23

جفت گیری طوطی برزیلی و دلایل تخم نگذاشتن بعد از جفتگیری

تولید مثل و جفت گیری طوطی برزیلی كاری سهل و آسان به شمار می رود و پرورش دهندگان طوطی برزیلی با دیدن جوجه های از تخم درآمده و رشد روز افزون آنان احساسی شادی و خوشحالی می نمایند. البته باید توجه داشت که نباید از هر جفت خریداری شده انتظار تولید مثل داشت، زیرا بارها اتفاق افتاده است که جنس هر دو طوطی خریداری شده، ماده و یا تر بوده است که در صورت ماده بودن، شاهد تخم گذاری هر دو طوطی بوده و تخمهای آنان فاقد نطفه خواهد بود و قادر به جوجه دهی نخواهند بود و در صورتی که هر دو طوطی نر باشند، تخم کداری نیز مشاهده نخواهد شد، لذا چنان چه پرورش دهنده ای به تولید مثل طوطی برزیلی خود علاقه مند باشد، باید از همان ها و در یک جفت نر و ماده خریداری نماید. نر و ماده مذکور باید به یکدیگر عادت کرده و یکدیگر را به عنوان جفت پذیرفته باشند، و تنها در این صورت است که اقدام به تولید مثل خواهند کرد.  دراین مطلب تخم نگذاشتن بعد از جفتگیری طوطی را بررسی میکنیم.

تولید مثل طوطی برزیلی

طوطی نر و ماده باید حداقل ده ماه سن داشته باشند و طوطی­های بالای ۵ تا ۶ سال سن نیز باید از چرخه تولید مثل و جوجه گیری خارج شوند. حالت کندن پرها در این پرنده معمولاً نشانه تمایل آن به آشیانه سازی است. این پرنده پس از ساختن آشیانه غالباً همان جا به استراحت می پردازد.

گرفتن جوجه از «طوطی برزیلی» در خانه امکان پذیر است، به شرط آن که گوشه ای خلوت و آشیانه ای مناسب برای پرنده فراهم شود. طول و عرض و ارتفاع جعبه آشیانه این پرنده باید تقریباً ۲۰ تا ۲۲ سانتی متر باشد. تنها مشکلی که ممکن است در گرفتن جوجه از طوطی برزیلی در خانه با آن مواجه شد، پایین بودن میزان جوجه درآوری تخم ها است. علت این امر هنوز مشخص نشده است، اگرچه آن را به کم بودن میزان رطوبت نسبت می­دهند. لذا باید توجه داشت که رطوبت مناسب برای جوجه درآوری طوطی برزیلی رطوبت ۶۵٪ بوده و تأمین روشنایی به مدت ۱۲ ساعت در روز برای جوجه درآوری ضروری است.

این پرنده معمولاً خیلی خوب از جوجه های خود نگهداری می کند، به شرط آن که جعبه آشیانه در طول دوران پرورش جوجه ها تمیز و بی عیب و نقص باقی بماند. طوطی برزیلی اندام تناسلی خارجی ندارد و در پرنده نر بیضه ها در داخل بدن قرار دارند. در فصل تولید مثل بیضه ها در پرنده نر یک صد برابر بزرگتر می­شود و تخمدان در پرنده ماده نیز بزرگتر می شود.

پرنده نر اسپرم خود را در کلواک نگه می دارد و در هنگام جفتگیری با مالیدن انتهای کلواک خود با کلاک پرنده ماده این اسپرم را در کلواک پرنده ماده می ریزد و اسپرم به طرف اویدو کت حرکت نموده و تخم را قبل از مرحله ساخته شدن پوسته، بارور می کند و پس از بارور شدن تخم، پوسته اهکی تشکیل شده و تخم بارور از بدن پرنده ماده خارج می شود و تخمهای بارور معمولاً ۳ تا ۵ روز بعد از جفت گیری گذاشته می شود.

در ادامه بررسی تخم نگذاشتن بعد از جفتگیری طوطی را بررسی میکنیم. این نکته را باید بدانیم که پرنده ماده بین ۴ تا ۶ تخم می گذارد و پرنده ماده قبل از تخم گذاری، ساعت­های طولانی را در لانه می گذراند. و پس از گذاشتن اولین تخم به یک روز، تخم بعدی را می گذارد و پس از فارغ شدن از کار تخم گذاری، بر روی تخم­ها می خوابد و در مدتی که بر روی تخم خوابیده، لانه را ترک نمی کند، از این رو پرنده نر اقدام به تهیه غذا برای پرنده ماده نموده و این غذاها را در اختیار پرنده ماده قرار می دهد.

مدت خوابیدن پرنده ماده بر روی تخم ۲۳ روز است. جوجه ها پس از این که از تخم درآمدند تا چند ساعت از محتویات کیسه زرده تغذیه می کنند و نیازی به تغذیه مادر ندارند و پس از این که محتویات کیسه زرده تمام شد، مادر اقدام به تغذيه آنان می کند و اگر مادر به هر علتی از تغذیه جوجه ها خودداری کرد، پرورش دهنده باید به صورت دستی به جوجه ها غذا بدهد و نباید فراموش کرد که پدر و مادر جوجه ها بهتر از هر کسی دیگری قادر به تغذیه جوجه های خود هستند و تا زمانی که آنان به صورت طبیعی اقدام به تغذیه و نگهداری از جوجه ها می کند نباید به هیچ وجهی دخالت کرد.

برخی از گونه های طوطی برزیلی قادرند سه بار در سال تخم گذاری کنند. برای اطمینان از باروری تخم ها می توان ۵ تا ۶ روز بعد از خوابیدن مادر بر روی تخم­ها، آنها را به آرامی برداشته و در مقابل چراغ نور قوی گرفته و محتویات آن را مشاهده کرد.

در صورتی که تخم بارور باشد لکه های سیاه در وسط تخم دیده خواهد شد که اطراف آن را رگهای خونی احاطه کرده است و در صورتی که تخم بارور نشده باشد در آن هیچ چیزی دیده نخواهد شد.

در فصل جفت گیری باید آب به میزان کافی در اختیار پرنده قرار گیرد و میوه های تازه و آبدار در اختیار پرنده قرار گیرد و در مدت خوابیدن روی تخم و بیرون آمدن جوجه ها از تخم بهتر است که برای تأمین رطوبت مناسب داخل لانه از اسفنج های مرطوب و یا برگ خیس درختان استفاده شود. چرا که طوطی برزیلی یک پرنده استوایی است و این مناطق از رطوبت بالایی برخوردار هستند. لذا باید برای تأمین شرایطی شبیه به شرایط جنگل های استوایی محل زیست این پرنده اقدام کرد، جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم ابتدا سوراخی در آن ایجاد می کنند تا بتوانند از طریق آن تنفسی کنند و پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به تدریج پوسته تخم را شکسته و از تخم بیرون می آیند.

در این مرحله بین آنان بسیار ظریف و شکننده بوده و نیاز به حمایت مستقیم مادر دارند. در این مرحله مادر اقدام به تغذیه آنها با محتویات چینه دان می کند که در برگیرنده آنزیم­های هضم کننده می باشد و به تدریج که جوجه­ ها بزرگتر می شوند غذای مادر شامل دانه های نیم هضم غذا می گردد تا جوجه ها بتوانند به تدریج به غذای طبیعی عادت کنند.

مادر به مدت هشت هفته اقدام به تغذیه جوجه ها می کند و سپس آنها را از غذا گرفته و سعی می کند که روش غذا خوردن را به آنها یاد دهد و هنگامی که جوجه ها به اندازه کافی بالغ شدند، آنها را از لانه دور می­سازد تا بتوانند به طور مستقل زندگی نمایند.

قفس برای تکثیر

هرچه بزرگتر باشد بهتر است تا پرنده بتواند درونش بال بزند و پرواز کند. حداقل از قفس جفت خانه قناری می توانید استفاده کنید.

جفت گیری 

معمولاً بعد از یک تا دو هفته از اولین جفتگیری تخم گذاری انجام می شود. تخم گذاری در اکثر اوقات یک روز درمیان انجام می شود که ممکن است به دو سه روز هم بکشد.

دلایل تخم نگذاشتن بعد از جفتگیری طوطی

  • بالغ نبودن هر دو با یکی از پرنده ها
  •  پیر بودن
  •  نبود محیط خوب (استرس، جابه جایی، گرمای زیاد، دمای پایین، نبود نور لازم، قفس نامناسب، لانه نامناسب)
  •  چاق شدن
  •  کمبود ویتامین به خصوص کلسیم
  •  عقیم بودن طوطی های هیپرید
  •  جوجه کشی های پیاپی که موجب ضعیف شدن پرنده می­شود
  •  یک جنس بودن (هردو نر)
  •  در پرریزی بودن و..

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 24 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کلارا گفت:

    سلام خسته نباشید اگه میتونید لطفا جواب بدید🥲💝 من واسه طوطی برزیلیم که مادست و دو ساله دارمش دستیه نر گرفتم ی هفتست دور بودن… دو تا قفس جدا… امروز مادرو انداختم تو قفس نر اولش همو ناز کردن بعدش ماده شروع کرد به نوک زدن به بالاش و صورتش همش اونو میزد دوباره جداشون کردم…مساله اینکه نر رو گذاشتم تو قفسی که مال ماده بود ومادرو گذاشتم ی قفس جدید…درسته اینکار؟
    ..دو بار نرو جداگونه ازاد کردم ابتنی کرد…ماده هم جدا…نر وقتی ازاد میشه میره سمت قفس ماده ولی ماده حمله میکنه بهش…چقد باید صبکنم و اینکه بعد ی مدت کدوم رو داخل کدوم قفس بذارم الان شونزده روز شد ولی هنوز بهم عادت نکردن الان قفساشونو نزدیک کردم البته…همه جوره بهشون میرسم…ایا ممکنه چون ماده بمن عادت کرده جفت نشه اخه دو سال تنها بود…من قفسارو اولا دور کردم ولی نه اونجوری که همو نبینن اشتباه بود؟..اینم بگم ماده قبلا چهارتا تخم مستی تنهایی انجام داد من اشتباهی لونه واسش گذاشتم ولی خیلی وقته برداشتم و درست شد

    1. Abolfazl گفت:

      سلام هرکدومش رو بنداز تو قفس خودشون قفس ها رو باید بزاری زیر قفس همدیگه ماده بالا باشه نر پایین بعد ۱ هفته قفس ها رو باید بچسبونی به هم بعد ۳ یا ۴ روز بنداز پیش هم

  2. علیرضا گفت:

    سلام . من یه جفت طوطی برزیلی ک قبلا جفت بودن و جوجه میدادن گرفتم از آشنا حدود ۲ سالشون هست . جابجا کردم آوردم منزل . تو قفس بزرگ لانه هم‌گزاشتم براشون دو روز تو لونه نرفتم
    الان نزدیک ۲ ماه هستش که تخم نکرده . تو لونه خم میره صبح تا شب هم تنها تو خونه هستن . دستگاه بخور سرد دارن رسیدگی کامل میکنم قطره ad3eمیدم سبزیجات کامل مولتی ویتامین میدم . وقتی خودم میام دائم تو لونه هستم. جفت گیری هم نیستم ک ببینم انجام شده یا نه . تحم نکردن علتش چب میتونه باشه . چه راهکاری هست انجام بدم ؟

    1. محسن گفت:

      صبر زیاد
      ممکنه 8 ماه هم طول بکشه

  3. عرفان گفت:

    سلام. یک جفت برزیلی دارم. ۸ روز پیش ششمین تخم رو گذاشتن. امروز رفتم تخم هارو نگاه کنم دیدم ۷ تا شدن. زیر نور هم فقط یک هاله زرد رنگ دیده میشه داخل تخم ها. به نطرتون باید چکار کنم؟

    1. محسن گفت:

      احتملا هر دو ماده هستن
      از مقعد پرنده مشخصه که تخم کرده
      مقعد متورم میشه اگه هر دو این شکلی هستن دو تا نر بخر ولی با تست

    2. امید گفت:

      سلام. واسه من جفتشون نر هستن. اگه واسه تو هر دو ماده ان بگو یکاری بکنیمشون

  4. Miss گفت:

    سلام خسته نباشین لطفا پاسخ بدین
    من یک جفت طوطی برزیلی دارم از نرو ماده بودنشون مطمعنم از ۷ ماهگی کنار هم بودن نره دستیه، اینا ۴ ماهه جفت گیری میکنن ولی ماده سوار نر میشه و هنوز تخم نزاشتن ویتامین بهشون میدم میوه سبزی پلت ،نمیدونم چیکار کنم چرا تخم نمیزارن و اینکه بالغن

    1. پیام گفت:

      دوتا جوجه برزیلی بزرگ کردم الان یک سالو نیمشونه به اسم نر و ماده داده بهم جفت گیری می کنن همش غذا میدن دهن هم ولی تخم هیچی بهترین غذاها و ویتامین ها رو میدم ولی اصلا معلوم نیست نرو ماده باشن

  5. بنده خدا گفت:

    سلام
    یک جفت طوطی برزیلی تخم کن داشتم جوجه هم داده بود
    بره مسافرت جابه کردیم گذاشتیم خونه فامیل از اون به بعد دیگه اصلا جفت گیری نکردن
    چیکار باید کنم دوباره جوجه بده
    تشکر

  6. Babaei گفت:

    سلام خسته نباشین طوطی برزیلی ماده من الان وقت تخم گذاریشه و شکمش یکم ورم داره دو روزه ولی سرحاله کی تخم گذاری میکنه و اینکه شکمش ورم کرده طبیعیه؟؟

    1. Hesam گفت:

      سلام عزیز امکان داره تخم پیچ شده باشه حتما به دام پزشک مراجعه کن

  7. شادی گفت:

    سلام من یه جفت طوطی برزیلی فیشر سبز داشتم ک یکیش(ماده) دو روز پیش مرد
    بعد اون نره خیلی خیلی بی تابی میکرد منم خیلی براش نگران بودم برای همین دیروز رفتم براش یه طوطی برزیلی ماده گرفتم ولی اصلا با هم خوب نیستن مادهه خیلی نره رو نوک میزنه اصلا تو لونه راش نمیده چیکار کنم؟

  8. پویا گفت:

    سلام خسته نباشید . من یه جفت طوطی برزیلی دارم ماده رو از جوجگی داشتم و چند بار از مستی تخم گذاشته بود ، براش یه نر خریدم الان جفت خوردن ولی موقع جفت گیری پرنده ی نر هم اول مثل پرنده ی ماده کمی بالش رو باز میکنه و دمش رو میده بالا ولی بعدش پرنده ی ماده میره زیر نر و جفت گیری میکنن الان هم یه هفته هست که هر روز چند بار جفت گیری میکنن ولی تخم نذاشتن . طبیعیه ؟ اگه طبیعی نیست چه دلایلی میتونه داشته باشه

  9. پویا گفت:

    سلام من یه جفت طوطی دارم . ماده رو از قبل داشتم و وقتی دیدم تخم مستی گذاشت تصمیم گرفتم واسش جفت بگیرم .
    الان از اولین جفت گیریشون حدود ۱۲ روز گذشته هر روز هم چند بار جفت گیری میکنن ولی هنوز تخم نذاشتن لونه ی آماده هم دارن همه چی هست . مشکل از کجا میتونه باشه ؟
    فقط یه چیزی که هست اینه که بعضی وقتا پرنده ی نر هم مثل پرنده ی ماده بال هاشو باز میکنه و دمش رو میده بالا ولی در نهایت بازم خود پرنده ی نر میره رو پرنده ی ماده .
    لطفا راهنمایی کنید ؟!
    ممنون

  10. پری گفت:

    سلام وقت بخیر
    من جدیدا یه جفت ماده برا طوطی برزیلیم گرفتم
    امروز دیدم که طوطی نر از چینه دانش دون میده به ماده..این یه حالت طبیعیه یا نشون میده جفت گیری داشتن؟

    1. فاطمه گفت:

      اون یعنی محبتشونو بهم نشون میدن شاید بعدش کم کم جفت بشن

  11. عارف گفت:

    سلام من کوتوله ام 4تا تخم گذاشته ولی بیشتر از 23روز هم روی انها خوابیده هنوز در نیومدند چرا؟

  12. رضا گفت:

    سلام طوطی برزیلی ما ۵ تخم گذاشته الان حدود ۳۰ روزه تخمها باز نشده الان دوباره دارن جفت گیری میکنن چه کار کنم ؟
    باتشکر

  13. مرتضی گفت:

    سلام خسته نباشید طوطی من الان چند روزه که 3تا تخم گذاشته طبیعیه؟؟

  14. بیتا گفت:

    سلام امیدوارم خوب باشید میشه لطفا جواب بدید؟
    طوطی من تایم تخم گذاریش هست و بدون جفت میخواد تخم بزاره بردمش دامپزشکی و ی دارو ها و یچیزایی گفتن براش لونه گرفتم وصل کردم به قفسش اما نمیره داخل خودم میزارمش داخل لونه باز میاد بیرون اصلا واینمیسته داخل چیکار کنم بره داخل اون تخم بزاره؟

  15. شایان گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من یه جفت کوتوله دارم تقریبا وار پنج ماهه با همین از نوک هم غذا میگیرن با هم عیاقن
    نگرش دستی بود ولی الآن تقریبا وحشی شده ماده هم آرومه
    ولی یه مشکلی هست که ماده تخم میزاره و هی بی نطغست و نر اصن باهاش جفت نمیخوره و خودارضایی می‌کنه ماده هم الکی رو تخماش می‌خوابه
    یه دفعه شیش تا یه دفعه هشتا و دوباره تخم گذاشته ولی بی نطفه
    علتش چیه
    و من حتی لونه رو برداشتم ک ماده تخم نزاره بش فشار نیاد ولی انگار ک یه سره شده و رفت کفه قفس تخم گذاشت

  16. آژوان گفت:

    طوطی های من نر و ماده هستند،نمی‌دانم چرا تخم گذاری نمی‌کنند
    ولی طوطیهام یک سال وشش ماهیشان است خلیلی دعوا می‌کنند
    دلیل اینها چیست؟

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج