0

بررسی کامل رفتارشناسی سگ و زبان بدن آنها

سگ­ها موجوداتی باهوش، مهربان و باوفا بوده و بسیاری از نیروها و تشعشعات انرژی­های محیط را که ما قادر به درک آنها نیستیم، دریافت کرده و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهند. پارس کردن سگ­ها قبل از وقوع زلزله و طوفان و رفتن آنها در زیر جاهای مسقف قبل از بارش باران، از جمله رفتارهایی است که سالهاست انسان را مجذوب و متحیر ساخته است. به تازگی در یافته اند که سگ­ها قادرند برخی از تشعشعات و امواج ناشی از انفجارات کیهانی را نیز دریافت کرده و نسبت به آنها واکنش نشان دهند. در این پست به رفتارشناسی سگ می پردازیم و علایم زبان بدن سگ ها را بیان می کنیم.

رفتارشناسی سگ

برخی از محققان بر این باورند که سگ­ها توانایی درک حضور ارواح در محیط زندگی خود را دارند و در آزمایشات تجربی که در این زمینه صورت گرفته عنوان شده که در این حالت سگ­ها پارس کرده، احساس بی قراری و ترس می کنند و یا زوزه می کشند. از آنجا که گفته می شود روح هم جزئی از امواج انرژی ماورائی است که انسان قادر به درک آن نیست، این گفته نمی تواند خیلی دور از ذهن باشد. در مقایسه معیارهای هوشی، سگ­ها از IQ بالاتری نسبت به گربه ها، پونی ها و اغلب پرندگان برخوردار هستند. دکتر باک براساس تحقیقات خود در زمینه سنجش سطح آگاهی و شعور در جانوران، سگ را به همراه اسب، دلفین، کلاغ و میمون در دسته موجوداتی قرار می دهد که از سطح شعور و آگاهی بالاتری نسبت به سایر حیوانات برخوردارند. سگ­ها قادرند بسیاری از اتفاقات محیط اطراف خود را درک کنند. آنها همچنین دارای احساس و عاطفه نیز هستند، از اینرو به افراد و اشیاء پیرامون خود دل بسته و آنها را دوست می دارند. گاهی دیده شده سگی در غیاب صاحبش یا یکی از افراد منزل، به شدت دچار افسردگی شده و تا مدت زیادی دلتنگی کرده و غذا نمی خورند. حس وفاداری آنها هم که بسیار مشهور و مثال زدنی است و تقریباً در مقابل هر خوبی و محبتی از جانب صاحب خود، سعی می­کنند قدردانی کرده و تشکر نمایند. منتها از آنجا که ما از درک زبان حیوانات ناتوانیم، شاید نتوانیم متوجه این نوع تشکر و قدردانی شویم، شدت و میزان بروز این رفتار در سگ­ها در مقایسه با سایر حیوانات بسیار بیشتر و بارزتر است و از همین روست که انسان از قدیم مجذوب خلق و خوی خاص و حس وفاداری فوق العاده این زیبای دوست داشتنی شده است. سگ­ها تا سال ها بعد از جدایی هم، صاحب قبلی خود را فراموش نکرده و در صورت دیدار مجدد او حتی پس از زمانی طولانی، ابراز احساسات کرده و حس وفاداری خود را بیان می کنند. پارس کردن یک رفتار غریزی و بیان کننده برخی احساسات، افکار و خواسته های درونی سگ­ها می باشد و می تواند معانی بسیار متفاوتی داشته باشد. اگر به صدای پارس کردن سگ­ها در هنگام ترس، عصبانیت، اعتراض، خوشحالی یا گرسنگی دقت کنید، متوجه خواهید شد که لحن آنها در هر یک از حالات فوق متفاوت است. حتی سگ های دیگر نیز در مقابل هر نوع پارس کردن هم نوع خود رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند.

رفتار شناسی توله ها

توله ها قبل از 14 روزگی، یعنی زمانی که هنوز چشم باز نکرده اند، بسیار کم تحرک و حساس هستند. آنها معمولاً زمانی که گرسنه می شوند به سختی و با احتیاط روی کف لانه می خزند و سر و صدا می کنند. آنها چیزی نمی بینند و صدایی نمی شنوند و فقط گرسنگی، نوازش مادر و تغییر دما باعث بروز واکنش در این توله ها می شود. بعد از اینکه به اندازه کافی شیر خوردند، شکمشان متورم شده، آرام و بی صدا به خواب رفته و حرکتی از خود نشان نمی دهند. در این سنین از دست زدن و نوازش کردن توله ها اجتناب کنید. زیرا توله­های نوزاد علاوه بر اینکه به شدت در معرض ابتلا به انواع بیماری ها بوده و ممکن است مریض شوند، امکان دارد دست زدن شما به آنها باعث ناراحتی مادرشان شده، به شما حمله کند یا توله های نوزادی را که بوی دست شما را به خود گرفته اند بخورد. بعد از چشم باز کردن، فعالیت و تحرک توله ها بیشتر شده و کم کم قادرند از لانه خارج شده، در اطراف به جستجو بپردازند. تا حدود ۲۰ روزگی سیستم شنوایی توله ها به تکامل نسبی رسیده و صداهای گنگی را از محیط اطراف می شنوند. کم کم به محرک­های محیطی واکنش نشان داده و تا سن 1 ماهگی به خوبی قادر به راه رفتن می شوند. بین ۱ تا ۲ ماهگی فعالیت و جست و خیز آنها بیشتر شده و از سر و کول مادرشان بالا می روند و با خواهر و برادرهایشان بازی می کنند و با آنها کشتی می گیرند. در این زمان آنها هنوز هم نسبت به بیماری ها حساس بوده و نباید بیرون برده شوند، در معرض هوای سرد یا گرم قرار گیرند و یا با سگ های بزرگ هم بازی شوند.

در سنین بین ۲ تا ۵ ماهگی، توله ها علاقه زیادی به بازی و شیطنت دارند و بنا به غریزه، دوست دارند که با خواهر و برادر های خود کشتی گرفته و آنها را گاز بگیرند. حیوان بازی گوش با دست شما کشتی می گیرد و گاهی از روی شیطنت شما را گاز خواهد گرفت. گاهی ممکن است بی هدف به سویی دویده و ناگهان تغییر مسیر داده و خود را به زمین بیاندازد. گاهی، مدتی برای گرفتن پروانه ها در جایی کمین کرده و ناگهان ناشیانه به سمت او خیز برمی دارد و معمولاً در گرفتن آنها ناكام می ماند. سپس دنبال پروانه دویده ولی به زودی نظرش به چیز دیگری جلب شده و پروانه را فراموش می کند. این کمین ها برای گرفتن پرندگان، سنجاقک، مگس، قورباغه و مارمولک نیز ممکن است انجام گیرد. مراقب توله خود باشید تا با خوردن این جانوران و حشرات، مسموم نشود. او دوست دارد زیر شکمش را نوازش کنید و گاهی او را بغلتانید. در نظر داشته باشید که سگ­ها هنوز برخی از خلق و خوی های اجداد شکارچی خود را حفظ کرده اند و این بازی ها در واقع آموزش­های غریزی شکار در آنهاست. اکنون که قرار است شما نقش خانواده او را برایش بازی کنید، انتظار دارد زمانی از روز را به او اختصاص داده و با او هم بازی شوید.

رفتارها تمام آن چیزی است که او می بایست با هم سن و سال هایش انجام می داده. گاز گرفتن در سنین پایین از روی بازیگوشی است و صرفا یک رفتار غریزی و قابل توجیه به حساب می آید. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که این رفتار نباید به عادت تبدیل شود. برای ارضاء این نیاز او می توانید وسایل بازی مخصوص سگ­ها را تهیه کرده و در اختیارش قرار دهید. اسباب بازی­های گرد با رنگ های شاد و جذاب برای او بسیار سرگرم کننده خواهد بود. استخوان های ساخته شده از پلاستیک فشرده نیز برای این منظور مناسب است. در این سنین بخصوص تا 4 ماهگی، توله ها مدت زیادی از روز را می خوابند و بقیه اوقات خود را به بازی کردن و غذا خوردن می گذرانند. خواب زیاد توله ها نباید شما را نگران کند. نوازش کردن توله، احساس بسیار خوبی در او بوجود می آورد و گاهی اوقات طاق باز خوابیده و از شما می خواهد تا او را ناز و نوازش کنید. این کار را از او دریغ نکنید، زیرا نوازش کردن حیوان باعث ایجاد رابطه صمیمی تری با او خواهد شد.

 

رفتار شناسی سگ های بالغ

در سنین بعد از 6 ماهگی، سگ شما کم کم از رفتار های تولگی فاصله گرفته و با وارد شدن به سن بلوغ، کاملاً حالات بک سگ کامل را از خود بروز می داد. در این دوره، حیوان رشد خیلی زیادی نخواهد کرد و بزرگ شدن جثه اش تدریجی و کُند خواهد بود. اگر شما به تازگی سگی در این محدوده سنی به خانه آورده اید،  نباید توقع داشته باشید که زود با شما اُخت شده و تغییرات محیط پیرامون خود را به راحتی قبول کند. او ممکن است مدتی بی حوصله، بی اشتها، خجالتی و یا عبوس باشد و حتی غذا نخورد. به او فرصت بدهید تا با شرایط جدید کنار بیاید و به شما اعتماد کند. در این سنین نیز توله ها نیاز به بازی و جست و خیز دارند و علاقمندند که با همنوعان خود معاشرت داشته باشند. گاهی با سگ های دیگر دعوا می کنند و اگر به عنوان نگهبان نگهداری می شوند، ممکن است به افراد غریبه پارس کنند و حتی آنها را گاز بگیرند. از اواخر 6 ماهگی تا حدود ۱ سالگی، سگ های نر کم کم برای ادرار کردن پای خود را بالا می گیرند و بعد از سن بلوغ برای علامت گذاری و هشدار به سگ­های نر دیگر، در هر مکانی که بوی سگ نری را استشمام کنند ادرار می کنند. روش دیگر علامت گذاری سگ­های نر، کشیدن کف دست­ها و پاها روی زمین است. غدد ترشحی موجود در بالشتک های کف دست و پا، ترشحاتی با بوی مختص به هر سگ دارند و حیوان به این ترتیب به سگ های نر دیگر می فهماند که نباید به محدوده او نزدیک شوند. این رفتار یک رفتار غریزی است و حتی در سگ­های نر عقیم شده نیز دیده می شود. البته حیوان شما این کار را معمولا در خانه انجام نمی دهد، زیرا آنجا را به عنوان قلمرو خود شناخته و بوی سگ نر غریبه ای را در آنجا استشمام نمی کند. اگر می خواهید در بیرون از منزل از این کار او جلو گیری کنید تسمه حیوان را کوتاه کنید، بطوری که کاملاً در کنار شما قرار گرفته و نتواند به دیوار و در و یا هر مکان مناسب دیگری به منظور علامت گذاری نزدیک شده و ادرار کند.

سگ های نر بالغ، معمولاً با سگ های نر تازه وارد رفتار خوبی ندارند و اگر از آنها قوی تر باشند، با آنها در گیر شده و دعوا می کنند. در این موارد سعی کنید مانع نزدیک شدن سگ نر تازه وارد به سگ خود شوید. این دعواهای جنسیتی می تواند کاملاً خطرناک بوده و باعث مجروح شدن شدید یکی از طرفین دعوا شود. گاهی این رفتار در مورد سگ های ماده در رابطه با سگ های ماده دیگر نیز دیده می شود. ولی درگیری بین دو جنس مخالف کمتر بوده و سگ­های غیر هم جنس، راحت تر یکدیگر را می پذیرند. دو سگ غریبه زمانی که به هم می رسند، ابتدا یکدیگر را کاملاً بو کرده و از این طریق به هم معرفی می شوند. بو کردن زیر دم، اطراف مقعد، اندامهای تناسلی و لیس زدن این نواحی و بو کردن پوزه و لیس زدن آن از اولین واکنش هایی است که دو سگ غریبه نسبت به هم انجام می دهند. از طریق این بو کردن اطلاعات زیادی از قبیل نوع جنسیت، وضعیت سگ مقابل از نظر قرار داشتن در دوره جنسی، خلق و خوی طرف مقابل، نوع تغذیه، و تا حدودی سن طرف مقابل بین آنها تبادل می شود. اگر در خلال این بو کردن، یکی از طرفین تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد، خرخر کرده و سگ دیگر را از خود دور می کند. در این صورت آنها را از هم جدا کرده و مانع دعوا کردنشان شوید.

سگ ها حیوانات حساسی هستند و در صورتی که با آنها بد رفتاری شود و از صاحب خود کتک بخورند، اعتماد به نفس خود را از دست داده و به موجودی ترسو و نگران تبدیل می شود. این گونه سگ­ها دیگر توانایی نگهبانی دادن ندارند و با کوچکترین صدایی ترسیده و به لانه خود یا هر محل امن دیگری پناه می برند. از بین بردن این حس ناخوشایند در اینگونه سگ­ها به مدت زیادی صرف وقت، محبت کردن و آموزش های لازم نیاز دارد. سگ ها به خوبی می فهمند که آیا صاحبشان آنها را دوست دارد یا نه. حس دوست داشته شدن از جانب صاحب خود به آنها قدرت و اعتماد به نفس زیادی می دهد و یادگیری آموزش­های داده شده را برای آنها بسیار راحت تر خواهد کرد. از سویی دیگر اگر صاحب حیوان در برابر او ضعیف و بی اراده جلوه کند، سگ­ها از این وضعیت سوء استفاده کرده و قدرت را به دست می گیرند. در آن صورت به حیوانی لوس، پر مدعا و خشن تبدیل شده و هدایت رفتار های روزمره را به دست می گیرند. در این صورت هر غذایی را نمی­خورند، هر جایی نمی خوابند و از هر کس که خوششان نیاید او را گاز می گیرند، حتی اگر این شخص صاحب خود آنها باشد. در مقابل هر رفتاری که مطلوبشان نباشد پارس کرده و اعتراض می کنند. نگه داشتن چنین سگی در منزل به زودی آزار دهنده و غیر ممکن خواهد شد و آسایش شما را سلب خواهد کرد. بنابراین، از سنین تولگی به سگ خود بفهمانید که رئیس شمایید، نه او.

هنگام برخورد با یک سگ بالغ که متعلق به شما نیست جانب احتیاط را رعایت کنید. هر سگی خلق و خوی مختص خود را دارد و بعضی از سگ­ها، حتی از نژادهای کوچک و تزئینی، ممکن است از غریبه ها خوششان نیاید. در این صورت اگر شما بخواهید آنها را نوازش کنید دست شما را گاز خواهند گرفت. این گاز گرفتن ممکن است با هشدار قبلی، غرغر کردن و پارس همراه باشد و یا بی مقدمه و ناگهانی باشد. و شما را غافلگیر کند. گاهی اوقات رفتار و حرکات شما و حتی لحن صدایتان بدون اینکه خودتان متوجه شوید، از جانب سگ خصمانه و تهدید آمیز به شمار آمده و او را می ترساند و گاز گرفتن دست شما در این حالت، برای دفاع و از روی ترس خواهد بود. اگر می خواهید سگ کوچکی را که از قبل نمی شناسید ناز کنید، حتی اگر حیوان در بغل صاحبش باشد، ابتدا نام او را با لحن ملایم و دوستانه صدا کرده و با مهربانی با او حرف بزنید، در چشمانش نگاه کنید و بگذارید شما را خوب برانداز کند. سپس به آرامی پشت دست خود را به سمت پوزه حیوان نزدیک کرده و هر لحظه آماده باشید که در صورت لزوم دست خود را عقب بکشید. در این حالت، اگر هم او بخواهد شما را گاز بگیرد، می توانید به سرعت دست خود را عقب بکشید و اگر هم بتواند شما را گاز بگیرد به انگشتان شما آسیبی نمی رسد. در صورتی که حیوان واکنش خصمانه ای از خود نشان نداد، بگذارید دست شما را بو کند و سپس به آرامی او را نوازش کنید. نزدیک کردن دست بطور ناگهانی و از ناحیه ای که او نتواند شما و دستتان را ببیند، برای حیوان آزار دهنده بوده و ممکن است باعث بروز واکنش تندی از جانب او شود، حتی در مورد سگ خودتان هم بطور ناگهانی و غافلگیر کننده و از پشت به حیوان دست نزنید، زیرا در این حالت او شما نمی بیند و نخواهد شناخت و ممکن است رفتار خشنی از خود نشان دهد. کلاً توصیه نمی کنیم به سگ های بزرگی که با آنها آشنا نیستید، بدون حضور صاحبشان نزدیک شوید.

نکته قابل توجه دیگر این است که سگ ها در هنگام غذا خوردن ممکن است رفتارهای پیش­بینی نشده ای از خود بروز دهند. درگیری بین سگ­هایی که از یک ظرف غذا می خورند، امری رایج و گاهی اجتناب ناپذیر است. بنابر این حتماً برای هر یک از سگ های موجود در منزل ظرف جداگانه ای برای غذا خوردن در نظر بگیرید. هنگامی که سگ با ولع مشغول غذا خوردن است، دست خود را بطرف ظرف غذای حیوان نبرید یا غذای او را بطور ناگهانی از دهانش نگیرید. این کار ممکن است حیوان را عصبی کرده، بطرف شما غرش کرده و یا حتی دست شما را گاز بگیرد. اگر دیدید سگ شما چیزی را که نباید بخورد در دهان گرفته، ابتدا او را با صدای بلند دعوا کنید تا متوجه کار اشتباه خود بشود. سپس به آرامی و با احتیاط آن چیز را از دهانش بگیرید. رفتارهای تند و ناگهانی شما در این هنگام ممکن است نتیجه عکس داده، حس لج بازی او را تحریک کرده و از پس دادن غذا امتناع کند.

رفتار شناسی سگ های مهاجم

یکی از خصوصیات جالب سگ­ها این است که حس ترس را به خوبی درک می کنند. اگر شما از سگی بترسید او برای شما پارس کرده و شما را گاز خواهد گرفت. بنابر این در برخورد با سگی به شما غرش می کند، محکم و مقتدرانه ظاهر شوید و با تحکم سرش فریاد بزنید. هرگز از مقابل سگی که به سمت شما می آید نگریزید. دویدن شما او را به شدت تحریک کرده و انگیزه بیشتری برای گاز گرفتن شما پیدا می کند. این رفتار، باقی مانده رفتارهای غریزی شکار بوده و مربوط به مکانیسم بینایی آنها می شود. سگ­ها اجسام ساکن را در هاله­ای از شَبَه و سایه می بینند و فقط ابعاد تقریبی آنرا تشخیص می دهند. ولی اجسام متحرک، هدفی برای تعقیب کردن به شمار آمده و او را به هیجان می آورد. از نزدیک شدن به سگ های گله خودداری کنید و اگر به گله گوسفندی نزدیک می شوید سعی کنید ابتدا چوپان گوسفندان را از این موضوع آگاه کنید. در بین گله هم رفتار شما باید ملایم و دوستانه باشد و از انجام حرکات سریع و غیر منتظره خودداری کنید. در مورد سگ­های نگهبان هم بهتر است با اطلاع صاحب حیوان و همراهی او به قلمرو سگ وارد شوید. ورود ناگهانی شما با واکنش تندی از جانب سگ روبرو خواهد شد و می تواند بسیار خطرناک باشد. بسیاری از سگ­های ماده در چند روز اول بعد از زایمان نسبت به توله های خود حساس بوده و در صورت نزدیک شدن یا دست زدن به توله ها، واکنش های تند و خشنی از خود نشان می دهند. این رفتار اعتراض آمیز ابتدا با غرغر کردن و نشان دادن دندان ها و سپس پارس کردن و هجوم به سمت شما بروز می کند. سگ­های ماده در این دوره می توانند خطرناک بوده و دست یا پای شما گاز بگیرند. از نزدیک شدن به توله های تازه متولد شده خودداری کنید و حتی در غیاب مادر به آنها دست نزنید. زیرا در این صورت ممکن است مادر توله های خود را بخورد، رها کند و یا آنها را به محل دیگری منتقل کند. در مورد سگ­های ولگرد وضعیت کمی متفاوت است. یک سگ ولگرد معمولاً حیوانی گرسنه و ضعیف است و اگر شما به او کاری نداشته باشید، او نیز آسیبی به شما نمی رساند. اگر سگ ولگردی به شما نزدیک شد دست­هایتان را باز کنید تا حجم بدنتان بزرگتر به نظر برسد و سرش فریاد بزنید و ترسناک ببیند. روش دیگر این است که روی زمین خم شده و وانمود کنید سنگی از روی زمین برداشته اید. آن گاه حالت پرتاب سنگ به سوی او را به خود گرفته و با صدای بلند او را از خود دور کنید. در صورت که شما مؤثر بود بد نیست چند قدم هم او را با صدای بلند تعقیب کنید تا حسابی از شما بترسد. فرار کردن شما بدترین واکنش ممکن خواهد بود. سگ های بی صاحبی که بدون علت به انسان حمله می کنند، ممکن است هار بوده و در مرحله بروز واکنش­های عصبی بیماری باشند. این سگ­ها بسیار خطرناک بوده و علاوه بر اینکه می توانند آسیب­های جدی به شما وارد کنند، ناقل ویروس بیماری هاری هم هستند. ریزش بزاق فراوان از دهان، تلو تلو خوردن و واکنش­های عصبی غیر عادی، از علائم ظاهری بیماری بوده و باید شما را از درگیر شدن با چنین سگی بر حذر دارد. اگر احتمال می دهید حیوانی که به شما حمله کرده هار است، به مکانی بلند مثل سقف اتومبیل، بالای درخت یا روی پرچین یا دیوار نزدیک خود بروید و از دسترس او دور شوید. این نکته را بدانید که سگ هار به قصد گاز گرفتن شما حمله کرده و به سختی ممکن است از این کار صرف نظر کند. اگر چوب با وسیله بلند دیگری در اختیار دارید، به کمک آن حیوان را از خود دور کرده و به محل امنی پناه ببرید. سگ­ها بیشتر ناحیه پا را گاز می گیرند و احتمال دارد شلوار شما را پاره کرده و آسیب­های خطرناکی به شما وارد کنند. اگر از جانب سگی مورد حمله قرار گرفتید سعی کنید روی زمین نیفتید تا حیوان به نقاط حساس بدن شما مثل گردن و شکم دسترسی پیدا نکند. اگر هیچ راه فراری ندارید، سعی کنید او را با پای خود دور کرده و ضرباتی به ناحیه گردنش وارد کنید. اگر هم روی زمین افتاده اید، با دست خود زیر گردن حیوان را گرفته و فشار دهید یا مفصل آرنج خود را به دور گردنش قفل کرده با وارد کردن فشار تنفسش را مختل کنید. اگر هم توان انجام این کارها را ندارید و وحشتزده و بی دفاع روی زمین افتاده اید، مچ دست خود را در دهان سگ بگذاريد و فشار دهید تا او نتواند گردن و صورت شما را گاز بگیرد. در هر صورت سگ­ها در صورتی که درست تربیت نشده باشند و یا ولگرد باشند می توانند خطرناک بوده و جراحات شدید و حتی مرگباری به انسان وارد کنند.

زبان بدن (Body language)

شاید اینگونه به نظر برسد که زبان بدن سگ تنها همان ژست­ها و حالات مختلف و ساده بدنی سگهاست که تنها احساسات آنها را به نمایش می گذارد. ولی باید این نکته را بدانید که تفسیر و ترجمه زبان بدن سگ ها بسیار پیچیده بوده و حالات کوچک و به ظاهر کم اهمیت اعضاء بدن می تواند معانی بزرگی در بر داشته و احساسات روحی جالبی از حیوان به نمایش بگذارد.

یکی از زبان بدن سگ چشم های آن هاست که چشم های سگ، حرف های زیادی برای گفتن دارند و حالات روحی زیادی را در حیوان به نمایش می گذارند. هر چند نگاه کردن مستقیم سگ به انسان می تواند کاملاً دوستانه و بی خطر باشد، ولی این نگاه خیره به سگ دیگر در واقع نوعی تهدید و به مبارزه طلبیدن به حساب می آید. سگ­ها معمولاً در چشمان حیوانی که قوی تر از آنهاست نگاه نمی کنند و در صورتی که از انسان بترسند نیز، نگاه خود را به سوی دیگری منحرف کرده و در چشمان او خیره نمی شوند. درک ترس از حالت نگاه سگ کار زیاد مشکلی نیست و زمانی که سگ شما کار بدی انجام داده و حدس می زند که به زودی از جانب شما تنبیه خواهد شد، چشمان خود را به زمین دوخته با به اطراف می چرخاند و از نگاه کردن به چشمان شما خودداری می کند. این در حالی است که هنگامی که به او محبت کرده و نوازشش می کنید، نگاه مهربان خود را مدتی به چشمان شما می دوزد و انتظار دارد این حس محبت را از نگاهش درک کنید. سگی که از شما خوشش نمی آید و یا می خواهد به شما حمله کند، با چشمانی گشاد و نگاهی خیره با برق خاصی از خشم غرش کرده که این زبان بدن سگ بسیار مهم میباشد، پارس می کند و دندانهایش را نشان می دهد. بالا بردن لب­ها و نشان دادن دندان­ها برای ابراز قدرت و هشدار است و می خواهد به طرف مقابل بفهماند که در صورت درگیری از چه سلاحی برای فراری دادن او استفاده خواهد کرد. دیدن دندان های طرف مقابل هم باعث می شود حیوان بداند که ممکن است در خطر باشد. بنابر این در مورد توله ها و سگ­های تازه وارد باید این نکته را در نظر داشت که خنده ای که دندان های شما را نشان بدهد، ممکن است باعث وحشت حیوان شود. از دیگر زبان بدن سگ در هنگام هشدار و حمله، می توان به سیخ شدن موهای پشت گردن اشاره کرد. در این حالت گوش­ها سیخ شده، به سمت عقب متمایل شده و پاها به سمت پائین بدن متمایل می شود. در این شرایط حيوان منتظر است تا در فرصت مناسبی خیز برداشته و حمله کند.

در عوض سگی که در حالت استراحت و آرامش باشد چشم هایش کاملاً آرام بوده، گوش­هایش حالت طبیعی داشته، کاملاً روی زمین پهن شده و دست­ها و پاها را در اطراف بدن دراز می کند. ترس در سگ­ها علاوه بر اینکه از حالت چشم­ها نمایان می شود، از وضعیت دم نیز به خوبی قابل تشخیص است. یکی از زبان بدن سگ در هنگام ترس در دم قابل تشخیص است سگی که ترسیده دم خود را تا حد ممکن لای پایش برده و در صورت ترس شدید به کف شکم می چسباند. در این حالت حيوان ممکن است از ترس ادرار و حتی مدفوع کند. حیوانی که ترسیده، سر خود را پائین نگه می دارد، گوش ها را پائین انداخته و خود را کاملاً تسلیم نشان می دهد. به این نکته توجه کنید که سگی که ترسیده می تواند خطرناک باشد. آنها گاهی از روی ترس گاز گرفته با رفتارهای تهاجمی از خود نشان می دهند. در عوض سگی که به خوبی با شما اخت و صمیمی باشد، دم خود را تکان داده و خود را به پاهای شما می ماند. این تکان دادن دم ممکن است در صورت هیجان همراه با تکان دادن کل قسمت عقبی بدن باشد. بعد از این رفتار، حیوان در زیر پای شما خوابیده و انتظار دارد او را نوازش کرده یا به او خوراکی بدهید.

یکی دیگر از زبان بدن سگ گوش های سگ است که نیز می تواند اطلاعات خوبی در رابطه با حالات درونی آنها به ما بدهد. گوش­های سیخ شده در حالت خشم و عصبانیت، نشان دهنده تصمیم برای حمله است. در مواقعی که صدایی از دور نظر حیوان را به خود جلب می کند نیز، سگ از جا بلند شده، گوش ها را کاملاً سیخ کرده و به محل تقریبی صدا خیره می­شود. این حالت تا زمانی که سگ عامل اصلی صدا را شناسایی کرده یا چیز دیگری نظرش را جلب کند ادامه دارد. سگی که به شما ابراز محبت می کند و خود را برای نوازش در اختیار شما قرار می دهد، گوشهایش را کاملاً آویزان کرده یا به عقب سر می چسباند. در این حالت، او هیچ آسیبی به شما نخواهد زد و در واقع خالص ترین و عمیق ترین حس دوستی و وفاداریش را عرضه کرده و انتظار دارد به این احساسات بی ریا پاسخ دهید و او را نوازش کنید. پس می بینیم که زبان بدن سگ در حالت های مختلف متفاوت است. در هر حالتی زبان بدن سگ تغییر می کند.

زبان بدن سگ

برای شناخت حس واقعی حیوان، باید به مجموعه ای از موقعیت اندام­ها و زبان بدن سگ توجه کرده و آنها را شناسایی کنید.سگ­ها در هنگام پارس کردن که یکی از زبان بدن سگ است ، ابتدا حالت خمیده ای به بدن خود داده، دست های خود را به حالت کشیده جلو آورده و قسمت پشتی بدن را کمی بالا می آورند. این حالت صرفاً وضعیت بدن در هنگام پارس کردن بوده و خود پارس کردن نیز معانی متفاوتی دارد. سگ­ها بسیاری از خواسته های خود را با پارس کردن بیان می کنند و این صدا می تواند در شرایط مختلف نشانه شادی، خشم، محبت، تهدید، اعلام خطر، صدا کردن صاحبش برای منظور خاصی، گرسنگی و با احساس درد و ناراحتی در قسمتی از بدن باشد. یکی دیگر از زبان بدن سگ زوزه کشیدن است که  یکی از وسایل برقراری ارتباط در بین سگ­هاست به شمار می رود. در داستان ها و افسانه ها آمده است که زوزه کشیدن سگ­ها در شبهایی که قرص ماه کامل است، علامت بروز یک اتفاق شوم و نزول مصیبت است. در افسانه های دیگری این حالت را نشانه آمدن شیطان روی زمین، آمدن ارواح خبیثه و دیگر چیزها می دانند. این گفته ها هنوز در مرحله افسانه است، ولی زوزه کشیدن سگها قبل از وقوع زلزله و طوفان، در هنگام بروز مشکل یا به خطر افتادن جان صاحب حیوان، مرگ صاحب حیوان، احساس درد و ناراحتی خود حیوان و یا در همراهی با زوزه سگ های دیگر دیده شده. زوزه کشیدن که یکی از زبان بدن سگ می باشد ، در واقع یک اعلام عمومی درباره خبری برای سگ های دیگر و شاید انسان است و در بسیاری موارد از جانب دیگر سگ­هایی که این پیام را می شوند، همراهی می شود. زوزه کشیدن معمولاً توسط سگ های نژاد بزرگ انجام می شود و در مورد سگ­های کوچک و تزئینی بسیار کم است. البته سگ های بزرگ هم خیلی کم این عمل را انجام داده و در کل زوزه کشیدن یک عمل عادی و روزمره نیست. این رفتار بیشتر در شب انجام می شود ولی انجام آن در روز هم دیده شده.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3.7]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج