0

فعالیت­های زنبور عسل در رابطه با بچه دادن کندو

فعالیت­های زنبور عسل در رابطه با بچه دادن کندو

در جریان بچه­ دادن کندو که نوعی تکثیر کلنی است تقریباً نیمی از جمعیت کندو همراه ملکه خارج شده و برای یافتن لانه مناسب موقتاً در محلی مثل روی شاخه درختان، تیر چراغ برق، روی دیوار و غیره متمرکز می­شوند. این نوع تکثیر کلنی­های زنبور عسل جهت تضمین بقاء نسل آن­ها و همچنین جایگزینی کلنی­های از بین رفته حائز اهمیت است.  دراین پست فعالیت­های زنبور عسل در رابطه با بچه دادن کندو را بررسی می کنیم.

فعالیت­های زنبور عسل در رابطه با بچه دادن کندو

در مناطق معتدل افزایش جمعیت کلنی از اوایل بهار به تدریج شروع شده و با پیشرفت زمان نسبت تخم­گذاری ملکه بیشتر می­شود به طوری که پس از مدتی فضای کافی برای تخم­گذاری ملکه و گنجایش زنبورهای بالغ وجود نخواهد داشت. در این مدت زنبورهای نر بیشتری نیز پرورش داده شده و زنبورهای کارگر اقدام به ساختن سلول­های ملکه در حاشیه شان­ه ها می­نمایند که متعاقباً توسط ملکه در آن­ها تخم­گذاری خواهد شد.

لازم به تذکر است که علاوه بر کمبود فضای کافی برای رشد جمعیت، به هم خوردن تعادل نسبت زنبورهای جوان به زنبورهای مسن و خصوصیات نژادی و مسن شدن ملکه نیز از عوامل تحریک کننده کلنی به تولید بچه کندو می­باشند:

پس از آنکه کلنی به تدریج برای تولید بچه کندو آماده شد میزان تخم­گذاری ملکه کاهش یافته و به همان نسبت غذای کمتری به ملکه داده می­شود و در نتیجه وزن ملکه کاهش یافته و آماده برای پرواز می­گردد. ضمناً جمعیت کندو به حدی بالا می­رود که گاهی قسمتی از جمعیت در خارج از کندو آویزان می­شود. چند روز قبل از خارج شدن بچه کندو، زنبورهای کارگر پرستار مرتباً ملکه را تحریک به راه رفتن و حرکت کرده و گاهی رفتار خشنی با وی دارند.

علاوه بر این چند روز قبل از جدا شدن بچه کندو از کندوی مادری تعدادی از زنبورها از کندو خارج شده و در جستجوی محل­های مناسبی برای استقرار بچه کندو می­پردازند و پس از مراجعت در داخل کندو برای مدتی طولانی اقدام به رقص مخصوصی کرده و جهت و فاصله محل مورد نظر را به دیگران اطلاع می­دهند.

فعالیت­های زنبور عسل در رابطه با بچه دادن کندو

زنبورهای بچه کندو قبل از اینکه کندوی مادری را ترک کنند ابتدا مقدار زیادی عسل خورده و سپس ملکه را مجبور به خارج شدن از کندو می­کنند و همراه وی از کندو خارج می­شوند.

گزارشات موجود مبین این است که حدود نصف تا 90 درصد زنبورهای کندوی مادری ممکن است همراه بچه کندو خارج شوند.

توده زنبورهایی که از کندو خارج شده ­اند پس از مدتی پرواز در هوا در محل مورد نظر که قبلاً شناسایی شده است مستقر شده و به صورت توده­ای فشرده و محکم و آرام باقی می­ماند. این توده از دو لایه تشکیلی شده است که لایه بیرونی به ضخامت بدن سه زنبور و کاملاً محکم و فشرده است ولی لایه درونی که زنبورهای آن زنجیروار به هم متصل هستند شل­تر می­باشند.

ضمناً در سطح لایه بیرونی راه ورود مشخصی برای داخل توده وجود دارد. در این ترکیب توده، اقدامات لازم جهت تأمین نیازهای کلنی پیش­بینی شده است. بدین ترتیب که زنبورهای لایه خارجی توده معمولاً زنبورهای مسن­تر هستند که وظیفه محافظت زنبورهای داخل توده را به عهده دارند و جای آن­ها مرتباً عوض می­شود. زنبورهای درون توده اکثراً جوان بوده و کارهای داخل کلنی را عهده ­دار می­باشند.

پس از مدتی که از استقرار کلنی در محل موقت گذشت، تعدادی از زنبورها جهت یافتن محل مناسبی برای استقرار دائمی کلنی به جستجو می­پردازند و پس از مراجعت در سطح توده اقدام به رقص­های مخصوصی می­کنند. بالاخره یکی از محل­های یافته شده که از هر نظر رجحان دارد انتخاب شده و توده بچه کندو به آن محل نقل مکان می­کند.

در انتخاب محل جدید عوامل متعددی در نظر گرفته می­شود، از جمله محافظت در مقابل عوامل طبیعی خصوصاً باد، دشمنان طبیعی، نور آفتاب، ارتفاع از سطح زمین، نوع لانه که از جنس چوب باشد یا کیفیت دیگری داشته باشد و غیره.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج