0

آبسه و زخم­ها ناشی از نیش زدن حشرات در گربه

آبسه و زخم­ها ناشی از نیش زدن حشرات در گربه

در صورت بروز هرگونه حادثه ­ای که منجر به بروز جراحات شدید ناشی از اجسام نوک­تیز و برنده شود، لازم است سریعاً زخم را ضدعفونی کرده و برای بررسی بیشتر گربه را به دکتر دامپزشک معرفی نمایید، تا با توجه به وسعت و موقعیت جراحات، تصمیم مقتضی و تدابیر درمانی لازم سریعاً انجام گیرد. در این پست به بررسی آبسه و زخم­ها ناشی از نیش زدن حشرات در گربه می پردازیم.

زخم­ها و جراحات ناشی از نیش زدن حشرات

گاهی اوقات به علت عدم توجه به زخم­های ناحیه دهان و حلق و گسترش آن­ها مشکلات تنفسی در حیوان ایجاد می­شود، دیده شده گربه­ها در اثر نیش حشرات به­خصوص زنبور و حشرات موذی که مورد گزش قرار می­گیرند، به خصوص بچه گربه­ها که از تجربه کافی برخوردار نیستند، بیشتر در معرض انواع گزشها قرار می­گیرند.

گاهی اوقات وجود این­گونه حشرات در داخل دهان به­خصوص نیش زدن­های متعدد آن­ها در نواحی دهانی، منجربه تورم و التهاب در محوطه دهانی شده و تنگ شدن مجاری تنفسی را که در نتیجه التهاب ایجاد شده به وجود آورده و گاهی حنجره نیز تحت­ تأثیر این­گونه التهابات قرار گرفته و حتی باعث تغییر در صدای حیوان هم می­گردد، در نتیجه با اشکال گربه می­تواند صداهای خود را انجام دهد.

در صورتی­که زخم­های پوستی مختصر و بدون خون­ریزی باشند، کافی است علاوه­ بر شستشو با محلول­های ضدعفونی کننده، از کمپرس آب سرد نیز استفاده شود، در صورت لازم بودن جهت محافظت از زخم از باندهای پارچه ­ای نیز استفاده شود، در صورتی که با خون­ریزی همراه باشد، علاو­ه ­بر ضدعفونی از باندکشی جهت جلوگیری از خون­ریزی باید استفاده کرد، در مواردی که زخم­های پوستی عمیق و یا وسعت بیشتر از دو سانتی­متر باشد، ضمن ضدعفونی و استفاده از باندکشی فوراً گربه را به دکتر دامپزشک باید رسانید.

آبسه و زخم­ها ناشی از نیش زدن حشرات در گربه

آبسه

در زمان وقوع درگیری و نزاع بین گربه­ها به­خصوص در گربه نر، آن هم در فصل تولید مثل و جفت­گیری، گربه­ها معمولاً به یکدیگر حمله کرده و به واسطه چنگ زدن یا گاز گرفتن همدیگر باعث ایجاد آبسه پوست می­گردند، که اغلب عفونی بوده و باعث تجمع و ایجاد چرک در یک محوطه بسته در زیر پوست می­گردند.

گاهی این آبسه­ ها خودبه­ خود، یا توسط خود گربه سرباز شده و ترشحات عفونی خارج می­شود، گاهی هم از چشم صاحب گربه پنهان مانده و در بین انبوه مو و پشم پوشش خارجی گربه پنهان باقی می­ماند، تا این­که به تدریج تظاهرات خود را به­صورت تورم و التهاب کیسه ­ای شکل که معمولاً موج ­دار بوده از خود ظاهر سازد که معمولاً ناحیه مذکور گرم و دردناک بوده و خود گربه مرتباً ناحیه مذکور را لیس می­زند.

جهت جلوگیری از این­گونه نزاع­ های بین گربه­ها که منجربه چنگ زدن و ایجاد آبسه­ های چرکی می­گردد، راهی جز اخته کردن گربه­ های نر وجود نخواهد داشت، پس از عقیم کردن، گربه­ ها تمایل کمتری برای نزاع و دفاع از قلمرو خود نشان خواهند داد.

از نظر درمانی لازم است ناحیه مبتلا با استفاده از محلول­های ضدعفونی کننده کاملاً شستشو و تمیز شود تا محل پنجول گرفتگی بهتر از نظر آلودگی مشخص شود سپس به دامپزشک مراجعه تا تدابیر درمانی را انجام دهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج