0

بیماری آنفولانزا،آبله و وبای کبک(علایم،پیشگیری،درمان)

آنفولانزا کبک ، وبای کبک و آبله کبک  از جمله بیماری های شایعی که پرندگان از جمله کبک ها به آن دچار می شوند . درادامه به معرفی این بیماری ها و علائم و درمان آن ها نیز می پردازیم .

آنفولانزای کبک:

دوره کمون آنفولانزا کبک بین سه تا پنج روز می باشد و کل دوره بیماری نیزبین ده تا چهارده روز است. آنفلوآنزای طیور، نوعی بیماری ویروسی است که سبب بیماری در پرندگان وحشی، ماکیان و بوقلمونها می شود. این ویروس در تمامی نقاط دنیا اشاعه پیدا کرده است. این ویروس براحتی از طریق جریان هوا، مدفوع، انسان، وسایل نقلیه، مگس هازباله هاحشرات،لاشه پرندگان مرده براثراین بیماری وزباله های آلوده انتشارمییابد.

در کل، این بیماری یا از طریق دستگاه تنفس و یا از طریق ارتباط مستقیم پرندگان با هم منتقل می شود. برخی از پرندگان بهبود یافته، برای هفته های برای هفته های متعدد بصورت حامل این بیماری باقی می مانند.

نشانه های کیلینکی آنفولانزا کبک شامل ناراحتی در دستگاه تنفسی پرنده، بی حالی، اسهال،تورم سطحی حاد، سیانوزیس، دهیدراسیون و تنشهای تنفسی می باشد. هیچگونه درمان مشخصی برای آنفولانزا کبک  وجود ندارد رعایت امنیت زیستی، تفکیک پرندگان هم سن و هم رده ذخیره و انبارسازی با رعایت موازین بهداشتی بهترین اقدامات پیشگیرانه در برابر این بیماری می باشد. گله های آلوده به این بیماری نیز بایستی توسط مقامات مسئول محلی قرنطینه شوند.

آنفولانزا کبک

 آبله کبک:

دوره کمون آبله کبک چهار تا ده روز و دوره بیماری آن نیز بسیار طولانی است. آبله طيور ع عفونتی است ویروسی که با رشدی آهسته و در تمامی سنین در طیور بروز می کند. تقریباًتمامی پرندگان، درتمامی سنین به این بیماری دچارمیشوند. آبله کبوتران میتواندسببب یماری درمرغهاوکبوترها شود.

آبله طیوردرتمامی نقاط جهان شایع میباشد. این بیماری اغلب درطیور،بصورت مجزارشدیافته است. این بیماری یکی از قدیمترین بیماریهای شناخته شده در طيور می۔باشد. این بیماری ازطریق ذرات هوا،پشه های ناقل وخوردن موادآلوده منتقل میشود. ویروس این بیماری میتواندازطریق خون،چشم،پوست ویادستگاه تنفسی واردبدنشود. پشه هاباتغذیه ازپرندگان بیمار و یا آلوده به این ویروس، آلوده می شوند. برخی از محققین بر این اعتقادند که پشه ها تا آخر عمر آلوده باقی می مانند.

نشانه های کلینیکی آبله کبک عبارتند از زخمهای زگیل مانند در نقاط فاقد پر (سر، پاها و…) عقب ماندن از برنامه رشد و شیوع کند بیماری در گله، این ضایعات ممکن است که ظرف دو هفته بعد بهبود یابد. اگر زخمهای ایجاد شده بر اثر این بیماری قبل از بهبود کامل کنده شوند سبب خونریزی خواهند شد. در این بیماری دو نوع ضایعه خشک و مرطوب وجود دارد. ضایعات خشک معمولاً در سطح پوست بروز می کند و ضايعات مرطوب این بیماری بصورت دیفتریک می باشد.

برای متوقف ساختن آبله ، شما می توانید طیور را با واکسن آبله واکسینه نمائید. برای واکسینه کردن مرغها بایستی از روشهای سطحی بال (ww) و در بوقلمونها از روش فولیکول – پر استفاده نمائید اگر این ضایعه در پرندگان خانگی دیده شد می توان زخمها را با نیترات نقره ماساژ داده و برای ۲ تا ۳ روز آنتی بیوتیک در آب بکار برد. اگر بیماری آبله در ناحیه ای آندمیک است، مرغهای ورودی به مزرعه را بایستی واکسینه نمود.

 وبای کبک:

دوره کمون وبای کبک بین سه تا پنج روز است. روند درگیر شدن این بیماری با گله نیز بسیار آهسته و طولانی است.  بیماری وبای کبک بیماری عفونی مزمن در مرغهاست و عامل ایجاد آن نیز نوعی باکتری است. این بیماری را می­توان با نشانه هایی مانند التهاب صورت و التهاب تاج شناسایی نمود. وبای کبک می تواند تمامی پرندگان را در سنین مختلف درگیر کند. ولی، هرچه سن پرنده بیشتر باشد در برابر عامل بیماری زا مستعدتر خواهد بود انتقال این بیماری بصورت پرنده به پرنده ( از پرنده بیمار و یا ناقل به پرنده مستعد) می باشد. محل زندگی الوده به باکتری عامل این بیماری نیز می تواند عامل انتقال این بیماری به پرندگان باشد. عامل این بیماری بطور معمول، از خلال غشای موکوسی حنجره و یا مجاری فوقانی دستگاه تنفسی وارد بافت پرندگان می شود.

تحقيقات نشان داده است که عامل این بیماری، از طریق زخمهای سطحی نیز می تواند وارد بدن پرندگان شود. گربه های وحشی، راکونها و سایر حیوانات وحشی کود توانند عامل این بیماری را از طریق مخاط دهان خود به پرندگان وحشی منتقل نمایند. بایستی توجه داشت که پاستورلوز مزمن می تواند سبب شیوع Fowl Cholera شود.

نشانه های کلینیکی این بیماری در پرندگان و همچنین، گله های درگیر، با این بیماری غیر محسوس است. اگر روند شیوع این بیماری آهسته باشد. تلفات کمی خواهیم داشت وکاهش ناچیزی نیز در تخم مرغ تولیدی خواهیم داشت اما در کل، پرندگان درگیری با این بیماری، تورم و همچنین زخمهایی را در صورت داشته، و ترشح چرک از بینی دارند. درمان این بیماری نیز، توسط SDM) Sulfadimethoxine ) صورت می گیرد، ولی سایر سولفات­ها نیز در درمان این بیماری موثر می باشند. درمان سریع این بیماری می تواند سبب برگشت مجدد (عود) بیماری شود. درمان درازمدت از طریق آب آشامیدنی نیز می تواند سبب مسمومیت دارویی شود. اما درمان از طریق تغذیه امن ترین و مؤثرین راه درمان می باشد. در درمان این بیماری SUlfamethazineSufameerazine و همچنین Sulfaquinoxoline مؤثر خواهد بود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج