0

تربیت سگ:آموزش سگ برای نگهبانی

آموزش سگ برای نگهبانی

کاربرد آموزش های پیشرفته، بیشتر برای سگ­هایی است که برای مقاصد خاصی نگهداری شده و وظایف تعرف شده ای دارند. آموزش این اعمال، به سگ­های خانگی و تزئینی لزومی نداشته و از سوی دیگر برای یاد دادن آنها، به مربیان با تجربه و دارای تحصیلات ویژه ای نیاز است و عمدتاً از عهده اشخاص عادی خارج است در ادامه به  آموزش سگ برای نگهبانی می پردازیم.

آموزش های پیشرفته

در فراگیری این فرامین، نژاد، هوش، استعداد و ویژگی های شخصی سگی که برای هدف مشخصی مورد انتخاب قرار می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و انجام بعضی از این کارهای خارج از توانایی سگ­های معمولی است. انتخاب مناسب سگ برای انجام کارهای خاص، نیاز به تجربه و مهارت داشته و علاوه بر موارد ذکر شده، خصوصیات ارثی و توانایی اجداد آن نیز مد نظر قرار داده می شود. به هر حال آشنایی با نوع این آموزش ها و روند تمرینات، برای افراد غیر متخصص نیز مفید بوده و می تواند جالب توجه باشد.

نگهبانی

همانطور که می دانید یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین وظایف تعریف شده برای سگ های نگهبانی است. انسان، از زمان­های دور برای محافظت از حریم شخصی خود و نیز مکان های مهم، از سگ­ها به عنوان نگهبان استفاده می کرده است. این انتخاب، بر اساس خصوصیت رفتاری این حیوان در برخورد با افراد نا آشنایی است که به قلمرو او وارد می شوند. در واقع سگ نمی داند که دارد از چیزی یا جایی نگهبانی می کند و صرفاً از محلی که به بودن در آنجا عادت کرده و به عنوان منطقه مخصوص به خود می شناسد، پاسداری می کند. ولی با تقویت و جهت دار کردن این عادت رفتاری، می توان از خصوصیات و توانایی های منحصر به فرد این حیوان در نگهبانی از مناطق مورد نظر بهره فراوان برد. با توجه به نقاط ضعف فراوان نیروی محافظ انسانی از قبیل کاهش سطح هوشیاری به هنگام خستگی، آشفتگی های فکری خارج از محیط کاری و نیز ضعف حواس بینایی و شنوایی و با توجه به میزان دستمزد بالا و مخارج جانبی از قبیل بیمه و بازنشستگی، بسیاری از صاحبان مکان های با اهمیت و انبار های کالا ترجیح می دهند از سگ ها به عنوان نیروی مکمل محافظان انسانی استفاده نمایند. دید مناسب در شب، دامنه شنوایی و قدرت بویایی غیر قابل مقایسه با انسان، هزینه های نگهداری به مراتب کمتر و توانایی در پوشش حفاظتی منطقه وسیعتری در مقایسه با انسان، از جمله امتیازات غير قابل چشم پوشی سگ­ها به عنوان نگهبان محسوب می شود.

انتخاب نژاد مناسب، یکی از نکات مهم برای موفقیت در تربیت یک نگهبان به شمار می رود. سگ های نگیان باید بزرگ، قوی، چابک، دونده و در عین حال باهوش باشند. این سگ­ها از تولگی در محل های ویژه و تحت مراقبت قرار گرفته و از تماس آنها با افراد جلوگیری می شود. معمولاً فقط یک یا دو نفر به عنوان مربی و مراقب به حیوان نزدیک شده و به او غذا می دهند. این توله ها پس از رسیدن به سن آموزش، ابتدا تحت تعلیم آموزش­های مقدماتی و اولیه قرار گرفته و توانایی آنها در انجام دستورات پیچیده تر مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت موفقیت در طی کردن این مرحله، با دستوراتی از قبیل “بگیر و حمله کن ” آشنا می­شوند. دادن این آموزش­ها نیاز به مکانی مناسب و افراد کمکی به عنوان هدف دارد. این افراد با پوشیدن لباس های مخصوص و محافظ، به عنوان شخصی که باید توسط سگ گاز گرفته شود به حيوان معرفی می شوند. مربی طی درگیری آموزشی، تکنیک­های رزم تن به تن با فرد مهاجم، نقاط ضعف او و آسیب هایی را که ممکن است از سوی فرد به حیوان وارد شود، به او آموخته و روش های خلع سلاح، مهار مهاجم و خبر کردن نگهبان را به سگ آموزش می دهند. سگ های نگهبانی که باید از مکان های مهمی مانند انبارهای اسلحه، محل زندگی رجال سیاسی و یا مراکز پلیس حفاظت کنند، با انواع اسلحه گرم و سرد آشنا شده و راه های محافظت از خود در برابر آنها را می آموزند.

آموزش سگ برای نگهبانی

با تمام این احوال شاید کسی بخواهد سگی را فقط برای محافظت از منزل یا محل زندگی خود دهد. این نوع آموزش، زیاد پیشرفته نبوده و نیاز به وسایل کمک آموزشی خاصی ندارد. برای این منظور، در ابتدا سگی را که به منظور نگهبانی تهیه کرده اید، باید از سنین تولگی به دور از رفت و آمد و معرض دید دیگران نگهداری کنید. در صورتیکه سگی از تولگی به رفت و آمد افراد نا آشنا در منزل عادت کرده باشد، دیگر در مواجهه با آنها از خود واکنشی نشان نداده و به راحتی با هر کسی دوست می شود. سگ­هایی که قرار است به منظور نگهبانی مورد استفاده قرار گیرند، باید فقط و فقط از یک یا حداکثر دو نفر غذای خود را دریافت کنند.

از آنجا که دوستی بین انسان و سگ از طریق غذا دادن به حیوان مستحکم می شود، رعایت این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سگ نگهبان باید روزها در محل خلوت و نسبتاً کم نوری بسته باشد تا به استراحت بپردازد و فقط شب ها اجازه گشت زنی داشته باشد. ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع نگهبانی، به حیوان خود غذا بدهید تا حیوان در اثر گرسنگی، از محل نگهبانی فرار نکند و یا از دست غریبه ها غذا نخورد. سعی کنید سگ را نسبت به صدا ها و حرکاتی که از پشت دیوار منزل یا روی آن می آید حساس کنید تا هر کسی را که از روی دیوار وارد منزل می شود، دشمن قلمداد کند. تفهیم این آموزش ها نیاز به زمان داشته و یک شبه امکان پذیر نخواهد بود. سگ­های ماده در دوره فحلی یا هیجان جنسی، برای نگهبانی مناسب نبوده و ممکن است از منزل فرار کنند. سگ های نر نیز با استشمام بوی سگ­های ماده ولگردی که فحل هستند، بی قرار شده و وظایف خود را فراموش خواهند کرد. همان طور که اشاره شد هر سگ بزرگ و نیرومندی که به خوبی تربیت شود می تواند نگهبان شایسته ای باشد ولی استفاده از برخی نژادها رواج بیشتری دارد.

Rottweiler Mastiff Great dane Dobermann German Shepherd و Boxer از جمله نژادهای پرطرفدار برای این منظور به حساب می آیند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج