0

مدیریت صحیح در پرورش زنبور عسل:اقدامات فصل بهار و تابستان

اقدامات فصل بهار زنبور عسل

اقدامات فصل بهار زنبور عسل این است که  در اوایل بهار در یکی از روزها که هوا مناسب است باید کندوها را به سرعت بازدید کرده و اطمینان حاصل کرد که اولاً ملکه وجود دارد یا خیر؟ بیماری خاصی وجود دارد یا خیر؟ و بالاخره غذای کافی در کندو موجود هست یا خیر؟برای این منظور درب کندو را برداشته و سریعاً یکی دو قاب را خارج نموده. در این پست اقدامات فصل تابستان زنبور عسل و فصل بهار پرداخته میشود.

بازدید بهاری و موقع افزایش جمعیت

برای این بازدید روز مشخصی را نمی­توان تعیین کرد ولی موقع آن وقتی است که که هوا از سردی خارج شده و هوای گرم مطلوبی شروع می­گردد. این وقت تقریباً از اواسط تا اواخر فروردین ماه در مناطق معتدل و سرد می­باشد و معمولاً شکوفه درختان میوه شروع به باز شدن می­کنند.

در این بازدید ملاحظه خواهد شد که در کندوهای دو طبقه تمام زنبورها در طبقه فوقانی هستند و در حقیقت طبقه تحتانی خالی است. در این حالت باید کلیه قاب­های طبقه بالا همراه با زنبورهای آن را به پایین آورده و قاب­های طبقه پایین را به بالا منتقل نمود.

با چنین تغییر وضعیتی در طول بهار جمعیت کلنی افزایش یافته و به تدریج فضای طبقه اول و دوم را به طرف بالا اشغال می­کند. در صورتی که شرایط طبیعی از نظر پوشش گیاهی و شرایط آب و هوای مناسب باشد ممکن است حدود 5/1 – 1 ماه طول بکشد تا جمعیت کلنی به طبقه دوم رسیده و آن را اشغال کند و بعد از چند هفته دیگر تمام فضای داخل دو طبقه را اشغال نماید.

برای کندوهای یک طبقه که زمستان را پشت سر گذاشته­ اند نیز فضای کافی جهت رشد آن­ها در نظر گرفت.در این هنگام توصیه می­شود داروهای لازم جهت پیشگیری از بیماری­ها به کندوها خورانده شده و در صورتی که نیاز به غذا داشته باشند برای آن­ها تأمین گردد. ضمناً در صورتی که بعضی از کندوها فاقد ملکه می­باشند به آن­ها ملکه معرفی گردد و یا در کلنی­ های دیگر ادغام شوند.

بازدید اواخر بهار – جمعیت کلنی در طول بهار رشد کرده و در اواخر بهار به حداکثر خود می­رسد . این موقع از سال از نظر تولید بچه کندو بسیار حساس می­باشد زیرا جمعیت کلنی تمام فضای کندو را احاطه کرده و غریزتاً کلنی­ ها آماده تکثیر می­باشند. لذا باید فضای بیشتری برای آن­ها فراهم گردد.

بدین منظور توصیه می­شود در صورتی که جمعیت کلنی خیلی زیاد است روی طبقه فوقانی یک شبکه ملکه قرار داده و طبقه دیگری را روی آن مستقر نمود تا جمعیت اضافی به طبقه فوقانی منتقل گردند و فضای کافی برای ذخیره ­سازی عسل به وجود آید. علاوه بر اقدامات فوق الذکر باید به نکات دیگری از جمله ذخیره غذای کندو، وجود یا عدم وجود بیماری­ها، و عملکرد ملکه نیز توجه داشت. برای کندوهای یک طبقه نیز باید کلیه مراقبت­های ذکر شده را مدنظر داشت و متناسب با رشد جمعیت فضای کافی برای آن­ها فراهم نمود.

اقدامات فصل تابستان زنبور عسل

اقدامات فصل تابستان زنبور عسل

بازدید فصل تابستان – در این موقع معمولاً بیشترین مقدار عسل تولید می­شود. البته موقع تولید عسل بر حسب مناطق مختلف متفاوت می­باشد. در حدود سه هفته قبل از اینکه اولین دوره شهد طبیعت شروع شود باید منطقه پرورش نوزادان را از منطقه ذخیره عسل کاملاً جدا نمود. برای این کار بین طبقه اول و دوم یک شبکه ملکه قرار داده و ملکه را در طبقه اول (زیر شبکه) محبوس نمایید.

برای انجام این کار چندین راه وجود دارد مثلاً از بالا دود غلیظی وارد کرده تا زنبورها به طبقه تحتانی وارد شوند و بعد شبکه را روی طبقه اول قرار دهید. و یا می­توان تمام قاب­های طبقات فوقانی را در روی طبقه اول تکانده و شبکه را روی آن گذاشت. و بالاخره می­توان ملکه را پیدا کرده و داخل طبقه اول رها نمود که البته این روش وقت­گیر است. در صورتی که یک هفته بعد در طبقات فوقانی تخم وجود داشته باشد این امر مبین این است که ملکه هنوز در طبقات بالایی است و باید مجدداً نسبت به پایین فرستادن آن اقدام کرد. در نتیجه این عمل زنبورهای طبقات فوقانی به تدریج در مدت 2 – 3 هفته متولد شده و فضای خالی شده برای ذخیره­ سازی عسل به کار برده می­شود. ضمناً نوزادان فقط در طبقه پایین پرورش داده می­شوند و عسل هم فقط در طبقات فوقانی ذخیره می­گردد. بنابراین با این روش برداشت محصول عسل راحت­تر و مطمئن­تر می­باشد. پس از دوره تابستان مجدداً وضعیت کلنی­ ها مثل اول پائیز می­باشد که قبلاً به ذکر آن پرداخته شد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج