0

دستگاه تولید مثل و نحوه تشخیص جنسیت لاکپشت

تشخیص جنسیت لاکپشت

در مقاله های قبل در مورد انواع نژاد های لاکپشت ها مطالبی را بیان کردیم در ادامه دستگاه تولید مثل و نحوه تشخیص جنسیت لاکپشت می پردازیم.

دستگاه تولید مثل لاکپشت

لاک پشت های نر و ماده بسته به سرعت رشد، تغذیه، محيط زندگی و نژاد در سن ۵ تا ۱۵ سالگی به بلوغ جنسی می رسند. اصولاً ماده ها قدری دیرتر از نرها بالغ می شوند. لاک پشت های نر دارای دو بیضه هستند که درون لاک و حفره سلومیک در کنار کلیه ها جای گرفته اند. بيضه ها در فصل تولید مثل بزرگتر می شوند. اسپرم از راه مجرای دفران به اورودئوم در کلواک منتقل می شود. لاک پشت های نر نوعی آلت تناسلی ساده دارند که آن را چول یا فالوس می نامند. چول مانند بیلچه است که در وسط آن شیاری برای عبور اسپرم وجود دارد و از دیواره شکمی پروکتودئوم منشعب می شود. رنگ این عضو تیره تر از باقی بدن است. آلت تناسلی هیچ نقشی در ادرار کردن ندارد.

حیوان ماده دارای یک جفت تخمدان است که در جلوی کلیه ها قرار دارند. اندازه تخمدان­ها بسته به دوره تناسلی، فصل سال و تعداد فولیکول های موجود بر روی آن تغییر می کند. تخمدان به اویدوکت و اویدوکت به اورودئوم متصل می شود. اویدوکت از پنج قسمت تشکیل شده است که عبارتند از : اوستیوم Ostium))، بخش آگلاندولار (Aglandular)، مگنوم (Magnum)، بخش تولید پوسته تخم (Shell gland) و واژن

هنگام تخم گذاری بخش اوستیوم روی تخمدان را می پوشاند و و فولیکول ها را به داخل اویدوکت هدایت می­کند. آلبومین یا سفیده در قسمت مگنوم تولید می شود و اطراف زرده را فرا می گیرد. در بخش بعدی، پوسته تخم تولید شده و زرده و سفیده را درون خود جای می دهد. تخم­ها تا هنگامی که فصل تخم گذاری فرا برسد در قسمت واژن ذخیره می شوند.

تشخیص جنسیت لاکپشت

یکی از اولین پرسش هایی که علاقه مندان یا دارندگان لاک پشت از دامپزشک می پرسند جنسیت حیوانی است که نگهداری می کنند. تشخیص جنس نر و ماده در لاک پشت ها به دلیل واضح نبودن دستگاه تناسلی از خارج بدن قدری مشکل است. بنابراین باید به مشخصات ظاهری حیوان توجه کرد. برای تشخیص جنسیت می توان به موارد زیر توجه کرد :

كلواک: ممکن است بتوان آلت تناسلی را در حیوان نر مشاهده کرد. این وضع به ویژه در زمان جابه جا شدن حیوان بیشتر امکان دارد.

شکل دم: دم نرها بلندتر، ضخیم تر و نوک تیزتر است، علاوه بر این فاصله بین لبه عقبی سینه پوش تا كلواک در ماده ها کمتر از نرها است به عبارتی، مقعد در نرها به نوک دی نزدیک تر است و در ماده ها به سینه پوش نزدیک تر است.

فرم سینه پوش: در اغلب نرها سینه پوش در قسمت میانی دارای گودی خفیفی است.

این گودی به لاک پشت نر کمک می کند تا موقع جفتگیری به راحتی سوار جفت خود شود. در مقابل سپرهای عقبی سینه پوش در برخی لاک پشت­های ماده کمی قادر به حرکت هستند درست مثل اینکه توسط لولای ساده­ای به هم وصل شده باشند. این ویژگی در هنگام تخم گذاری به خروج تخم ها از بدن کمک می کند.

فرم و اندازه لاک: در برخی نژادها، نرهای بالغ کوچکتر از ماده های بالغ هم نژاد و هم سن هستند. چرا که حیوان ماده باید فضای کافی برای نگهداری از تخم­ها را در اختیار داشته باشد. گاهی می توان خراشیدگی های کوچکی روی لاک حیوان ماده مشاهده کرد که در زمان جفتگیری و به دنبال سوار شدن لاک پشت نر بر پشت او به وجود می آیند.

رادیوگرافی: وسیله دقیقی برای مشخص کردن جنسیت نیست جز در مواقعی که حیوان ماده در حال تخمگذاری باشد و بتوان تخم­ها را در محوطه سلومیک مشاهده کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج