0

آشنایی با بیماری­های دستگاه ادراری گربه

بیماری­ دستگاه ادراری گربه

اصولاً ادرار از طریق کلیه و لگنچه به وسیله لوله­ های حالب به داخل مثانه ترشح شده و در آنجا تجمع کرده، سپس بعد در زمان مناسب با پر شدن مثانه از ادرار، با دفع اختیاری راهی مجاری ادرار شده و با احساس دفع ادرار از مجرای ادرار خارج می­شود. در ادمه به بررسی بیماری­ دستگاه ادراری گربه می پردازیم

بیماری­های دستگاه ادراری

کلیه ­ها به همراه میزنای­ها، مثانه و مجاری ادراری از اندام­های تشکیل­دهنده دستگاه ادراری هستند، کار آن­ها بیشتر دفع مواد زائد و سمی از بدن بوده از طرف دیگر تعادل آب، املاح را در بدن به عهده داشته، در حقیقت آن­ها، مواد زائد ناشی از متابولیسم سلول­ها را از بدن دفع می­کنند، در تنظیم کلسیم و ویتامین D در سطح خون دخالت دارند، در ضمن به نحوی در تنظیم ترشح هورمون­ها که در تولید گلبول­های قرمز دارای نقش می­باشند، دخالت دارند.

بیماری­ دستگاه ادراری گربه

اصولاً گربه­ ها برخلاف سگ کمتر دچار تورم حاد کلیه شده، در صورتی­که تشخیص این بیماری در گربه به موقع داده نشود، امکان این­که در ظرف مدت کوتاهی باعث کاهش عمر در گربه گردد و حیوان را از پا درآورد، وجود دارد، اصولاً زمانی گربه دچار تورم مزمن کلیه می­گردد که مراحل حاد آن را طی کرده و کلیه­ها به حالت معوف و چروکیده درآمده و تقریباً قسمت اعظم بافت­های کلیه دچار تخریب گردیده و هیچ­گونه شانسی جهت برگشت این وضعیت در کلیه امکان­پذیر نیست. علل ایجاد بیماری با عوامل زیر بستگی دارد:

1-وجود بیماری­های عفونی و ویروسی که باعث درگیری با نسج کلیه گردیده و کلیه­ها را ابتدا به صورت تورمو التهاب،  سپس به حالت عفونت مزمن درخواهد آورد.

2-بروز بیماری لپتوسپیروز را در گربه محتمل نمی­دانند و ممکن است گربه را دچار به این بیماری کند. ولی این بیماری بیشتر اختصاص به سگ داشته و یکی از بیماری­های مشترک بین انسان و سگ بوده و امکان واگیر بودن آن برای انسان وجود دارد.

3-نقص در عملکرد سیستم ایمنی در بدن، گربه را جهت مبتلا شدن به این بیماری مستعد می­کند.

4-مصرف سموم و داروهای سمی نظیر مرگ موش، استفاده از بعضی داروهای ضد درد، ضد تب نظیر آمینواستافن و به خصوص فتاستین باعث نفریت بینابینی در نسج کلیه گردیده است.

5-با افزایش سن و کم شدن شدن تدریجی عملکرد کار کلیه در اثر آزردگی و اختلال در نسج کلیه، گربه علایم بیماری را به صورت استفراغ، کاهش آب و الکترولیت­های بدن، افزایش دفع ادرار، نوشیدن زیاد آب، ضعف و دپرسیون شدید نشان می­دهد.

عفونت مجاری ادراری در گربه ­های نر

یکی از مشکلات ادراری که بیشتر گربه­ های نر با آن مواجه هستند، وجود التهاب و تورم مجاری ادراری است که در اثر سنگ­های ریز مثانه ایجاد می­شود، این­گونه سنگ­های ریز در صورتی که نتوانند از مجرای s  ایلیاک گذر کنند و در آنجا حبس گردند، باعث احتباس ادرار شده و یا پس زدن ادرار از مجاری ادرار به مثانه به لگنچه باعث اختلال در کار کلیه و از کار افتادن کلیه­های می­گردند، در صورتی­که این­گونه سنگ­ریزه­ها مضرس باشند، هنگام عبور به علت تخریش که در مجرا ایجاد می­کنند، اغلب ادرار را خونی کرده و ابتدا، ادرار با قطرات خون از مجرای ادرار خارج می­شود.

در صورتی­که سنگ در مجاری ادرار گیر کرده باشد استفاده از داروهای ضداسپاسم اختصاصی مجاری ادراری که باعث گشاد شدن مجرا می­گردد، همراه با داروهای دیورتیک که باعث ایجاد فشار و دفع ادرار می­شود،؛ می­توان این اختلال ادراری را مرتفع نمود، وجود سنگ مجاری ادرار، بیشتر در گربه­های نر ایجاد می­شود و گربه­های ماده به ندرت به چنین اشکالی در دستگاه ادراری مبتلا می­شوند. دلیل آن کوتاه و گشاد بودن مجرای ادراری در گربه­های ماده بوده، ولی در عوض مشکلات عفونی شدن دستگاه ادراری در گربه ماده بسیار شایع بوده و به صورت صعودکننده باعث ایجاد عفونت در مثانه و تورم عفونی را در مثانه به وجود می­آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج