0

بیماری های انگلی قابل انتقال از حیوان به انسان :انگل تری تریکوموناس فتوس

انگل تری تریکوموناس فتوس

تری تریکوموناس فتوس انگلی تاژکدار است که عامل آشکار بیماری روده ای در گربه ها است. از نظر ریخت­ شناسی با سه تاژک قدامی و یک تاژک برگشته (که به عنوان غشاء مواج عمل می کند) مشخص می گردد، تولید مثل آن در روده به صورت تقسیم دو تایی است و مرحله کیستیک ندارد. تری تریکوموناس فتوس را می­توان علاوه در گربه ها و گاوها، در دیگر گونه های حیوانی از جمله خوک­ها و به ندرت در سگ­ها مشاهده کرد. در این پست به بیماری های که از حیوان به انسان توسط انگل تری تریکوموناس فتوس انتقال می یابد می پردازیم.

تری تریکوموناس فتوس

توزیع جغرافیایی / همه گیر شناسی

دفع تری تریکوموناس فتوس و بیماری ناشی از انگل در گربه های در حال پرورش و گربه های پناهگاه ها (با شیوع ۳۱> درصد) معمول است. نگهداری گربه ها به صورت متراکم در خانه، مهم ترین عامل ایجاد کننده ی بیماری است. گربه های اصیل بیشتر در معرض خطر هستند، اما بیماری به شرایط نگهداری و مدیریت بیشتر از نژاد مرتبط است. در گربه های خانگی بدون اسهال، به ندرت گسترش انگلی ایجاد می شود. انتقال از راه مدفوعی-دهانی از طریق جعبه نگهداری (که منبع اولیه آلودگی در گربه ها هستند) شکل می گیرد.

حیوانات

نشانه های بالینی

اسهال در گربه های جوان (کمتر از یک ساله) بسیار شایع است و اساساً روده بزرگ به همراه گاهی خون و مخاط شاخص است. اسهال مزمن معمول است.

تشخیص

جهت تشخیص روش های ویژه نیاز است. روش رایج شناورسازی مدفوع، برای تشخیص کافی نیست. روش ارزیابی میکروسکوپی لام مرطوب مدفوع در سرم فیزیولوژی، حساسیت ضعیفی دارد و ممکن است منجر به تشخیص اشتباه ژیاردیا به جای تری تریکوموناس فتوس گردد. کشت مدفوع در محیط کشت اختصاصی به دنبال ارزیابی میکروسکوپی در صورتی که به درستی انجام شود، می تواند آزمایش حساس و اختصاصی باشد، این روش به طور معمول استفاده می­شود. PCR حساسیت بسیار زیاد و اختصاصی با آستانه ی تشخیص پائین تر نسبت به کشت دارد دارد. قیمت و دسترسی از محدودیت های اصلی این روش است.

مدیریت

اسهال در بیش از ۹۰ درصد گربه های آلوده باتری تریکوموناس فتوس، بدون درمان بهبود می یابد، اما ممکن است ارگانیسم برای مدت طولانی و شاید در تمام عمر دفع شود. رونیدازول داروی انتخابی جهت درمان است و معمولاً تجویز می گردد، زیرا علیرغم اینکه بهبود خود به خودی بیماری رایج است، اما بهبودی ممکن است تا بیش از دو سال طول بکشد. به دلیل احتمال همراه بودن رونیدازول با عوارض عصبی، در هنگام تجویز آن دقت لازم لحاظ شود. علیرغم درمان بالینی موفقیت آمیز، دفع مداوم تری تریکوموناس فتوس معمول است. در مطالعه ای دفع انگل پس از درمان، در حدود ۳۹ ماه گزارش شده است.

انسان­ها

گستره ی وسیعی از گونه های جانوری می توانند با تری تریکوموناس فتوس آلوده گردند، قابلیت انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام به دلیل ارتباط نزدیک انسان ها با گربه های خانگی ای مورد سوال است. خطر انتقال تری تریکوموناس فتوس از گربه ها به انسان­ها (یا حداقل انتقال به همراه ایجاد بیماری بالینی)، احتمالاً به علت کم بودن آلودگی انسان و عدم وجود گزارشات از انتقال تری تریکوموناس فتوس از یک گربه به یک فرد خیلی کم است. گزارشی از شناسایی “ارگانیسم هایی مشابه تری تریکوموناس فتوس ” از نمونه شستشوی ریوی شخص مبتلا به ایدز و پنومونی پنوموکیستیک وجود دارد. در این افراد نقش ارگانیسم مشابه تری تریکوموناس فتوس در بیماری نامشخص بوده و گزارشی از ارتباط آن با حیوانات وجود ندراد. هر چند توانایی انتقال مشترک نباید نادیده گرفته شود، شواهد محدودی مبنی بر هر گونه خطری توسط آن وجود دارد.

انگل تری تریکوموناس فتوس

پیشگیری

غربالگری گربه ها برای دفع تری تریکوموناس فتوس از نقطه نظر پیشگیری بیماری مشترک (با توجه به شیوع بسیار کم بیماری انسانی و دفع کم انگل در گربه های خانگی سالم)، مشکل می باشد. تشخیص تری تریکوموناس فتوس در حیوانات بدون اسهال نیز چالش بر انگیز است، بهبود در گربه ها با القاء اسهال به کمک داروی لاکتولوز صورت می گیرد. به علت احتمال اندک ایجاد بیماری مشترک و توانایی آلودگی محیط یا پوشش مویی با بیماریزاهای مختلفی که در اثر القاء اسهال ایجاد می شوند، این اقدام توصیه نشده است. در صورت دفع تری تریکوموناس فتوس توسط گربه و حضور فرد حساس در منزل، جلوگیری از تماس مستقیم یا غیر مستقیم با مدفوع از طریق مدیریت مناسب یه نگهداری و اقدامات مهاری عفونت های عمومی دیگر ضروری است. این اقدامات در در خانه ای باید انجام گیرد. هیچ مدرکی مبنی بر درمان حاملین وجود ندارد. در خانه هایی با صاحبان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، درمان گربه های بدون اسهال نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از بیماری زاهای مشترک دیگر می توانند در مدفوع دفع شوند؛ و از همین روی رویکرد مدیریت گربه ای که در منزل نگهداری می شود، تغییر نخواهد کرد. از آن جهت که تری تریکوموناس فتوس مرحله کیستیک ندارد، به شرایط محیطی به خصوص خشکی، بسیار حساس است؛ بنابراین مدفوع اسهالی مرطوب یا تازه و مدفوع های مرطوب، بالاترین خطر تری تریکوموناس فتوس را دارد.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج