0

تأثیر آب در جیره غذایی زنبور عسل

آب در جیره غذایی زنبور عسل

احتیاج به آب در زنبور عسل بستگی به خشکی هوا، میزان آب از دست داده توسط زنبور، سیستم دفع و سیستم تنفسی دارد. زنبور عسل مواد دفعی مایع تولید می­کند و برای ادامه حیات باید مرتباً آب بیاشامد. زنبور عسل آب خود را یا مستقیم و یا غیر مستقیم از شهد گل تهیه می­نماید. در مقالات قبل در مورد مراحل رشد و نمو زنبوران عسل آشنا شدیم در ادامه تأثیر آب در جیره غذایی زنبور عسل را بررسی می کنیم

تأثیر آب در جیره غذایی زنبور عسل

آب حلال بیشتر مواد آلی و نمک­ ها بوده و برای عمل متابولیسم داخل سلول بدن ضروری می­باشد. در بیشتر کتاب­ها و نشریات پرورش زنبور عسل کمتر از اهمیت آب برای زنبور عسل صحبت شده است. با توجه به اینکه 150 کندوی زنبور عسل طبیعی در فصل گرم سال حدود 100 لیتر آب را در کمتر از سه ساعت مصرف می­کنند، اهمیت مصرف آب برای زنبور عسل روشن می­گردد. برای مدت­ها می­پنداشتند که زنبورهای به خصوصی قادر به حمل آب به کندو هستند. این مسئله در سال 1953 توسط Ribbands به اثبات رسید. زنبورهای پیش قراول که برای آوردن آب خارج می­شوند وجود آب را از روی درصد رطوبت نسبی که در فضای بالای منابع آب موجود است تشخیص می­دهند.

Kiechele در سال 1961 مشخص کرد اعضاء حسی در روی بند پنجم شاخک مسئول درک این رطوبت است. زنبوران عسلی که مسئول جمع ­آوری آب هستند 70% آب آورده را به زنبورانی که آب را در چینه­ دان خود ذخیره می­کنند می­دهند و 30% بقیه را خود مصرف می­نمایند.

آزمایشاتی که در آلمان صورت گرفته مشخص کرده است که:

  1. زنبورانی که مسئول آوردن آب هستند 56 – 100 پرواز در روز انجام می­دهند.
  2. زنبوران آب آور قبل از انتقال آب به زنبوران دیگر ابتدا رقص نموده و سپس آب را به 2- 3 و گاهی تا 18 زنبور انتقال می­دهند.
  3. برای احتیاج و تغذیه 100 لارو 5 زنبور آب آور لازم است.

زنبوران عسل آب را به چند منظور وارد کندو می­کنند. مهمترین استفاده آب جهت رقیق کردن عسل و یا آب شکری است که 50% یا بیشتر مواد جامد دارند. پرورش و تغذیه لاروها در کندو با مقدار آب موجود در کندو رابطه مستقیم دارد. اغلب دانشمندان علم پرورش زنبور عسل معتقدند که آب بیش از آنچه تصور می­رود اهمیت دارد.

Jordan در مجله دنیای زنبور در سال 1934 ، اظهار می­دارد که شروع پرورش لارو در کندو و در اوائل بهار بستگی به وجود آب دارد تا گرده گل، زیرا گرده گل به مقدار کافی در کندو وجود دارد.

مطالعاتی که توسط Lensky در سال 1963 انجام شده، نشان می­دهد که در پاییز سطح پرورش لارو در کندوهای بدون آب 3900 و در کندوهایی که آب را در اختیار داشتند 5700 سانتی­متر مربع بوده است.

آب در جیره غذایی زنبور عسل

Doolittle در سال 1900 و Altman در سال 1961 اظهار می­دارند که زنبوران عسل می­تواند بدو گرده گل مقداری نوزاد پرورش دهند و با محتویات مواد  بدن خود آن را تغذیه کنند، ولی بدون آب این عمل امکان­پذیر نیست.

آب جهت تأمین رطوبت داخل کندو و تعدیل درجه حرارت، خصوصاً در تابستان، لازم است. این رطوبت جهت باز شدن تخم­ها و خشک نشدن لاروها حیاتی است. همچنین آب برای مواقعی که زنبور از غذای جامد و عسل تغذیه می­کنند لازم می­باشد.

و بالاخره اینکه آب برای فعالیت متابولیکی داخل بدن همه موجودات زنده از جمله زنبور عسل لازم و ضروری است. بعضی از اختلالاتی که در بهار پیش آمده و علتش را بیماری نوزما می­دانند، در واقع به علت کمبود آب می­باشد.

عواملی که در جمع­آوری آب اهمیت دارند

اغلب زنبورداران نمی­دانند که کندوهایشان چه مقدار آب مصرف می­کنند. (Hansson) در سال 1932 در سوئد مقدار مصرف آب سالانه یک کندو را به طور مرتب تقریب 31 لیتر تخمین زده است. مقدار مصرف آب یک کندو و در ماه­­های گرم سال و همچنین در مواقعی که تخم­­گذاری و تولید مثل زیاد می­شود بیشتر خواهد بود.

زنبور عسل آب­های گرم را ترجیح می­دهد. آزمایشاتی که توسط Farrar در سال 1968 انجام شده مشخص کرد که زنبورها آب­های با درجه حرارت بالای 18 درجه سانتی­گراد و زیر 32 درجه سانتی­گراد را ترجیح می­دهند و آب­های بالاتر از 38 درجه سانتی­گراد را نخواهد پذیرفت.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج