0

بهینه کردن عملکرد بوقلمون در تابستان

با اینکه فصل گرما برای گردش و تفریح دلپذیر است ولی  صنعت پرورش بوقلمون در تابستان ناخوشایند می باشد در این حالت میزان رشد و تولید تخم بوقلمون در تابستان عمدتاً به خاطر افزایش کرچی کاهش می یابد.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چه عواملی برای پرورش بوقلمون در تابستان اهمیت ویژه دارد؟

با اینکه فصل گرما برای گردش و تفریح دلپذیر است ولی  صنعت پرورش بوقلمون در تابستان ناخوشایند می باشد در این حالت میزان رشد و تولید تخم بوقلمون در تابستان عمدتاً به خاطر افزایش کرچی کاهش می یابد.
که یک اثر کاهشی نامتناسب در تولید گوشت سینه بوقلمون دارد. اولین موضوع در مورد پرورش بوقلمون این است که آنها بتوانند زنده بمانند و این بدان معنی است که درجه حرارت بدن آنها بایستی در شرایط متغیر محیطی ثابت بماند. درجه حرارت نرمال بدن بوقلمونها ۴۱ تا 2/41 درجه سانتی گراد می باشد.

هضم غذا، فرایند رشد و فعالیت در بوقلمون ایجاد حرارت می کند که دفع این حرارت بایستی از طریق تشعشع حرارتی و انتقال صورت گیرد و وقتی لازم باشد بوقلمون می­تواند با له له زدن (نفس نفس زدن) میزان اتلاف حرارتی را به طریقه خنک شدن تبخیری افزایش دهد.
بازده یا کارآیی دفع حرارت بستگی به درجه حرارت محیط و حرکت هوای اطراف پرنده دارد اتلاف حرارتی از طریق تشعشع توسط تراکم گله تحت تاثیر قرار می گیرد و هر چقدر پرندگان نزدیک به یکدیگر باشند تشعشع حرارتی یکدیگر را بیشتر جذب می کنند بنابراین فاکتورهای مدیریتی بر روی اثرات درجه حرارت محیطی خیلی موثر می­باشند.

با گردش هوای اطراف، حرارت بدن بوقلمون دفع می شود بطوریکه می تواند درجه حرارت بدنش را بصورت ثابت حفظ کند گردش هوای اطراف پرنده عامل مهمی در کاهش استرس گرمایی است بنابراین ونتیلاتورهای (هواکش های) با سرعت بالا ترجیح داده می شوند برای همین منظور هواکش های مدور که باعث جریان هوای بالای سر پرندگان می شوند مفید می باشند.
در روزهای بسیار گرم بوقلمونها در مسیر جریان هوای ناشی از این هواکش ها قرار می گیرند و سرشان را در داخل هوای پر جریان قرار می دهند.

جریان هوای حاصل از هواکش های مدور تعبیه شده می تواند بطور دقیق برآورد شود بشرطی که آنها در سالن های پرورشی نصب شده باشند همچنین احتمال می رود که سرمایه گذاری جهت پرورش تجاری ارزشمند باشد به ویژه اگر پرندگان سنگین وزن را پرورش دهیم. بطور نظری کاهش درجه حرارت آب قابل دسترس پرندگان دارای مزایای زیادی است اگر چه مدارک کمتری در مورد این موضوع وجود دارد. ممکن است که این مسئله با آب نوشیدنی خنک حل شود ولی در این حال امکان دارد روش هایی برای جلو گیری از افزایش دمای آب در آب و هوای گرم وجود داشته باشد.
بخاطر مکان قرار گرفتن لوله های آب، اگر آب قابل دسترس پرندگان گرم باشد یک اثر منفی در توانایی پرندگان برای خنک کردن خودشان خواهد گذاشت.
ممکن است دلیلی برای عایق کردن لوله های آب مصرفی و مخزن آب وجود داشته باشد. کار کردن با ماده های تخمگذار مزایای بالقوه آب خنک را آشکار می سازد.

         عملکرد جوجه های تخمی در دمای ۳۳درجه سانتی گراد با آب آشامیدنی خنک

درجه سانتی گراد 33 درجه سانتی گراد عملکرد
75/8 63/8 روز/پرنده/غذا (g)
93 81 تولید تخم (درصد

هدف عوامل گزارش شده فوق این است که بو قلمونها غذای بیشتری را بدون اصلاح درجه حرارت بدنشان مصرف کنند.
بوقلمونها نمی توانند تخم یا گوشت تولید کنند مگر اینکه مواد مغذی مصرف کنند.
همچنین متخصصان تغذیه نقش مهمی در کاهش اثرات زیان آور ناشی از درجه حرارت تابستان دارند در درجه حرارت بالاتر بوقلمون به انرژی کمتری جهت ثابت نگهداشتن درجه حرارت بدنش نیاز دارد بنابراین نسبت مواد مغذی ضروری بایستی کمتر باشد وقتی که آب و هوا گرم است بوقلمون بخاطر جلوگیری از ایجاد حرارت درونی بدن فعالیت کمتری می­کند بنابراین زمان بیشتری را برای خوردن و ایستادن صرف نخواهد کرد.

مواد مغذی باید در زمان کمتری مصرف شود این حالت می تواند با افزایش درصد مواد مغذی در جیره حاصل گردد بنابراین بهترین روش جهت کاهش نسبت مواد مغذی به انرژی، کاهش مقدار انرژی قابل متابولیسم نمی باشد بلکه افزایش مقادیر سایر مواد مغذی است این امر باعث افزایش هزینه هر تن ماده غذایی و کاهش ضریب تبدیل غذا می شود ولی در حفظ میزان رشد و عدم کاهش تعداد تخم موثر خواهد بود، مشروط بر این که برای پرورش دهنده عملی باشد.

بوقلمون در تابستان

روش دیگر تغذیه کاهش مقدار درجه حرارت حاصل از جیره می باشد که توسط بوقلمون مورد هضم قرار می گیرد این روش با موارد زیر حاصل می شود:

  1.  افزایش میزان انرژی حاصل از چربی ها با روغن ها نسبت به کربوهیدرات ها
  2.  کاهش میزان اجزای جیره که فیبر بالایی دارند.
  3.  کاهش مقادیر اضافی نیتروژن دفعی حاصل از درصد کل پروتئین، در حالیکه مقادیر اسیدهای آمینه ضروری در حد تعادل باشد همچنین احتمال می رود که در درجه حرارت بالا اثرات متقابل ما بین اسیدهای آمینه افزایش یابد، در نتیجه افزودن اسید آمینه در درجه حرارت بالا یک کاهش محسوسی در رشد وجود دارد که این حالت در درجه حرارت پایین مشاهده نمی گردد و علت آن هنوز معلوم نشده است اما احتمال می رود که یک اثر معکوسی ما بین این دو اسید آمینه (لیزین، متیونین) وجود داشته باشد. همانگونه که نسبت آرژنین به لیزین در حيوانات متاثر از درجه حرارت می باشد این نسبت هم مورد تردید می باشد که تحقیقات بیشتری را می طلبد هم چنین بهتر است در سنین بالا مقدار آرژنین حداقل ۱۵٪ بیشتر از مقدار لیزین باشد. همانند کاهش مصرف غذا در درجه حرارت بالا مصرف ویتامین ها و مواد معدنی نیز کاهش می یابد.
  4. توصیه به افزودن ویتامین ث و مولتی ویتامین و الکترولیت و نیز ترکیبات حاوی ویتامین ایی و سلنیوم برای برخورد با استرس گرمایی می شود.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 4.1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج