0

معرفی و بررسی بیماری توکسوکاریازیس در سگها

بیماری توکسوکاریازیس در سگها

بیماری های مشترک بین انسان و سگ، از مهم ترین و حساس ترین بیماری ها در دنیای پزشکی و دامپزشکی محسوب می گردد. امروزه با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در جهان و به همراه آن سخت تر شدن شرایط زندگی در محیط های شهری، شاهد روی آوردن انسان به سمت بخش دیگری از طبیعت که همان دنیای شگفت انگیز حیوانات می باشد، هستیم. این امر علاوه بر جنبه های مثبت و مفیدی که در عرصه های مختلف انسانی و عاطفی دار است، می تواند در صورت عدم وجود آگاهی و شناخت کافی انسان از عوامل بیماری زا و نیز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، سلامتی او و دیگر افراد جامعه را با خطرات جدی روبرو نماید. در این پست بیماری توکسوکاریازیس در سگها را بررسی می کنیم.

بیماری های مشترک بین انسان و سگ

در این پست تلاش شده تا به مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و سگ اشاره شود تا از این طریق افرادی که علاقمند به نگهداری این موجود زیبا و باوفا در منزل و یا باغ محل سکونت خود هستند، با آگاهی کافی از شرایط بروز این بیماری ها، علائم آن و نیز روش های مقابله و پیشگیری از بروز آنها، اقدام به این امر نموده و بدین طریق در حفظ سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه مؤثر واقع شوند.

بیماری توکسوکاریازیس در سگها

بیماری توکسوکاریازیس در سگها

توکسوکاریازیس

یکی از بیماری های مشترک بین انسان و سگ ها می باشد که توسط یک انگل روده باریک از دسته کرم­های گرد به نام Toxocara canis ایجاد می شود و بیشتر توله ها را در سن کمتر از 6 هفتگی مبتلا می کند. آلودگی به این انگل یا از راه خوردن تخم انگل و یا از طریق مهاجرت انگل از طریق مادر آلوده به آسکاریس به جنین ها و گاهی از راه شیر مادر مبتلا، صورت می گیرد. مهاجرت این لارو در بدن انسان خصوصاً در بچه­ها نیز ایجاد بیماری می نماید. اما موارد وقوع آن در انسان اغلب نادر است. انسان در اثر بلع ناگهانی تخم­های عفونی توکسو کارا که در خاک یا سایر سطوح آلوده وجود دارند، مبتلا می شود. تخم انگل تا ۲ سال قادر است در خاک زنده باقی بماند. لارو انگل پس از ورود به بدن، روده را سوراخ کرده و به سایر ارگان­ها مثل کبد، کلیه، ریه، عضلات و گاهی چشم مهاجرت می کند. علائم به شکل کاهش وزن و کاهش میزان رشد توله ها نمود یافته، در ضمن پنومونی و مشکلات تنفسی، آب آوردگی شکم و علائم عصبی نیز ممکن است دیده شود. جهت تشخیص باید از مدفوع حیوان نمونه برداری کرد و تخم کرم را در آن پیدا نمود. در ضمن گاهی حیوان با استفراغ و یا در مدفوع خود کرم را به بیرون دفع می کند که این امر خود به تشخیص بیماری کمک می­کند.

جهت درمان، از داروهای ضدانگلی به همراه داروهای ضد التهابی استفاده می شود. درمان درگیری چشمی ناشی از انگل اغلب سخت تر است. جهت پیشگیری از وقوع این بیماری بهتر است به هنگام خرید توله سگ­ها، توله هایی را انتخاب کنید که که مادرانشان در دوره بارداری به طور کامل تحت درمان ضد انگلی قرار گرفته­اند.

در ضمن دست هایتان را پس از تماس با سگ­ها، با صابون بشوئید. به فرزاندانتان نیز اجازه ندهید که در مکان­های آلوده به مدفوع سگ­ها بازی کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج