0

لوازم نظافت و بهداشت عمومی در گربه:برس،شانه،قیچی

لوازم نظافت و بهداشت گربه

گربه ­هایی که در مجاورت و پناه انسان­ها زندگی می­کنند و بیشتر اوقات خود را با صاحبانشان می­گذرانند، گرچه ذاتاً حیوانات تمیزی هستند، ولی احتیاج به مراقبت بهداشتی بیشتری دارند. چون که دایماً همه­ جا می­روند و همه چیز را لمس می­کنند و دایماً در معرض تماس با اشیاء مختلف بوده، بنابراین بیشتر در معرض انواع آلودگی­های مختلف قرار خواهند گرفت. به همین منظور مراقبت­های ویژه­ای احتیاج دارند، تا از احتمال به آلودگی­های انگلی، میکروبی و قارچی به دور باشند. در این پست به لوازم نظافت و بهداشت عمومی در گربه از جمله برس گربه ، شانه گربه و قیچی گربه می پردازیم.

نظافت و بهداشت عمومی در گربه

در صورتی وسایل و ابزارهایی جهت تمیز نگه داشتن مو و آراستن موهای آن­ها به کار می­رود، رعایت مسایل بهداشتی صورت نگیرد، امکان گسترش آلودگی به سایر گربه­ها فراهم خواهد شد، بنابراین توجه به نظافت عمومی و رعایت مسایل بهداشتی از اهمیت ویژه­ای در گربه­ها برخوردار است.

لوازم نظافت و بهداشت گربه

ابزار و وسایلی که برای تمیز نگه داشتن و آرایش مو در گربه­ها مورد استفاده قرار می­گیرد عبارتند از:

الف- برس­ها

برس­ها دارای انواع مختلف بوده و از نظر اندازه و جنس متفاوت می­باشند و هر کدام مزیت خاص خود را خواهند داشت و می­توان از انواع آن برای گربه­ های موبلند و موکوتاه استفاده نمود.

1-برس­های پلاستیکی

در بیشتر گربه­ها قابل استفاده بوده، ولی از آن­جایی­که قدری حالت نیمه سخت دارد، برای گربه ­هایی که دارای موهای ظریف و باریکی داشته،خیلی کاربرد عملی ندارد، چون باعث شکنندگی این­گونه موها در گربه خواهند شد، با توجه به این­که اینگونه برس­ها در سطح پوشش خارجی موها، گاهی جرقه ایجاد کرده و باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می­شوند، ممکن است در حین عمل مسئله­ ساز باشند.

2-برس­های مویی

برس­ های مویی برای گربه ­های موکوتاه بیشتر کاربرد دارد، در ضمن این برس ­های مویی، موهای زاید و غیرضروری را در سطح پوشش خارجی بدن گربه جمع کرده و به مو یک حالت و برازندگی خاص می­دهند، در صورت نرم و نیمه­ سخت در فروشگاه­ها موجود و هر دو از نوع برس ­های فلزی بوده و برای هر نوع نژاد گربه­ های موبلند و کوتاه قابل استفاده بوده.

3-برس­های سیمی

برس ­های سیمی به دو دسته تقسیم می­شوند:

  1. برس­های سیمی بلند و فاصله­دار
  2. برس­های سیمی کوتاه و سرخمیده که به نام­های برس ­های سنجاقی معروفند.

از برس ­های بلند و فاصله­دار جهت نژاد گربه­ های موبلند استفاده می­شود، کاربرد آن بیشتر جهت باز کردن گره­ های مویی بوده و برای گربه­ هایی که دارای موهای ژولیده و درهم تنیده هستند، قابل استفاده می­باشد.

برس­ های سیمی کوتاه و سرخمیده برای موهای کوتاه و موهای بلند که هیچ­گونه گره مویی ندارد، به خوبی قابل استفاده بوده، اینگونه برس­ های کوتاه و سرخمیده بیشتر برای حالت دادن مو، مورد استفاده قرار می­گیرد و در ضمن باعث یکنواخت کردن چربی غدد پوست در سطح موها شده که باعث درخشندگی موهای گربه می­شود.

ب-شانه­ ها

از جمله لوازم نظافت و بهداشت گربه شانه های می باشند. شانه­ ها دارای اشکال و اندازه ­های متفاوت می­باشند. از شانه­های دارای دندانه ­ریز گرفته تا به شانه­های دارای دندانه ­های بلند و درست، شانه­های دارای دندانه بلند را برای گربه­ هایی که دارای موهای بلند هستند بیشتر توصیه می­کنند، زیرا در میانه انبوه موهای متراکم کمتر گیر کرده و به راحتی از میان آن­ها عبور می­کند و انجام شانه کردن را آسان می­کند. ضمناً شانه­های لبه تیز هم وجود دارد که کاربرد آن خارج کردن موهای کنده شده از لابه­ لای انبوه متراکم موها در سطح پوشش خارجی بدن گربه بوده که قبلاً در نتیجه برس کشیدن به وجود آمده، در ضمن برای گربه­ هایی که دارای گره مویی داشته و مشکل برطرف کردن آن را دارند، قابل استفاده است. این­گونه شانه­ها هر چقدر محکم باشند، کیفیت آن­ها بهتر و شانه زدن با آن راحت ­تر است.

شانه­ ها به دو صورت پلاستیکی و فلزی در فروشگاه­های فروش لوازم و وسایل موردنیاز سگ و گربه وجود دارد، شانه­های نوع فلزی برخلاف شانه­های پلاستیکی از استحکام و دوام بهتری برخوردارند و برای هر نوع پوششی با هر نوع بلندی مو قابل استفاده بوده و ایجاد جرقه یا الکتریسیته ساکن تولید نمی­کنند. لازم است همیشه بعد از شانه زدن یا برس کشیدن به روی موهای گربه دستی کشیده و با حرکات دست وضعیت موها را حرکت و یک نوع ماساژ در سطح پوست ایجاد کنید، این عمل باعث می­شود چربی از غدد پوستی ترشح شده و به موها کمک کند که یک حالت درخشندگی و جلای خود را حفظ کنند.

ج- قیچی گربه

در گربه استفاده از قیچی، جهت کوتاه کردن موهای گربه معمول بوده، به خصوص در مواردی­که موها در قسمتی از پوشش خارجی بدن به صورت گره مویی درآمده و یا حالت نمدی شدن به خود گرفته و نتوان آن را برس کشیدن باز کرد، از این وسیله می­توان استفاده کرد. در چنین حالتی چاره­ای جز کوتاه کردن موها با قیچی نخواهد بود.

لازم است شخصی که مسئولیت کوتاه کردن موها را به عهده می­گیرد، از مهارت لازم برخوردار باشد و یا حداقل از قیچی­ هایی استفاده کند که نوک این­گونه قیچی­ ها کند باشد و مانع از ایجاد خراش و جراحات در سطح پوست شود. در ضمن در مواردی که قسمتی از پوشش ­های بدن گربه به مواد چسبنده­ای نظیر قیر، آدامس و سقز باعث چسبندگی قسمتی از موها می­شود، و نتوان آن را با استفاده از نفت یا بنزین که حل ­کننده این­گونه مواد هستند برطرف کرد استفاده از قیچی این مشکل را حل خواهد کرد.

آلودگی­های انگلی داخلی در گربه

ماشین­های کوتاه­ کننده موها

این­گونه ماشین­ها، در سگ­ها بیشتر کاربرد دارد و بیشتر آرایشگران حرفه­ای در زمینه آرایش موهای سگ از آن استفاده می­کنند. ماشین­های برقی دارای سرعت بالایی بوده و کار کردن با آن برای افراد مبتدی، مشکل است. در هرحال از صدای دلخراشی برخوردار است که باعث ایجاد استرس و هیجان در گربه شده و ممکن است باعث ایجاد حالات تهاجمی در گربه گردد و مشکلاتی را به همراه بیاورد. در صورت استفاده از این نوع ماشین­های برقی و ایجاد هیجان و استرس در گربه، استفاده از قرص­های آرام­بخش توصیه می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج