0

انواع مختلف پرورش بوقلمون(سایبان،چراگاه،محدود شده)

دراین مقاله  انواع سالن پرورش بوقلمون را مورد بررسی قرار میدهیم و نکات مربوط به هر کدام ارا ذکر و شرح میدهیم.

پرورش در سايبان  

همانطور که قبلاً تذکر داده شد بوقلمونهایی که هرگز بیرون از سالن نبوده اند ممکن است هنگامی که در چراگاه قرار می گیرد در جستجوی مکان سرپوشیده به منظور جلوگیری از تابش خورشید با بارش باران نباشند.
همین دلیل تولیدکنندگان که بوقلمون خود را به چراگاهی می فرستند به فراوانی پرنده خود را زیر سایبان که کنار سالن پرورشی است پرورش می دهند.
وقتی هوا گرم است بوقلمونها و پولت های جوان می توانند سالن پرورش را ترک کرده و به داخل سایبان در حدود ۳ هفتگی قرار گیرند معمولاً سایبان باتوری در اطراف و بالا پوشیده شده ­اند تا پولتها نتوانند خارج گردند.
بستر ممکن است نرده ای و یا سیمی باشد.

اگر از سایبان برای چند هفته قبل از انتقال پرنده به چراگاه استفاده شود راهکار خوبی است.
اگر قرار است بوقلمونها در سایبانها تا سن کشتار باقی بمانند بستر سیمی به خصوص برای بوقلمونهای سنگین وزن مناسب نمی باشد.
در بعضی پرندگان ممکن است مشکلات پا و یا تاول سینه به وجود بیاید.

واریته های کوچک بوقلمون و یا آنهایی که قرار است در سنین جوانی به منظور گوشتی یا کبابی کشتار شوند برای پرورش بر روی سیم مناسب هستند.

محل دانخوری و آبخوری طوری است که از بیرون سایبان بتوانند به راحتی آنها را کنترل نمود.

 

پرورش در چراگاه

پرورش در چراگاه به عنوان یک پیشنهاد به منظور کاهش هزينه ها در پرورش بوقلمون های رنگی مطرح است.
به خصوص هنگامی که جیره می تواند به وسیله مواد غذایی موجود در مزرعه تهیه گردند چون بوقلمونها گیاهخوار خوبی هستند و اگر غذای سبز خوب در چراگاه در دسترس باشد مصرف غذای گران کمتر بوده لذا کاهش هزینه خوراک را به همراه خواهد داشت.
هزینه های تأسیسات در این سیستم بسیار کمتر خواهد بود ولی هزینه های کارگری بیشتر است.

انواع سالن پرورش بوقلمون

پرورش محدود شده: (بسته)

در این روش بوقلمون در سالن پرورش داده می شود که به طور فراوان در بین پرورش دهندگان گله های کوچک رایج است. وجود حیوانات شکارچی با بدی آب و هوا در چراگاه یا محوطه پرورش باعث استفاده از این شیوه پرورش میگردد.

در صورت امکان، بسیاری از پرورش دهندگان گله های کوچک از یک حیاط برای پرورش پرندگان در محوطه حصارکشی شده استفاده کرده و از ساختمان پرورش جوجه به عنوان سایبان استفاده می نمایند.

انتخاب سیستم مدیریت بسته به کارائی فردی، داشتن فضای پرورش مناسب و چراگاه و بازار مورد انتظار پرورش دهنده دارد اگر سیستم تولید از طریق چرا آزاد است پرندگان باید دسترسی به حیاط با چراگاه داشته باشند. پرورش پولت ها در فضای بسته مطمئن تر است. هرچند اگر ساختمان کافی مناسب برای پرورش پرندگان تا عرضه به بازار موجود نباشد بایدراه کارهای دیگری به کار گرفته شوند.

بعضی مواقع اضافه کردن فضای مناسب به وسیله اضافه نمودن سایبان به ساختمان پرورش جوجه ها امکان پذیر است. سایبان این امتیاز را دارد که پرندگان را می توان در خارج از فضای بسته نگهداری نمود که کاهش بیماری­ها را نیز به دنبال خواهد داشت. متقابلاً مشکلات مربوط به پا به خصوص هنگامی که پرندگان سنگین پرورش داده می شوند بیشتر خواهد شد. شما می توانید از حیاط به عنوان یک امتیاز برای پرورش تعداد بیشتری پرنده در محل استفاده نمایید اگر چه تمیز نگه داشتن حیاط ممکن است مسئله مشکلی باشد. حیاط کثیف و تراکم بیش از حد می تواند مشکلاتی از نظر سلامتی پرنده ایجاد نماید. هرچند سایبان موقت نمی تواند به صورت پرتابل ساخته شود. بدین صورت امکان چرخش در چند حیاط وجود دارد.
سیستم مدیریت دیگر استفاده از سنگریزه، سنگفرش یا بستر سنگی متصل به سالن پرورش است. این گونه حیاط ها ممکن است برای تمیز کردن راحت تر باشند. اما مشکلاتی را در رابطه با پاها به خصوص زمانی که پرندگان به وزن سنگین می رسند ایجاد می نمایند.

آفتابگیرها در میان پرورش دهندگان برای انواع سالن پرورش بوقلمون خیلی رایج بوده و هنوز توسط بعضی پرورش دهندگان استفاده می گردد.
سایبان ها معمولاً متصل به سالن پرورش هستند.
بستر این قفس ها از سیم یا نرده ساخته شده است.انواع سالن پرورش بوقلمون
سایبان از سطح زمین بالا بوده تا فضای لازم در زیر برای انباشتن فضولات فراهم شده و به آسانی قابل تمیز کردن باشد.
در طرف بالا و اطراف سايبان توری کشیده شده است. سیم توری به کار گرفته شده سقف در مناطقی که هوای برفی دارند مشکلتر خواهد بود. از سایبان ها بعضی مواقع به منظور عادت و تطبیق آب و هوای بیرون با پرنده قبل از انتقال به چراگاه استفاده می گردد. شکارچیان طبيعی نیز نمی توانند به آن ها آسیب برسانند. بستر توری یا بستر چوبی در سایبان ها ممکن است مشکلاتی را برای پا در پرندگان سنگین وزن ایجاد نماید. هرچندچنین بسترهایی ممکن است ارزش ریسکپذیری رابرای دورشدهندگان گله های کوچک داشته باشد. زیرا پرندگان به مدفوع خود دسترسی ندارند. این امتیاز بسیار بزرگی از نظر جلوگیری از بروز یکسری از بیماری ها است.

بعلاوه بسترهای جدید مانند نرده های پلاستیکی فشرده و توری های ضخیم (سنگین) می تواند مورد استفاده این دسته از تولیدکنندگان قرار گیرد این بسترها در مقایسه با بستر چوبی به راحتی تمیز وضد عفونی می گردند و در عین حال آسیب کمتری را در مقایسه به توری به پای بوقلمون وارد می سازند.

تلفیق یک حیاط تمیز یا یک چراگاه کوچک با سایبان می تواند هم به سود تولیدکننده و هم به سود پرنده باشد. پرندگان باید در حیاط تمیز یا چراگاه در زمانی که هوای مناسب است بدوند یا حتی ممکن است این مسئله مدت زمان کوتاهی صورت پذیرد و بعد بلافاصله سالن پرورش یا در سایبان در بیشتر ایام فصل رشد به خصوص در آب و هوای سرد و نامساعد قرار گیرند.

مجدداًیادآورمیشودکه پرورش دهندگان گله های بزرگ بوقلمون اکثراًازسالن های مجهزکه حرارت محیط را کنترل مینمایند استفاده می نمایند.
این سالن ها می توانند بدون پنجره بوده یا پنجره های بزرگی در طول دو طرف سالن داشته باشند این پنجره ها با پرده های سفید رنگ پوشیده شده اند که می تواند در زمانی که لازم است باز یا بسته شوند.
ساختمان به خوبی ایزوله شده تا حداکثر استفاده از دمای درون سالن در دوران پرورش به عمل آید و پرندگان در آرامش کامل بسر ببرند. تهویه در این سالن ها به خوبی صورت می گیرد.

پرورش بوقلمون در چراگاه دارای معایبی است. به طوری که علاوه بر نیاز به سایبان و حصارکشی مناسب، آب­خوری و دانخوری که باید به کرات جابجا گردند. چراگاه خوب می تواند هزینه های مربوط به خوراک را در بوقلمون های رنگی کاهش دهد.

داشتن چند چراگاه این امکان را فراهم می سازد که پرندگان بتوانند در چراگاه تمیز به صورت گردشی قرار گیرند. سرقت، شکار چیان و مشکلات دیگر از جمله نیاز به کارگر بیشتر ممکن است بعضی مزایای پرورش بوقلمون را در چراگاه را تحت الشعاع قرار دهد.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج