0

نکات بهداشتی در نگهداری فنچ

نکات بهداشتی در نگهداری فنچ

فنچ­ها حمام کردن را خیلی دوست دارند به همین خاطر بایستی در فصول گرم سال آب نیمه گرم با ارتفاع مناسب با قد پرندگان در اختیار آنها قرار داد و بلافاصله بعد از چند دقیقه آب برای استحمام را برداشت. به هیچ وجه فنچ هایی که دارای تخم هستند یا جوجه های تازه به دنیا آمده دارند برای جلوگیری از، از بین رفتن تخم یا جوجه­ ی پرندگان باید برای استحمامشان گذاشت. برای مراقبت از فنچ هاباید اقدامات بهداشتی لازم را درمواقع لزوم به کار ببرد شرایط نگهداری فنچ در قفس دارای نکات مهمی است مانند تمیز کردن قفس و دیگر نکات که در ادامه به همه این نکات بهداشتی در نگهداری فنچ پرداخته میگردد.

آبتنی فنچ

شما حتماً باید ظرفی کاسه مانند به عمق بسیار کم در کف قفس تعبیه کنید و آن را پر از آب کنید تا فنچ ها درون آب بازی کنند تاکید می کنم اگر عمق ظرف زیاد باشد ممكن منجر به خفگی پرنده شود پس عمق ظرف باید کم باشد.

اقدامات بهداشتی

در مورد نگهداری فنچ گاهی اوقات فنچ­های نوع وحشی دچار یبوست می شوند که نشانه آن این است که نوکشان را مدام به مقعد خود می­مالند و یا گاهی مشاهده می شود که پاهایشان خشک می شود که در این مواقع با یک گوش پاک کن که به سر آن وازلین زده ایم را به مقعد یا پای حیوان بمالیم ولی نباید فشار دهیم چون همان گونه که گفتم فنچ ها پرندگان ظریف و زینتی هستند و مقاومت پرندگان بزرگتر مثل کبوتر و مینا را دارند و باید توجه داشت که مقدار وازلین نباید زیاد باشد و در حد یک لایه نازک باشد چون اگر زیاد باشد آنها بدان نوک زده و اقدام به خوردن آن می کنند که این کار مضر است و سبب مسمومیت و مرگ قطعی آنها می شود و فقط در حدی باشد که سبب مرطوب شدن موضع بشود.

در مورد نگهداری فنچ  وحشی نکته قابل توجه این است که این پرندگان بعد از مدتی ناخن هایشان رشد کرده و بلند می شود و پیچ می خورد که برای رفع آن بعد از مدتی که اندازه ناخن حیوان به cm 1 رسید آنها را به آرامی در دست غير غالب گرفته و و با یک ناخن گیر کوچک cm 5/0فقط دو ناخن جلو و عقب هر پا را کوتاه می کنیم و حواسمان باشد که ناخن را از انتها نگیریم چون دارای رشته های عصبی و رگ خونی بوده و درد دارد و بهتر است که این کار را یک بزرگتر انجام دهد و این کار فقط فقط برای فنچ­های نوع وحشی ضروری است چون در صورت بلند شدن ناخن ها در هنگام جست و خیز از روی شاخه یا میله بدان گیر می­کنند و سبب عوارض بعدی می شود و خیلی حواستان در این موقع باشد چون خیلی تقلا برای در رفتن می کنند و حتماً مواظب باشید که از ته نگیرید. اگر برای گرفتن پرنده تان دچار مشکل هستید می توانید از تاریکی استفاده کنید بطوری که قفس را به جای تاریکی ببرید که دید کمی دارد چون در این هنگام فنچ­ها دیگر نمی توانند ببینند و فرار هم نمی کنند و راحت می توانید آنها را بگیرید و این بهترین روش برای گرفتن آنها می باشد.

تمیز کردن قفس

  1. در هر هفته 3 بار زیر قفس فنچ ها (کفی قفس) تمیز کنید و با آب گرم بشورید تا یه جورهایی هم ضد عفونی بشود.
  2.  آب فنچ­ها را هر روز عوض کنید.
  3.  قبل از این که استخر شان خیلی کثیف شود بشوریدش سعی کنید یک روز در میان آب استخر را عوض و ظرفش را بشورید.
  4. دو هفته یک بار با اسپری الكل قفس را ضد عفونی کنید مراقب فنچ هایتان باشید.
  5. جای غذایشان را قبل از این که خیلی کثیف بشود تمیز کنید
  6. اگر روی سقف خانه شان را کثیف کردند می تونید با مسواکی که ازش استفاده نمی شود از خارج قفس تمیز کنید. اگر قفس فنچ هایتان را نظافت نکنید موجب بیماری فنچ­ها (قارچ زدن پای فنچ­ها می شود که باعث مرگشان می­شود)
  7. زیر کفی قفس روزنامه بگذارید.
  8. پارچه ای دور قفس بگذارید که پوسته ارزن و فضولاتشان روی زمین نریزد.
  9. در فصل تابستان ظرف ابتنی یادتان نرود.
  10.  سعی کنید جای قفس فنچ­ها ثابت باشد.

یک نکته جالب: فنچ­ها دائم با نوکشان پرهاشان را تمیز می کنند تماشا کردن این لحظه خیلی قشنگ است.

نگهداری فنچ

جفت گیری دوباره بعد تخم گذاری

بعد از اینکه جوجه­ ها کارهای اصلی زندگی را فرا گرفتن می توانید زمینه را برای جفت گیری دوباره فنچ­هایتان محیا کنید البته اگر فاصله جفت گیری کم باشد فنچ هایتان ضعیف می شوند و پیشنهاد میشه تغذیه فنچ ها به طور کامل رعایت شود برای جفت گیری دوباره. اما گاهی بودن جوجه های قبلی در قفس که بزرگ شده­اند مانع جفت گیری دوباره والدین شان می شوند چون دیگر جوجه هایشان نیستند اکنون رقیبانشان هستند پیشنهاد می شود جوجه ها را جدا کنید

توجه: هر گز فنچ­ها خواهر و برادر را نخواهید جفت کنید که کاری است امکان اختلال ژنتیکی و بیماری را افزایش می­دهد.

فنچ هایتان را هرگز در دست نگیرید

در مواقع ضروری بسیار کوتاه و با ملایمت برخورد کنید

دستی کردن فنچ­ها ممنوع، فنچ مثل طوطی ها و مینا نیست.

فنچ­ها قفس را دنیایشان می دانند که در آن تولید مثل می کنند نه یک زندان.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج