0

بیماری کوکسیدیوز بوقلمون (علائم،پیشگیری،درمان)

در مقاله های قبل بیماری های تاج سیاه ، ورم روده و غیره را بررسی کردیم . دراین مقاله بیماری کوکسیدیوز بوقلمون و راه های درمان این بیماری می پردازیم .

کوکسیدیوز 

یه گونه از عوامل ایجاد کوکسیدیوز بوقلمون یافت می شود.
هیچ یک از آنها مرغها را مبتلا نمی سازند اگرچه کوکسیدی­های دو میزبانه دوره های زندگی مشابهی را نشان می دهند.
چهارگونه از کوکسیدی ها تصور می رود که مناسب برای تولید بیماری باشند و ۲ گونه خیلی بیماری زا AdenoidesE.و E . Meleagriditis هستند.
به ندرت شکل بالینی بیماری را بعد از سن ۸ هفتگی می توان مشاهده نمود اگرچه اوسیست ها غالبا در مدفوع بوقلمون­های مسن تر یافت می شوند که ممکن است رشد ناقص یا زیر اپتیمم ضریب تبدیل غذا به گوشت را ببینیم.
بوقلمون های بیمار افسرده شده گرایش به روی هم ریختن پیدا کرده و در نزدیکی منبع گرما روی هم می خوابند و توقف غذا خوردن را نشان می دهند و تنها تعداد کمی از پرندگان و یا بخش بزرگی از گله ممکن است مبتلا گردند.
مرگ و میر ممکن است بالا باشد و یا امکان دارد رشد را دچار اختلال سازند. یافته های کالبدگشائی تورم دوازدهه با محتویات ژلاتینی را نشان می دهند کهE . Meleagrimitisدرگیر آن است سکوم ممکن است محتوی نقاط پنیری سفید شامل توده های اوا و سیست در موارد آلودگی AdenoidesE .باشد.

شرایط دیگر ممکن است برای کوکسیدیوز فراموش شود. و بنابراین تشخیص آزمایشگاهی مناسب به وسیله آزمایشگاه ذیصلاح اساسی به نظر می رسد. هرگاه تنها چند او اوسیست ظاهر بشود غیر محتمل است که کوکسیدیوز سبب مشکل گردد. تنها موقعی که تعداد زیادی از اواوسیست ها دیده می شوند می توانیم تصور کنیم که وضعیت به طور خالص به علت کوکسیدیوز است. کوکسیدیوز بایستی از آنتریت نکروتیک حاصله از Clostridium Perfringensمشخص شود. محتویات روده در آنتریت نکروتیک ممکن است پر از مواد نکروتیک باشد.

راه های درمان بیماری کوکسیدیوز بوقلمون چیست ؟

درمان کوکسیدیوز بوقلمون با استفاده از داروهای سولفامیدی قوی یا یکی از داروهای مؤثر نظیر آمپرولیوم صورت می گیرد که معمولاً مؤثر واقع می شوند. تمام این داروها از طریق آب آشامیدنی تجویز می شوند و بایستی براساس دستورالعمل کارخانه سازنده آن مورد استفاده قرار گیرند. بوقلمونها دارای علائق و بیزاری های قطعی بوده و اگر داروئی با میزان دز توصیه شده بالا در حد کم داده شود از آشامیدن امتناع می کنند.

هرگاه وضعیت مشخص نگردد این امکان وجود دارد که آنتریت نکروتیک نیز ظاهر شود و تشخیص بایستی مجدداً داده شود.
درجائی که همه گیری کوکسیدیوز اتفاق می افتد توصیه می شود یک شستشوی با محلول ۱۰٪ تجارتی آمونیاک موجود در پایان ضد عفونی کردن صورت گیرد. این کار بایستی در تمام منابع احتمالی آلودگی باشد که شامل کف ها، انبارهای غذا و لباس های حفاظتی و پاپوش باشد.
در طول زندگی گله از لکه های مرطوب در بستر و بنابراین از هر چیزی که سبب کاهش در مصرف غذا می شود بایستی اجتناب کرد. یک داروی ضدکوکسیدیوزی بایستی شامل در غذا شود که این کار برای مدت حداقل ۸ هفته صورت می گیرد. اگرچه شواهدی وجود دارد که ممکن است مصرف دارو برای مدت ۱۲ هفته در بعضی حالات نتایج بهتری به دست دهد.

مثل سایر گونه های حیوانات کوکسیدیا های اختصاصی در برابر داروها مقاوم می شوند بنابراین داروی ضد کوکسیدیائی بایستی به طور متناوب تعویض گردد. تعدادی از آنها وجود دارند اما موجود بودن دارو از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند. سه ولی مهمی که در این رابطه در کشور انگلستان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از فرآورده هایAvetec , Stenerol , Monensin , Elancoban

معرفی بیماری کوکسیدیوز به اختصار

سبب شناسی

انواع آیمریاها

علایم بیماری

اسهال، کم اشتهایی، کم خونی، بیحالی، خواب آلودگی و گاهی نیز خون در مدفوع دیده می شود. خونریزی در روده مخصوصاً در ناحیه رکتوم مشاهده می شود.

درمان

بهترین راه درمان کوکسیدیوز بوقلمون استفاده از کوکسیدیو استات در جیره جوجه ها ست که باید از هفته سوم در جيره استفاده کرد.
لازم به ذکر است در طول دوره پرورش بهتر است از چند نوع کوکسیدیواستات استفاده شود. از آمپرولیوم، سوفاکینوکسالین و سولفادیازین و سولفادیاوردین در درمان کوکوکسیدیوز استفاده می شود.
افزودن ویتامین های آ و کا در آب و دان نیز در کاهش خونریزی و تلفات مؤثر است.

درمان کوکسیدیوز بوقلمون


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج