uroflavin)از ادرار خوانده می شد.
وظایف ریبوفلاوین : ریبوفلاوین در متابولسیم انرژی نقش مهمی دارد.
علایم کمبود ریبوفلاوین : علایم کمبود ریبوفلاوین اختصاصی نیست، برای مثال، کاهش سرعت رشد و بازده غذایی کم. بسیاری از علایم مربوط به بافتهای پوششی بدن می شود؛ التهاب زبان (glossilis)، زخمهای اطراف دهان (cheilosis)، تورم پوست (sermatitis)، پوشش مویی بد و تورم ناحیه چشم، علایم عصبی را نیز می¬توان مشاهده کرد. در جوجه ها (طيور) فلج پنجه پیچیده (curled – toe paralysis) یک نشانه عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب – ۲ محسوب می شود. در این بیماری غلاف میلینی اعصاب سیاتیک تغییر شکل داده و موجب برگشتگی پنجه ها به طرف داخل می شود.
منابع ریبوفلاوین: علوفه پر برگ و مخمرها منابع عالی ریبوفلاوین هستند. غلات منابع فقیر، و فرآورده های حیوانی معمولاً خوب تا عالی می باشند.

منابع ریبوفلاوین

عالی خوب متوسط تا ضعیف
خوراک بیش از 10 میلی گرم / کیلوگرم 10 – 1 میلی گرم / کیلوگرم 1- 0 میلی گرم / کیلوگرم
پودر ماهی ماهی های آنکوی، شاه ماهی، منهدن، پیلجارد، ماهی سفید
گوشت فرآورده های لبنی و طیور جگر، دوغ، شیر خشک، آب پنیر پودر گوشت با استخوان کازئین
علوفه یونجه خشک
سبزی ها و غلات کنجاله بادام زمینی جو، لوبیا، ذرت، مایلو، بولاف، سبوس برنج، سویا گندم برنج سفید شده
فرآورده های فرعی مواد محلول پس مانده تقطیر الکلی غلات، مخمر پودر خون، کنجاله تخم پنبه، پس مانده تقطیر الکلی غلات، پودر پر محصولات نانوایی

اسید پنتوتنیک (ویتامین B3) (PANTOTHENIC ACID, VITAMIN B – 3)
اسید پنتوتنیک یا ویتامین B3 یکی از ویتامینهای ب کمپلکس است و مقدار کافی آن در تغذیه انسان و حیوانات ضروری می باشد. این ویتامین جزیی از کوانزیم A است و به همین علت نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. نام pantothenic acid از کلمه لاتین pantohen به معنی « همه جا» برای اولین بار در سال ۱۹۳۳، توسط آر، جی، ویلیامز (R . J . Williams) مشتق گردید. قبل از کشف ساختمان شیمیایی و اسید پنتوتنیک، آنرا با نام¬های مختلف می نامیدند که این نامها عبارتند از: عامل صافي(filtrate factor)، عامل ضد التهاب پوست طیور(factor antigray hair factor)، پنتوئن (pantthen)، عامل اچ (factor H)، عامل -۲ (factor2)، ویتامین ب ایکس (vitamin B-X)، ویتامینB2(vitamin B-2)، ویتامین B3(vitamin B-3)
خواص اسید پنتوتنیک : در شکل خالص، اسید پنتوتنیک یک روغن لزج، زرد رنگ، محلول در آب و بسیار پایدار در محلولهای خنثی می باشد. این ویتامین توسط اسید، قلیاء و حرارت طولانی (۲۶ روز) حرارتی بمراتب بیشتر از طول مدت حرارت پخت) متلاشی می شود، شکل تجارتی اسید پنتوتنیک؛ یعنی، پنتوتنات کلسیم، یک ماده متبلور، سفید، بی بو، تندمزه، محلول در آب و بسیار پایدار است. اسید پنتوتنیک، به شکل نمک سدیم نیز در دسترس می باشد.
وظایف اسید پنتوتنیک: اسید پنتوتنیک در بدن به عنوان بخشی از دو آنزیم (کوآنزیم یا C0A، و پروتئین حامل اسیل یا ACP انجام وظیفه می کند، پروتئین حاصل اسیل (ACP) تشکیل شده است از پنتتئین (panthetheine) که از طریق یک گروه فسفات به پروتئین متصل می باشد. به همراه کوآنزیم آ، ACP برای بیوسنتز اسیدهای چرب ضروری است.
کوانزیم آ در چند وظیفه متابولیکی اساسی شرکت می کند. این وظایف عبارتند از:

  1. ساختن یا سنتز اسیدهای چرب
  2.  شکستن اسیدهای چرب
  3.  چرخه اسید سیتریک (سیکل کریس)
  4.  استیل دار کردن کولین (acetylation of choline)
  5.  سنتز پادنتها
  6. مصرف مواد غذایی

اسید پنتوتنیک همچنین روی غدد درون ریز و هورمونهای آنها اثر دارد. لذا کمبود اسید پنتوتنیک در موش صحرایی نه تنها موجب کاهش افزایش وزن می گردد، بلکه موجب کاهش متابولیسم پایه نیز می شود.

  •  ضروری برای سنتز پورفیرین (پیش ماده Heme)که در ساخته شدن هموگلوبین اهمیت دارد.
  •  ضروری برای نگهداری سطح طبیعی قندخون
  • احتمالاً مؤثر در تسهیل دفع داروهای سوفلونامید.
  •  مؤثر در متابولیسم بعضی مواد معدنی (کم نیاز و پرنیاز)
  • خنثی سازی اثر بعضی داروها، منجمله سولفوناميدها.

علایم کمبود اسید پنتوتنیک : در طیور – رشد کم و پرهای خشن از علایم کمبود اسید پنتوتنیک است. اگر کمبود شدید و طولانی باشد، اطراف چشم، دهان، و مخرج پوسته پوسته می شود، تخمگذاری ادامه می یابد، ولی در جوجه درآوری به صفر می رسد.
اسید پنتوتنیک ماده ای است نسبتاً غیرسمی، در یک مرد جوان که به طور داوطلب روزانه ۱۰ گرم پنتوئنات کلسیم به مدت ۶ هفته مصرف کرد، هيچ علایم مسمومیت مشاهده نگردید. مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف ۲۰-۱۰ گرم پنتوتنات کلسیم در روز ممکن است سبب اسهال گردد.
منابع اسید پنتوتنیک:
منابع غنی: جگر (کبد)، قلوه (کليه)، دل (قلب)، گوشت، آرد تخم پن سبوس برنج، سبوس دوم برنج (صیقل برنج) منابع خوب : آجیل، قارچ، آرد سویا، سالمون، پنیر، تخم مرغ، برنج قهوه ای (سبوس دار)، خرچنگ و تخم آفتابگردان
منابع متوسط: گوشت طیور، کلم بروکلی، فلفل شیرین، آرد سبوس دار گندم و اووکادو.
منابع فقیر: کره، آرد سفید، چربیها و مارگارین، برنج نپخته، شکر.
منابع مکمل: پنتوتیک کلسیم مصنوعی، مخمر (طبیعی) – باکتریهای روده و شکمبه قادر به سنتز اسید پنتوتنیک می باشند، ولی مقدار آن مشخص نشده است.
نامهای دیگر پیریدوکسین عبارتند از: ویتامین ب ۶.
وظایف : پیریدوکسال فسفات جزیی از سیستم آنزیمی متابولیسم اسیدهای آمینه است. واکنش انتقال عامل آمین از یک ترکیب به ترکیب دیگر (ترانس آمینیزاسیون) نیاز به پیریدوکسین دارد.
وظایف فیزیولوژیکی دیگر ویتامین B6 عبارتند از:

  1. بیوسنتز کوآنزیم آ،
  2. کاتابولیسم گلیکوژن به گلوکز – ۱ فسفات،
  3.  سنتز پورفیرین (ضروری برای تشکیل هموگلوبین)
    علایم کمبود پیریدوکسین (ویتامین B6) : بسیاری از علایم کمبود پیریدوکسین (برای یک گونه) نسبتاً مخصوص (برای یک گونه) بوده، ولی اختلالات عصبی ناشی از کمبود B6عمومی می باشد. در موشهای تغذیه شده با جیره ای که کمبود B6 دارد، تورم پوست ویژه ای ایجاد می شود: خوکها در شرایط کمبود پیریدوکسین علایم کمخونی و تأخیر در رشد نشان می دهند. در مرغهای تخمگذار کمبود پیریدوکسین موجب کاهش تولید تخم و کاهش قدرت جوجه درآوری می شود.
    منابع پیریدوکسین: ویتامین B در جگر، گوشت عضله، گیاهک گندم، خشکبار (آجیل)، ملاس، مخمر، و مواد سبز پربرگ به مقدار فراوان یافت می شود.

منابع ویتامین B6
عالی خوب متوسط تا ضعیف
خوراک بیشتر از 10 میلی گرم / کیلوگرم 10 – 1 میلی گرم/کیلوگرم 1- 1/0 میلی گرم/ کیلوگرم
ماهی – اغلب پودرهای ماهی –
گوشت جگر، پودر گوشت و استخوان – –
فرآوده های لبنی و طیور – کره، شیرخشک، تخم مرغ، آب پنیر –
علوفه – پودر یونجه –
عالی خوب متوسط تا ضعیف
گیاهان و غلات هومینی، کنجاله بذرک، سویا، کنجاله تخم آفتابگردان کامل، گیاهک گندم جو، ذرت، مایلو، یولاف، کنجاله بادام زمینی، گندم برنج سفید شده
فرآورده های فرعی ملاس، پس مانده محلول تقطیر الکلی، غلات، مخمر فرآورده های نانوایی پودر خون

ویتامین B12(كوبالامين) (VITAMIN B12 COB ALAMIN)
شبیه بسیاری از ویتامینهای گروه B، ویتامین B12 یک ماده مجرد نبوده، بلکه شامل چندین ترکیب نزدیک به هم، با فعالیت مشابه می گردد. چون تمام این مواد حاوی عنصر کبالت می باشند، اصطلاح کوبالامين در مورد همه آنها بکار می رود. ویتامین B12 که فعالترین عضو این گروه است. سیانو کوبالامین می باشد. این نام از یون سیانید موجود در مولکول ویتامین B12 مشتق شده است، ترکیبات دیگری که از نظر شیمیایی مشابه سیانو کوبالامین هستند عبارتند از: هیدروکسی کوبالامین، نیتریتو کوبالامین و تیوسیانات کوبالامين. بارزترین ویژگیهای ویتامین B12 این است که بر خلاف ویتامینهای دیگر، گیاهان قادر به ساختن آن نبوده و مهمترین علامت کمبود آن، کمخونی کشنده آدیسونی است (آدیسون نام یک پزشک انگلیسی است که در سال ۱۸۴۹، در لندن بیماری کمخونی کشنده را توصیف کرد.)

خصوصیات ویتامین B12:این ویتامین بصورت بلورهای سوزنی به رنگ قرمز سیر، اندکی محلول در آب، مقاوم در مقابل حرارت، ولی بی ثبات در برابر نور و محلولهای اسیدی یا قلیایی قوی یافت میشود. در حرارت پخت حدود ۳۰٪ آن تلف میشود. فعالیت بیولوژیکی آن در حدود ۱۱۰۰۰ برابر عصاره جگر است. که قبلاً از آن در درمان کم خونی کشنده استفاده میشد.
وظایف ویتامین B12:اگر ویتامین B12 از قبل به شکل کوآنزیم نباشد، در بدن تبدیل به شکل کوآنزیمی می¬گردد. دو شکل کوآنزیمی ویتامین B12 وجود دارد: (۱) کوانزیم B12(آدنوزیل کوبالامين)، (۲) متیل B12(متیل کوبالامین)، کوآنزیم B12 یک آدنوزین ریبونوکلئوزید دارد که به اتم كبالت در مولکول ویتامین B12 به جای گروه سیانید متصل است، در حالی که متیل B12 بجای گروه سیانید، حاوی یک گروه متیل است. برای تبدیل ویتامین B12، به اشکال کوآنزیمی، وجود ریبوفلاوین (B12)،نیاسین، و منیزیم ضروری است. کوآنزیمهای ویتامین B12 در سطح سلولی، بویژه در سلولهای مغز استخوان، بافت عصبی، و دستگاه گوارش نقشهای فیزیولوژیکی زیر را دارد.

  1.  تشکیل گلبول قرمز خون و کنترل کمخونی کشنده
  2.  نگهداری بافت عصبی
  3.  متابولیسم کربوهیدارت
  4. سنتز یا انتقال واحدهای یک کربنه
  5. ویتامین B12 به عنوان کوآنزیم در بیوسنتز بنیان متیل CH3
  6.  مواد استعمال درمانی ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12:کمبود B12 ممکن است تحت شرایط فقدان این ویتامین در جیره غذایی، انسان، و یا کمبود عامل داخلی (intrinsic factor)در اثر کم خونی کشنده، یا قطع بخشی از معده از طریق جراحی، یا آلودگی یا انگلهایی؛ مثل، کرم پهن ماهی (fish tapeworm)عارض شود. علایم معمولی کمبود غذایی ویتامین B12 عبارتند از: زخم شدن زبان، ضعف، کاهش وزن، درد پشت، مورمور شدن انتهای انگشتان، (apathy) و اختلالات عقلی و عصبی، در کمبود تغذیه ای B12 کمخونی بندرت مشاهده می شود. در کمخونی کشنده، علایم مشخه شدن گلبولهای قرمز (ماکروسیت، بی اشتهایی، تنگی نفس، افزایش طول مدت خونروش، ناراحتی شکمی، کاهش وزن، تورم زبان، عدم تعادل پاها، اختلالات عصبی شامل خشکی پاها، حساسیت و افسردگی. اگر معالجه صورت نگیرد، مرگ رخ خواهد داد.

مسمومیت B12:تاکنون هیچ اثر مسموم کنندگی از B12مشاهده نشده است.

منابع ویتامین B12:تنها منبع سازنده (سنتز کننده) ویتامین B12 میکروارگانیسمها می باشد. ویتامین B12 توسط تعداد کثیری از میکروارگانیسم های موجود در شکمبه و روده بزرگ سنتز می گردد؛ و ویتامین B12متصل به یک پروتئین در غذاهای حیوانی نتیجه، همین سنتز میکروبی است. به همین دلیل این ویتامین در تمام غذاهایی با منشاء حیوانی یافت می شود. گیاهان قادر به سنتز B12 نمی باشند؛ لذا به استثناء مقدار جزیی B12 که از طریق سنتز باکتریایی در خاک رها شده و جذب گیاهان در حال رشد می شود، غذاهایی با منشاء گیاهی از نظر این ویتامین بسیار فقیر می باشند. طبقه بندی غذاها از نظر محتوی ویتامین B12 به شرح ذیل است:
منابع غنی: جگر، قلوه، دل، لوزالعمده، ماهی روغن، نرم تنان.
منابع خوب: گوشت ماهیچه، تخم مرغ، پنیر
منابع متوسط: شیر، گوشت مرغ، ماست.
منابع فقير: نان، غلات، میوه ها، گیاهان لگومینوز، سبزیها.

منابع تیامین و بررسی علایم کمبود آن در طیور
ویتامین B13 (VITAMIN B13(OROTC ACID))
احتمال زیادی دارد که ماده ای به نام ویتامین کاا یک تقویت کننده رشد باشد، تا این زمان ضرورت افزودن این ویتامین به جیره های معمولی ثابت نشده است. لذا ارئه این بحث جهت کاملتر نمودن اطلاعات ارائه شده و تحریک کارهای تحقیقاتی در مورد این ویتامین بوده است.
وظایف (FUNCTIONS) : معلوم شده است که تحت شرایط خاص، ویتامین B13 موجب تحریک رشد موش صحرایی، جوجه مرغ، و خوک می شود، اسید اوروتیک در بدنضمن متابولیسم ویتامین B12 و اسید فولیک مصرف می شود همچنین به نظر می رسد که اورونیک اسید به جایگزین نمودن با ترمیم بعضی سلولها کمک می کند.

علایم کمبود (DEFICENCY SYMPTOMS):بروز علایم کمبود این ویتامین به اثبات نرسیده است، ولی عقیده بر این است که کمبود آن احتمالا به اختلالات جگر، تحلیل سلولی، زود پیر شدن و علایم تحلیل روندگی در مبتلایان اسکلروز منجر می شود. مقدار مصرف روزانه ویتامین ب ۱۳: احتیاجات روزانه حیوانات به ویتامین ب ۱۳ تعیین نشده است.
منابع ویتامین B13:مواد محلول ناشی از تقطير الكلي غلات تخمیر شده، آب پنیر، شیر ترش یا گشت شده، ریشه های گیاهی، کلسیم اورونات.
ویتامین B15 یا اسید پنگامیک (VITAMIN B15 OR PANGAMICACID)
ضرورت مصرف و نقش بیولوژیکی اسید پنگامیک هنوز مشخص نشده است. اما در تحریک انجام بعضی واکنشهای اساسی از جمله انتقال عامل متیل (Transmethylation)، تنفس سلولی، و غیره ممکن است کاربرد فیزیولوژیکی داشته باشد. قطعاً شواهد کافی برای لزوم مطالعه بیشتر اسید پنگامیک به عنوان یک ماده دارویی وجود دارد. در عین حال از اسید پنگامیک نباید بدون تجویز پزشک استفاده نمود. نامهای دیگر اسید پنگامیک عبارتند از: ویتامین B15 ، پنگامات کلسیم (Pangamale Calcium)و دی متیل گلیس (Dimethylglycene)گاهی اوقات به عنوان یک ویتامین یا ماده شبه ویتامین طبقه بندی می شود، اما واحد خصوصیات ویتامینها نمی باشد (ویتامین عبارت است از یک ماده شیمیایی آل می مقدار بسیار جزیی برای بدن ضروری است و کمبود آن در جیره غذایی به بیماری خاصی منجر میشود)

وظایف اسید پنگامیک :

  1.  تحریک واکنشهای انتقال عامل آمین Stimulation of transmethylation Reaction
  2.  تحریک اکسیژن گیری (Stimulation of Oxygen Uptake)
  3.  ممانعت از عارضه جگر چرب (Inhibition of fatty liver formation)
  4.  عادت به افزایشفعالیت فیزیکی
  5.  کاهش سطح کلسترول خون

اختلالاتی که با اسید پنگامیک معالجه میشوند:
( DISORDERS TREATED WITH PANGAMIC ACID)
از اسید پنگامیک در شوروی و بعضی کشورهای دیگر در معالجه اختلالات ذیل استفاده شده است:
بیماریهای قلبی – عروقی (CARDIOVASCULALR DISEASES)

ثابت شده است که از اسید پنگامیک می توان بطور مطمئن و مؤثر در معالجه عوارض زیر استفاده نمود:

الف – تصلب شرایین (Atherosclerosis) این بیماری با سردرد، درد سینه، تنگی نفس، انقباض عضلات و بی¬خوابی مشخص می شود در این گونه بیماران، اسيد پنگامیک کار عضلات قلب را تقویت می کند.
ب- ضعف کار قلب و ششها (Cardiopulmonary insufficiency)-علامت آن تنگی نفس می باشد.

پ- (Angina pectoris)
ت – اختلال هجوم الدمى قلب (Congestive Heart Failure)
ث – بیمارانی که از حمله قلبی شدید جان بدر برده اند.

گرفتگی (FATIGUE) : اسید پنگامیک برای کاهش گرفتگی و افزایش انرژی برای رفع احساس خستگی استعمال می شود. این عمل با افزایش بازده مصرف اکسیژن انجام می گیرد.
عارضه کمبود اکسیژن (HYPOXIA) : این عارضه در اثر کمبود اکسیژن در هوای دم (معمولاً در هنگام صعود به ارتفاعات) ایجاد می شود و اسید پنگامیک با افزایش بازده استفاده از اکسیژن موجود در خون به رفع آن کمک می کند.
کلسترول زیاد
استعمال اسید پنگامیک به مدت ۳۰ – ۱۰ روز موجب کاهش قابل ملاحظه ای در میزان کلسترول خون می شود.
کار جگر (LIVER FUNCTION) : به عنوان یک داروی کمک معالجه ای در بیماری التهاب عفونی جگر در بچه ها، مصرف خوراکی اسید پنگامیک به مدت 20 – 10 به کاهش سریعتر تب، اندازه جگر، یرقان و سطح ترانس آمیناز سرم، و 10 – 5 روز کوتاه تر شدن دوره بستری بیمار می گردد. در مورد معالجه افراد بالغبه التهاب عفونی جگر نیز نتایج مشابهی به دست آمده است.

اختلالات پوستی (SKIN DISORDERS): ادعا شده است که اسید پنگامیک در معالجه اختلالات پوستی مختلف مؤثر است. تومورها (TUMORS)امید می رود که اسید پنگامیک در معالجه بعضی تومورها مؤثر باشد.

علایم کمبود (DEFICINECY SYMPTOMS): شواهد موجود نشان می دهد که کمبود اسید پنگامیک موجب بیحالی ( احساس خستگی)، عارضه کمبود اکسیژن (عدم تأمین اکسیژن کافی برای گلبولهای قرمز)، بیماری قلب، و اختلالات غده ای و عصبی می شود.
خوراکهای سرشار از اسید پنگامیک – تخم آفتابگردان بذر پامیکین، مخمر، جگر، برنج، غلات دیگر، مغز هسته زردآلو و بذور دیگر منابع غذایی سرشار از ویتامینهای گروه B از نظر این ویتامین نیز غنی می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج