0

تجهيزات مربوط به ایمنی سالن پرورش بلدرچین

یکسری تجهيزات مربوط به ایمنی سالن پرورش بلدرچین احتیاج میباشد که امنیت در سالن را با آنها برقرار میسازیم از جمله سیستم اطفاء حریق ،سیستم صاعقه گیر،.. که در ادامه بیشتر آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

تجهيزات و تأسیسات عمومی مربوط به ایمنی پرورش

سیستم اطفاء حریق

علاوه بر سیستم سرمایشی و گرمایشی سالن پرورش بلدرچین به تجهيزات مربوط به ایمنی سالن پرورش بلدرچین نیز اجتیاج میباشد از جمله اطفاء حریق است که قبل از توضیح این سیستم برای توجیه آنکه چرا ما مجبور به توصیه ی این سیستم هستیم باید به طور خیلی خلاصه بگوییم که این حادثه هولناک در میان تمامی حوادث طبیعی شایع ترین، خطرناک ترین و پر خسارت­ترین رتبة حوادث را داراست، پس یک عقل سلیم حکم می کند که برای مقابله با این خطر بهترین تدابیر را بیاندیشیم و فناوری روز را برای مقابله با آن به کار ببندیم.

به طور عامی زمانی که صحبت از سیستم اطفاء حریق به میان می آید سیستمی با یک چشم الکترونیک معجزه آسا چیزی شبیه به فیلم های علمی – تخیلی به ذهن خطور می کند. البته تا حدودی این تفکر درست می باشد ولی تمام سیستم های اطفاء حریق به این گونه نیستند بلکه سیستم های اطفاء حریق دارای انواع مختلفی می­باشند که به شرح ذیل هستند:

  1. شخص آتش نشان: برای توضیح این مدل باید گفت که چه اشکالی دارد تا تمامی کارکنان یک واحد پرورش بلدرچین اعم از مدیر، مسئول فنی و کارگران واحد، آموزش های لازم را برای دفع و کنترل آتش دیده باشند و خود بتوانند به عنوان یک سیستم عامل عمل کنند.
  2.  کپسول های آتش خاموش کن: این کپسول ها خود به تنهایی دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس رنگ و محتویات درونشان به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند که به ترتیب زیر هستند:
    رنگ قرمز: حاوی آب و گازهای عامل فشار می باشد.
    رنگ نخودی: حاوی سولفات آلومینیوم و بی کربنات سدیم می باشد.
    رنگ سبز: حاوی هیدروکربن های هالوژن هستند.
    رنگ آبی: حاوی پودر و گاز عامل فشار هستند. رنگ سیاه: حاوی2 CO مایع است که توسط دو مکانیسم سرد کردن شعله و تا اطراف آن هوا را به صورت پودر و خفه کردن آتش که به وسیله گرفتن اکسیژن عمل می کند.
  3. .اسپرنکیلر: این سیستم که پیشرفته ترین سیستم اطفاء حریق می باشد متشکل از یک سری لوله های مرتبط با مخزن آب محتوی آب می باشد که به کمک چشم ها و سنسورهای حساس به حرارت و گرما کنترل می شوند که البته این سیستم ها را می توان به سامانه ی چراغ چشمک زن و آژیر هشدار هم مجهز کرد.
  4. شیرهای آتش نشانی: این شیرها دارای خروجی بسیار قطور و پرفشاری هستند که در یک واحد پرورش بلدرچین می توان از فشار آب چاه موتور و یک شیلنگ بزرگ و پهن برای استفاده از آن بهره مند شد.
  5. سطل های آتش نشانی: به عنوان ساده ترین و راحت ترین سیستم اطفاء حريق مطرح هستند این سطل های حاوی خاک و شن می توانند در یک واحد پرورشی به خوبی در دسترس باشند و در مقابل درب هر سالن یکسری از آنها را قرار داد تا با مکانیسم خفه کردن شعله آتش را فرو نشانند که می توان با توجه به هزینه کم آنها به صورت آماده در نزدیکی هر کدام از سالن ها قرار داد.

تجهيزات مربوط به ایمنی سالن پرورش بلدرچین

سیستم صاعقه گیر

پیش از آنکه در مورد خود سیستم صاعقه گیر که یکی دیگر از تجهيزات مربوط به ایمنی سالن پرورش بلدرچین است توضيح دهيم واجب است در مورد خود صاعقه توضیح مختصری را ارائه نماییم که عبارتست از تخلیه بار الکتریکی ابرها (معمولاً از نوع منفی می باشند که توسط ابرهای کومولونیمبوس تولید می شوند) با زمین. به هر حال در بخش دامی به علت آنکه واحدهای پرورش بلدرچین باید در خارج از شهرها مستقر شوند و بنا به لفظ عامی در بیابان ها باشند بیشتر از سایر مراکز در معرض خطر بروز حادثه قرار دارند. خطری که عوامل ثانویه ای نظیر آتش سوزی و انفجار را به همراه دارد که کمترین خسارت ایجاد شده توسط آن از بین رفتن مدارات الکتریکی و الکترونیکی در واحدهای پرورش بلدرچین صنعتی و فوق صنعتی می باشد که این امر خود خسارت زیادی را در بر دارد پس عاقلانه است که با صرف هزینه ای که معمولاً در واحدهای مدرن چندان گزاف نیست از بابت این خطر احتمالی امنیت خاطر را برای خود فراهم آوریم ولی متأسفانه امروزه در کشور ما نه تنها برای واحدهای دامی بلکه حتی برای واحدهای مسکونی نیز کمتر این گونه تدابير اندیشیده می شود و تصور غلطی که می رود آن است که خداوند صاعقه را تنها برای آسمان خراش ها و برج های بلند آفریده ولی این در حالی است که صاعقه معمولاً به بلندترین موجود یا بهتر بگوییم نزدیکترین موجود متصل به زمین، به آسمان در حوالی وقوع آن بر خود می کند که در یک فضای کاملاً باز به ویژه در محل­های باران زا و صاعقه خیز این بلند ترین موجود می تواند سقف یکی از سالن های شما باشد آن گاه تصور اینکه صاعقه با فارم شما در حین برخورد و سایر سالن ها پس از برخورد چه خواهد کرد بسیار وحشتناک است زیرا غیر از زمین مزرعه و مقداری مصالح و تجهیزات بلا استفاده چیز دیگری را ظرف چند ساعت برای شما بیشتر باقی نمی گذارد پس باید هم برای پوسته خارجی ساختمان های مزرعه و هم برای سایر تأسیسات و تجهیزات موجود در سالن برای مقابله با این بلا و میادین مغناطیسی بسیار قوی ایجاد شدة حاصل از آن چاره ای عمیق بیاندیشیم.

ویژگی های سیستم

در کل یک سیستم صاعقه گیر باید دارای قسمت هایی نظیر آنتن برقگیر؛ هدایت کننده های جریان برق؛ سیم اتصال به زمین و سایر اتصالات فرعی و جنبی باشد تا بتوان نام صاعقه گیر را بر آن نهاد.

سیستم های برق گیر دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس نوع پشت بام طبقه بندی می شوند که در اینجا ما به بررسی انواعی از آن می پردازیم که برای نصب در یک واحد پرورش بلدرچین کاربرد داشته باشند.

سالن هایی با شیب ملایم (معمولاً فارم های بزرگ):

در صورتی که یک ساختمان عرضی کوچک تر یا مساوی 12متر با شیب  و یا عرض آن بزرگتر از ۱۲ متر باشد و شیب  داشته باشد جزء بام هایی با شیب ملایم محسوب می شود که در چنین سالن هایی باید آنتن ها با فاصله ی حدود کمتر از ۱۵ متر به صورت پشت سرهم در نوک مثلث شیروانی یا همان بلند ترین خط مستقیم پشت بام و در چند گوشه دیگر نصب کنیم که اگر به صورت محیطی اطراف پشت بام با فاصله های ۸-6 متر نصب کنیم بهترین وضعیت را انتخاب کرده ایم.

سالن هایی با شیب تند (معمولاً فارم های کوچک):

در صورتی که یک ساختمان مشخصات ذکر شده در پشت بام های شیب ملایم را نداشته باشد سالنی با شیب تند محسوب می شود که در اینگونه فارم ها باید آنتن های صاعقه گیر را به فاصله های ۸- 6 متر بسته به طول سالن و میزان خطر منطقه در خط مستقیم همان بالاترین نقطه ذکر شده سالن نصب کنیم.

نکاتی را که برای نصب برق گیر باید در نطر بگیریم شامل موراد زیر است:

  1. رعایت فاصله آنتن های مرکزی با آنتن های جانبی و انتهای پشت بام ها به اندازه حدود 60 سانتی متر
  2.  انتخاب درست طول آنتن ها بر اساس نوع، محل واندازه محل نصب از بین سایزهای ۱۵۰ – ۳۰ سانتی متر.
  3.  نصب آنتن ها در بلندترین نقطه ساختمان یا مزرعه اجباری است.
  4. سطح مقطع اتکا آنتن را حدود ۱۰۰ برابر سطح مقطع آنتن یا میله انتخاب کنیم تا از استحکام آن اطمینان حاصل نماییم.
  5. آنتن های بلندتر از 10 سانتی متر را باید از محل های پایین دست مهار و محکم کنیم.
  6. دودکش احتمالی بخاری ها، هیتر ها و مخازن آب و سایر اشیاء فلزی مستقر بر روی پشت بام را توسط هدایت کننده های فرعی به هدایت کننده اصلی متصل کنیم.
  7.  تعداد اتصالات فرعی متصل به اسکلت ساختمان نباید از تعداد اتصالات زمین کمتر باشد.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج