0

بیماری آنفلوانزای غاز (علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری آنفلوانزای غاز یکی از بیماری های  است که دربین عاز و اردک موسکوی در سراسر جهان شایع  می باشد در ادامه به بررسی این بیماری ، علائم و راهای درمان آن می پردازیم.

بیماری آنفلوانزای غاز

یک بیماری ویروسی است همچنین به خاطر عامل بیماری، به بیماری پارواویروس هم معروف است.
بیماری دارای اسامی دیگر مثل طاعون (pleza)، هپاتیت غاز ، آنفلوانزای غاز ، میوکاردیت عفونی و هپاتونوریت آستیک است. بیماری خیلی واگیر است و غازهای جوان را تحت تاثير قرار می دهد.
بیماری از همه نقاط جهان که غاز و اردک موسکوی پرورش داده می شود گزارش شده است؛ زیرا اردک موسکوی هم به بیماری حساس است و هم می تواند بیماری را به غاز منتقل کند.
در شکل مزمن بیماری ممکن است تا ۱۰۰درصد تلفات رخ دهد. این خسارت می­تواند در شکل خیلی حاد هم اتفاق بیافتد و اگر پرندگان در طول هفته اول زندگی به بیماری مبتلا شوند تلفات خیلی بالا خواهد بود، اما اگر جوجه غازها در سن ۵-۴ هفتگی یا بالاتر باشند میزان مرگ و میر جزئی خواهد بود.

بیماری آنفلوانزای غاز

علائم

جوجه غازها در سن یک هفتگی علائم کلینیکی بیماری شامل بی اشتهایی، ضعف، به زمین افتادن و مرگ و میر را نشان میدهند و تلفات در سن ۵-۲ روزگی اتفاق می افتد. پرندگان مسن بسته به سطح ایمنی مادری شان، بی اشتهایی، تشنگی و پر نوشی، ضعف همراه با بی میلی بهحرکت،آبریزشازچشموبینی،قرمزشدنو متورم شدن پلکها و غدد دمی و اسهال زیاد، خواهند داد.

درمان

هیچ درمانی برای عفونت درزی وجود ندارد. غاز های مادر بالغ که به طور طبیعی به پارواویروس مبتلا شده اند ایمن می شوند و این ایمنی غیر فعال به نتاج آنها منتقل می شود لذا جوجه غازهای تازه تفریخ شده به مدت ۳-۲ هفته در برابر بیماری ایمن خواهند بود. پدیده ایمنی اکتسابی منتقل شده به نتاج سبب بهبود برنامه واکسیناسیون توصیه شده میشود. در ساده ترین فرم آن باید تمام جوجه غازها در حدود ۲ هفتگی واکسینه شوند. فرض بر این است که گله مادر واکسینه شده است و این بدان معنی است که ایمنی اکتسابی طبیعی جوجه غازها را تا سن ۳-۲ هفتگی محافظت خواهد کرد.

در جوجه غازهایی که برای تشکیل گله مادر استفاده نمی شوند تنها یکبار واکسیناسیون کافی است، اما جوجه غازهایی که برای گله مادر در نظر گرفته می شوند باید مجدداً در ۳ هفته پیش از شروع تخم گذاری و ۳ هفته قبل از شروع هر دوره تخم گذاری متوالی واکسینه شوند. بعضی شرکتها نیز یک واکسیناسیون تقویتی را در پیک تولید تخم توصیه می کنند.

اگر گله مادر واکسينه نشده باشد این بدان معنی است که ایمنی اکتسابی به جوجه غاز منتقل نشده است و توصیه این است که به جوجه غازها در سن یک روزگی و ۱۰ روزگی سرم تزریق شود، تا ایمنی اکتسابی پیدا کنند و سپس در سن ۲۱ روزگی مجدداً مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

 



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج