0

راهنمای کامل تغذیه سگ و گربه سالم

تغذیه سگ و گربه سالم

حیوانات سالم برخلاف حيوانات مریض دائما میل به خوردن دارند. تغذیه آنها به چه میزان باشد؟ سنی که توله سگ­ها و بچه گربه ها از شیر گرفته می شوند به شدت متغیر است و بستگی به عوامل متعددی از قبیل توانایی تولید شیر مادر، اندازه یا تعداد توله ها و اندازه توله ها و اقتصاد زایمان دارد. در نتیجه سنی که توله ­ها به خانه جدید منتقل می گردند، به درستی معلوم نیست. در ادامه این پست به بررسی تغذیه سگ و گربه سالم می پردازیم.

تغذیه سگ و گربه سالم

بدون توجه به سن توله ها، تغییر کامل محیط همراه با از دست دادن مادر و دیگر توله ها، تنش زیادی بر این حیوانات کوچک وارد می آورد. تغییر جیره و تغییر روش خوراک دهی در این لحظه زمانی تنها موجب افزایش تنش می گردد، به سرعت حد آستانه تنش آنها فرا می رسد و در نهایت منجر به اختلال ها و مشکلات گوارشی می گردد. در صورت امکان باید برای مدت یک هفته همان جیره­ها و همان زمان بندی خوراک دهی حفظ شود و پس از آن به تدریج غذاها و رژیم غذایی جدید در اختیار آنها قرار گیرد.

توله ها و بچه گربه ها معده های کوچکی داشته و لذا احتیاج به دفعات زیاد خوراک دهی دارند. به طور کلی هرچه حیوان در زمان از شیر گیری کوچک­تر و جوان تر باشد، لازم است تعداد وعده های غذایی او بیشتر و اندازه غذایی هر وعده او کمتر باشد. به موازات اینکه آنها رشد می کنند، ظرفیت معده آنها افزایش و فراوانی و تعداد دفعات تغذیه آنها کاهش می یابد. یک برنامه مناسب برای تغذیه آنها در سنین اولیه این است که غذا هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک بار در اختیار آنها گذارده شود و هر چه باقی ماند دور ریخته شود و دفعه بعد غذای تازه به آنها داده شود. وقتی توله ها و بچه گربه ها به خانه جدیدشان انتقال می یابند، در روز چهار وعده غذا می خورند. به تدریج به یک وعده غذایی خود بی توجهی نشان می دهند. از آن به بعد تعداد وعده ها به سه وعده تقلیل یافته و زمان بین آنها افزایش می یابد. در حال حاضر یکی از این سه وعده را نیز عملاً حذف می­کنند و تنها دو وعده در روز غذا در اختیار حیوان در حال رشد قرار می گیرد. البته در کنار این قواعد کلی، استثنائات هم وجود دارند و برخی حیوانات مادامی که غذا جلوی آنها گذارده شود به خوردن می پردازند. در این موارد اگر بنا است از چاقی آنها جلوگیری کنیم، باید صاحب حیوان محدودیت هایی برای آنها قائل شود. با وجودی که توله های استخوانی و ضعیف احتیاج به مراقبت بیشتری دارند، هیچگاه نباید توله های تپل مپل را به عنوان نمونه مناسب آنها در نظر گرفت.

وقتی حیوان به سن بلوغ می رسد، لازم است برای تغذیه مناسب آنها توجه کنیم که در شرایط وحش چگونه زندگی می کنند. علیرغم هزاران سال که از اهلی شدن آنها می گذرد، صفات اصلی آنها همچنان بر آنها مستولی است. به این دلیل جای تعجب نیست که تا نیمه های قرن بیستم، غذاهای مصنوعی برای آنها وجود نداشت و اغلب حیوانات خانگی به امید خدا رها می شدند تا خود غذای شان را به دست آورند.

اغلب گربه ها در هر وعده به مقدار اندکی غذا می سازند. دلیل آن الگوی طبیعی غذا خوردن شان است: صرف انرژی برای شکار موش یا پرنده، خوردن یک وعده غذای کوچک، خوابیدن و صرف دوباره انرژی برای گرفتن موش بعدی و … ولی سگ­ها رفتار آشغال خوری دارند و به دنبال لاشه می گردند و تا آنجا که امکان دارد خیک­شان را پر می کنند، زیرا چه کسی میداند وعده غذای بعدی و یا شکار دسته جمعی بعدی آنها چه زمانی است؟ پس بهتر است همین حالا و تا سگ دیگری نیامده، هرچه در توان دارد بخورد. هر دو این حیوانات در دنیای وحشی، همچنین به ریزه خواری از حیوانات کوچک و میوه ها و امثال آن در میان وعده های خود می­پردازند. آیا چنین رفتاری برای ما آشنا نیست؟

تغذیه سگ و گربه سالم

با توجه به تفاوت هایی که در بالا به آن اشاره شد، برای سگ­ها هر چه تعداد وعده­ها کمتر باشد بهتر است و برعکس برای گربه ها هرچه بیشتر و یا اصولاً به صورت دائمی غذا در دسترس شان باشد تا بهتر بتوانند اشتهای­شان را تنظیم کنند. لازم است صبح زود مقدار غذای ارائه شده به آنها اندازه گیری و وزن شود تا از چاقی گربه هایی جلوگیری گردد که قادر به تنظيم اشتهایشان نیستند و یا خوش خوراکی بیش از اندازه غذای مصرفی آنها سایر عوامل تنظیم کننده سیری را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به زیاده روی می کشاند. در صورت نگهداری تعداد زیاد حیوان خانگی در کنار هم، این سیستم ها کارایی ندارند زیرا گربه برتر قسمت عمده غذاها را می خورد و سگ قلدر نیز تمامی غذای موجود در کاسه را به یک باره فرو می بلعد. رقابت میان آنها نیز موجب تشویق زیاده روی در غذا خوردن آنها می شود. در مثال بالا نشان دهنده دو روش اصلی خوراک دهی است:

الف – «وعده خواری سگ»

ب- «تغذیه آزاد در گربه»

غذاهای آماده تا نیمه های قرن بیستم اساساً وجود خارجی نداشتند.

وعده خواری را می توان به خوراک دهی­ های محدود به زمان یا محدود به خوراک تقسیم کرد. در روش اول مقدار نامحدودی غذا برای مدت محدود در اختیار آنها قرار داده می شود و بلافاصله بعد از سپری شدن مهلت مقرر، غذا از دسترس آنها خارج می شود. چنین روشی موجب می شود که آنها به سرعت غذای عرضه شده را ببلعند تا حتی المقدور غذای بیشتری در واحد زمان مصرف کرده باشند. در روش بعدی مقدار مشخصی از غذا در زمان خاصی از روز به آنها داده می شود و به این ترتیب صاحبان آنها زمان کافی در اختیار دارند تا مقدار غذای مصرفی آنها را از نزدیک کنترل کنند.

سومین روش که توسط بسیاری از سگ­ها و برخی گربه ها تشویق می شود آن است که با چشم های غمگین خود، دل صاحب بیچاره شان را به رحم آورند و به دریوزگی غذا بپردازند. در این روش، خوراک دهی حیوان بستگی به تقاضای آنها دارد. البته این روش علمی و انسانی نیست و به هیچ­وجه توصیه نمی شود. در صورت وجود یک غذای کامل و متوازن، حیوان نیازی به لقمه های چرب این چنینی ندارد و برای اینکه توجه او جلب شود می توان حداقل در تئوری آنها را به مدت کوتاهی با یک اسباب بازی مشغول کرد.

 

به طور سنتی اغلب سگ­های بالغ، تنها یک بار در روز تغذیه می شوند اگرچه تغذیه دو بار در روز به دلایل زیر بهتر است:

الف- حيوان بعد از ۱۲ ساعت که گرسنه بوده و دسترسی به غذا پیدا می کند، کمتر از ۲۴ساعت گرسنه است و لذا پس از دسترسی به غذا خود را خفه نمی کند.

ب- وجود وعده غذایی دوم موجب جلب توجه آنها در طول روز می شود و از زندگی کسالت بار آنها می کاهد. اغلب سگ­هایی که در طول روز تنها می مانند، پس از مصرف وعده غذایی خود به استراحت می پردازند.

ج- استفاده از دو وعده غذایی موجب کاهش مقدار غذا در هر وعده می­شود.

د- این نکته در تغذیه سگ و گربه سالم بسیار مهم می باشد که دو وعده غذایی کوچک در مقایسه با یک وعده بزرگ، اثر بهتری بر سیستم گوارش دارد. جیره روزانه را می توان به دو قسمت مساوی تقسیم کرد و یا وعده اول، یک سوم و وعده دیگر دو سوم آن را در نظر گرفت.

نژادهای بزرگ سگ دارای ظرفیت دستگاه گوارشی محدودی هستند و لذا لازم است غذای آنها قابلیت هضم بالایی داشته باشد و وعده غذایی آنها حتماً به دو یا چند وعده تقسیم شود تا از فشار به معده آنها جلوگیری به عمل آید و هضم غذا در آنها بهتر انجام شود.

هر چه سن حیوان افزایش می یابد، اشتهای او کاهش پیدا می کند و سیستم گوارشی اش کمتر قادر است با مقدار زیاد غذا خود را سازگار کند. لذا لازم است به حیوانات مسن حداقل دو وعده غذایی داده شود و هرچه مسن تر می شوند مقدار غذای هر وعده آنها را کاهش داده و تعداد وعده ها را به سه یا چهار برسانیم.

همان گونه که قبلاً گفته شد برای تغذیه سگ و گربه سالم ، گربه ها در هر وعده غذایی خود، مقدار اندکی غذا می خورند و در صورتی که برایمان امکان پذیر است در همه لحظات روز غذا در اختیار آنها باشد. اگر چنین کاری غیر مقدور است و یا گربه های حریصی داریم، می توانیم غذای روزانه آنها را در دو وعده به آنها بدهیم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج