0

انواع نژادهای لاکپشت(خشک زی و آبزی)

لاکپشت ها نژاد های متفاوتی دارند. انواع نژادهای لاکپشت می توان به لاکپشت خاکی ، لاکپشت آبی زی اشاره کرد. از نژادهای معروف لاکپشت ها به هورس­فیلد،لئوپارد ، لولایی ، سیامی ، مدیترانه ای ، و غیره را نام برد . در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

لاکپشت خاکی

لاکپشت خاکی پراکندگی وسیعی بر روی کره زمین دارند و عمر آنها روی زمین و خشکی سپری می شود. لاکپشت خاکی  را Terrestrial turtles نیز می نامند. این لاک پشت ها دارای لاک گنبدی بسیار محدب هستند و اغلب گیاه خوارند، زیستگاه آنها، دشت­ها، کوه­ها، جنگل­ها و بیابان ها هستند.

 لاکپشت آبی زی

لاکپشت آبی گونه هایی هستند که بیشتر عمر خود را در محیط آبی سپری می کنند اما محیط­های خشک نیز برای زندگی لاکپشت آبی  لازم است. لاک آنها تحدب کمتری دارد.

نژادهای معروف لاک پشت

لاک پشت­ها نژادهای مختلفی دارند و در اندازه های گوناگون دیده می­شوند. هر نژاد ویژگی های فیزیکی و رفتاری خاص خود را دارد. تفاوت میان لاک پشت های آبزی و دریایی با انواع خشکی­زی و نیمه آبزی بسیار زیاد است. در اینجا ویژگی چند نژاد معروف لاک پشت به طور خلاصه معرفی می شوند.

لاک پشت هورس­فیلد

گونه خشکی زی آسیایی است. پراکندگی جغرافیایی این لاک پشت شامل ایران، افغانستان، پاکستان، روسیه، غرب چین، قزاقستان، ترکمنستان و سواحل دریای خزر است. از آن به عنوان لاک پشت روسی یا افغانی یاد می­شود. روس­ها عمده ترین پرورش دهنده و صادر کننده این گونه لاک پشت به عنوان حیوان خانگی هستند. در فصل دوم کتاب در مورد این لاک­پشت توضیح بیشتری داده شده است. لاک پشت هرمان لاک پشت بومی و خشکی زی کشورهای ترکیه، بلغارستان، اسپانیا و یونان است. از نظر فرم تا حد زیادی مشابه نژادهای مدیترانه ای است ولی با هیکلی کوچکتر. نقش های روی لاک مانند اثر انگشت انسان به نظر می رسند. نرها دم بلند با انتهای کراتینه دارند، به عنوان حیوان خانگی طرفداران فراوانی دارد.

لاک پشت لئوپارد

نژاد بومی و خشکی زی آفریقایی است. طرح بدن آن مثل پلنگ است. سینه، روش در جنس نر مقعر و در ماده ها صاف است. این لاک پشت­ها قادرند آب و هوای گرم را به خوبی تحمل کنند. شعاع لاک آنها می تواند تا ۴۰ سانت برسد و هیکلی سنگین دارند. بنابراین نگاه داری از آنها به عنوان خانگی قدری مشکل است. این لاک پشت­ها گیاه خوارند و برای زندگی به محیطی گرم نیاز دارند. آنها ممکن است تا چهل سال عمر کنند.

لاک پشت پشت لولایی

لاک این نژاد در قسمت عقبی دارای انحنایی خاص و متحرک است که مانند پوششی محافظ برای پاها عمل می­کند، این نژاد در اصل آفریقایی است و به زندگی در مناطق حاره و مرطوب عادت دارد. این لاک پشت­ها اهل شکارند و به رژیم غذایی متنوعی نیازمندند. قطر لای آنها ممکن است به ۲۵ تا ۳۰ سانت برسد.

لاک پشت های سیامی

در این نژاد، پس زمینه بدن سیاه است که توسط خال­های زرد رنگی زینت شده ای لاک پشت­ها پیکر کوچکی دارند (حداکثر ۲۰ سانت) و جزو لاک پشت های نیمه آر حساب می آیند.

لاک پشت مدیترانه ای

لاک پشت های خشکی زی نسبتاً بزرگی هستند. پهنای لاک آنها به ۳۰ سانتی متر می رسد. در شمال آفریقا و سواحل دریای مدیترانه یافت می شوند. این نژاد در اروپا طرفداران فراوانی دارد و مردم زیادی از آنها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند.

لاک پشت خالدار

این لاک پشت که بومی آفریقای جنوبی است کوچکترین لاک پشت شناخته شده بر روی زمین است. این لاک پشت گیاه خوار است و در نواحی صخره­ای نزدیک ساحل زندگی می کند. طول بدن آنها به طور متوسط ۵ تا ۶ سانتی متر و لاک آنها صاف و بدون تحدب است.

لاک پشت لاک نرم

گونه هایی از لاک پشت­ها هستند که در تمام عمر در آب زندگی می کنند و ممکن است طول بدنشان به سی سانتی متر برسد. این لاک پشت ها به شدت قلمروگرا هستند. لاک آنها در تمام مدت عمر حالت نرم و ارتجاعی خود را حفظ می کند.

لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت هایی هستند که به دلیل داشتن یک نوار قرمز رنگ در نزدیکی گوش­هایشان با این نام شناخته می­شوند. این لاک پشت ها نیمه آبزی هستند. جنس نر گوش قرمز به دلیل داشتن ناخن های بسیار بلند به سادگی قابل شناسایی است. ناخن­ها نقش مهمی در جفتگیری و رفتارهای جنسی این نژاد بازی می کنند. به عنوان حیوان خانگی طرفداران زیادی دارد.

لاک پشت آَلدابرا

بزرگترین لاک پشت خشکی­زی است که تاکنون شناسایی شده است. محل اصلی زیست آن جزیره آلدابرا در سیشل و نواحی ماداگاسکار است لاک این حیوان قهوه ای تیره و دارای تحدب زیادی است. لاک پشت آلدابرا گردن بسیار طویلی دارد. وزن این لاک پشت به ۲۵۰ کیلو و شعاع لاک آن به ۱۲۲ سانتی متر می رسد. این حیوان بسیار قدرتمند است. او قادر است مانند یک فیل برای عبور خود در بیشه ها درختان را بشکند و راه باز کند. این لاک پشت­ها از برگ­های سبز، میوه و شاخه و برگ درختان برای تغذیه استفاده می کند. در موارد نادر ممكن از بی مهره گان نیز به عنوان خوراک استفاده کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج