0

زیرگونه ها و انواع نژادهای شترمرغ

زیرگونه ها و انواع نژادهای شترمرغ

در کل انواع مختلفی شتر مرغ در جهان وجود دارد  که عموما در مناطق آفریقا یافت می شوند شتر مرغ ها بزرگترین پرنده در جهان شناخته می شوند در این مقاله به انواع نژادهای شترمرغ و محل زندگی آن ها می پردازیم.

انواع نژادهای شترمرغ

  1.  شترمرغ آفریقای جنوبی یا زولو (استروتیوکاملوس استرالیس)
  2.  شترمرغ مالی یا بربر در آفریقای شمالی (استروتیو کاملوس کاملوس)
  3.  شترمرغ ماسائی در شرق آفریقا (استروتیو کاملوس ماسائیکوس)
  4.  شترمرغ سومالی در اتیوپی و سومالی (استروتیو کاملوس موليبدوفانس) برای اهداف تجاری اکثراً اصطلاحاتی مانند گردن آبی ها، گردن قرمزها و سیاه افریقائی استفاده می شود.

۱) گردن آبی ها را زیر گونه های شترمرغ سومالی و آفریقای جنوبی تشکیل می دهند. این گونه قد نسبتاً بلند (5/2 تا ۳ متر) داشته و از کنار دوکی شکل به نظر می رسد. ضریب تبدیل (مقدار غذای مصرف شده نسبت به وزن زنده) آن نسبت به بقیه شترمرغ ها مناسب بوده و در سن ۱۰ ماهگی حدود 5/5 می باشد. بهترین زمان کشتار این گونه سن بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی است. در سال بین ۳۰ تا ۸۰ عدد تخم می گذارد. جثه بزرگتری دارد و اندازه پوست آن بیشتر است. از نظر کیفیت پر پائین بوده و آرام هستند.

۲) گردن قرمزها را زیر گونه های شترمرغ های مالی یا بربر و ماسائی تشکیل می دهند. از دو گونه دیگر بلند قدتر هستند. در طول سال ۱۰ تا ۳۰ عدد تخم می گذارد که از دو گونه دیگر کمتر است. بلندترین، مهاجم ترین و بزرگترین شترمرغ ها است. دیرتر به سن بلوغ می رسند اما تولید گوشت آنها بالا است. نرها دارای گردن و رانی با پوستی به رنگ کرم روشن هستند که در فصل جفتگیری به رنگ قرمز روشن در می آید.

۳) شترمرغ های سیاه افریقائی یا شترمرغ های اهلی. کاملاً با بقیه متفاوت هستند و در حقیقت یک زیر گونه محسوب نمی شوند بلکه از نظر ژنتیکی یک پرنده دو رگه بوده که به منظور تولید پر با کیفیت انتخاب شده است. حاصل جفت گیری گردن قرمزها با گردن آبی ها هستند. نسبت به بقیه شترمرغ ها کوچکتر، کوتاهتر، رام تر می­باشند. رنگ پوشت آنها سفید – خاکستری روشن می باشد. از خصوصیت بارز آنها کیفیت مرغوب پرها و تولید تخم بالا اما جوجه های ضعیف تر می باشد. به دلیل اینکه این نژاد به مدت طولانی برای تولید پرها و چرم مرغوب مورد انتخاب قرار گرفته، جثهان کوچک شده و لذا تولید گوشت خوبی ندارد.

انواع نژادهای شترمرغ


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج