0

التهاب در حفره دهان و حلق لاکپشت

التهاب در حفره دهان و حلق لاکپشت

یکی از بیماری های التهاب در حفره دهان و حلق لاکپشت و التهاب و تورم چشم­ها لاکپشت می باشد از دلایل ایجاد این بیماری ها کمبود ویتامین ها می باشد. ویتامین A نقش مهمی در سلامت بافت­های مخاطی بدن و عملکرد چشم­ها دارد. در این مقاله به علائم و راهای درمان این بیماری ها می پردازیم.

التهاب در حفره دهان و حلق لاکپشت

التهاب حفره دهان و حلق جزو بیماری­های رایج در لاک پشت­هایی است که در محیط­های کثیف و آلوده نگه­داری می شوند. مهمترین نشانه های آن عبارتند از :

  •  ریزش بزاق
  • پتشی در مخاط دهان
  •  وجود اکسودای چرکی
  •  بی میلی به مصرف غذا
  •  زخم و تورم در بافت دهان

هنگام روبه رو شدن با چنین موردی باید از وجود هرنوع عفونت ریوی، التهاب در گوش­ها يا وجود جسم خارجی در حفره دهان اطمینان پیدا کرد، ممکن است در بافت دهان آبسه تشکیل شده باشد. کمبود ویتامین A از عوامل مستعد کننده بروز بیماری است.

در کنار توجه به علت اصلی پدید آمدن مشکل و برطرف کردن آن، اقدامات زیر کمک مؤثری برای بهبودی حیوان است استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب، مایع درمانی، پاکسازی بافت­های نکروتیک و تخلیه آبسه، ممکن است برای اجرای مناسب برخی از این اقدامات لازم باشد تا لاک پشت را بیهوش کرد.

التهاب و تورم چشم­ها لاکپشت

مشکلی است که به صورت تورم چشم، پلک­ها، ملتحمه و ریزش اشک بروز می کند. ترشحات ممکن است چرکی یا بد بو باشند. مهمترین علت این بیماری آلودگی آب یا محل زندگی حیوان است. در هنگام روبه رو شدن با این بیماری لازم است به نوع ترشحات، یک طرفه با دو طرفه بودن آنها و شرایط نگهداری حیوان توجه داشت. هرپس ویروس­ها و راناویروس­ها هردو ممکن است باعث التهاب چشم ها شوند. به جز ویروس­ها، مایکوپلاسماها، کلامیدیاها و پاستورلا جزو عوامل مهم در پدید آمدن عفونت و التهاب چشم ها هستند.

کمبود ویتامین A به خصوص در لاک پشت های جوان و فقر غذایی از علت های مستعد کننده این بیماری هستند و در لاک پشت هایی که فقط با گوشت تغذیه می شوند بیشتر دیده می­شود. برای درمان بیماری شست و شوی چشم­ها با سرم فیزیولوژی گرم و استفاده از پماد تتراسیکلین یا کلرامفنیکل چشمی بسیار مؤثر است.

کمبود ویتامین درلاکپشت (A)

 غذاهایی مثل هویج، گوجه فرنگی و شلغم دارای مقدار فراوانی ویتامین A هستند. کمبود ویتامین A در لاک پشت های گوشتخوار یا همه چیز خوار بیشتر مشاهده می­شود. گاهی در تاریخچه بیماری سرنخ هایی از فقر غذایی مشاهده می شود. نشانه ­های کمبود ویتامین لاکپشت (ویتامین A) عبارتند از :

 نشانه های پوستی: خشکی و ترک خوردن پوست

 آشفتگی در رشد جنین و ناتوانی نوزاد برای خروج از تخم

 نشانه های تنفسی: عفونت بخش بالایی و پایینی دستگاه تنفس، رینیت

 نشانه های چشمی: بلفاریت، کونژونکتیویت، خروج ترشحات غیرعادی از چشم ها، کوری و تورم غدد اشکی

 سایر نشانه ها: عفونت گوش میانی، آبسه های گوش، ناتوانی در تخمگذاری، نارسایی کلیوی

کاهو و خیار از نظر ویتامین A فقیر هستند و مصرف مداوم آنها می تواند باعث بروز این بیماری شود. در اغلب مواقع، برای درمان بیماری اصلاح رژیم غذایی کفایت می کند. مصرف خوراکی ویتامین A به میزان ۲۱۰ واحد/ كيلو می تواند عوارض کمبود را به خوبی برطرف کند. در موارد حاد می توان ۳۰۰-۲۰۰ واحد /کیلو ویتامین A به حیوان تزریق کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج